Nytt problem... Kloklippning

Sv: Nytt problem... Kloklippning

Japp. Här är ett ex. http://www.djurbiten.com/shop/?cat_id=73
När man trycker ihop handtagen rör sig den övre (på bilden) "metallskivan" och hyvlar klon... Man kan hyvla väldigt tunna skivor av klon och på så sätt komma nära pulpan. Funkar toppen på W! Inget blodvite än och han sköter sig vid klippningen! ;)

Det är jättelätt att göra en egen klofil. Ta en lämplig platt träpinne och sätt fast valfritt sandpapper. :idea:

Jag använder en avdankad fil som jag fått av hovis,eller en slipmaskin!
För min vovve är omöjlig att klippa klor på,vet inte vad somhänt henne tidigare! Och jag klarar inte att brottas runt med över 40kg hund på golvet!
Men filen och maskinen är helt accepterad!
19420438.jpg

Haha hundar är härliga. Accepterar värsta jätteslipmaskinen som säkert låter en del, men flyr en liten klotång :rofl::rofl::rofl:

Vet inte om du läst mina tidigare inlägg, men jag brukar rekommendera en liten dremmel. :D Ska se om det inte går att vänja lilla dvärgpudelfröken vid den istället för att fila manuellt.

Är det en mindre hund, skulle jag testat klosax istället för tång. Det är det enda som funkar på min dvärgpinne. Fila är också bra, men kan ta ett bra tag om det har blivit lite längd på klorna.

Tack för alla tips! :bump:

Lyckades "knäcka koden" ;) Han får panikutbrott då han är fasthållen.
Så jag lät bli att hålla fast han, klippte klorna med rätt bra marginal utan några större dispyter :banana:

Nåja, det går framåt :bump:

Jag har också stora problem med att klippa min valp. Fick henne för en vecka sedan o hennes klor är alldeles för långa. Över en cm på en liten hund (ca 25 cm hög), de tar inte i backen men det syns verkligen att de är för långa. Tror att uppfödaren klippt så det skrämt henne för redan när vi tog fram tången ylade hon och blev i princip omöjlig att hålla i. Behöver lite tips från er kunniga. Har inget emot den "hårda" metoden, men klarar inte hålla i henne. Fick hjälp, men även om vi var två så går det inte hålla still tassen medan man klipper, så man får klippa lite "på chans" för att lyckas. Har en sån där tång med platta så det är ingen riska tt man klipper allt för långt in, men det är ruskigt svårt när du inte har en chans att se hur långt in det blir... Har lyckats nagga lite på alla framtassarna nu, delvis på att jag smugit dit när hon sover och snabbt klippt en innan hon hunnit fatta. tyvärr går det bara med 1-2 klor per dag... Baktassarna kommer jag inte åt på det viset, för där måste jag ta i tassen för att "klippläge". Har provat att ha en nagelfil och hålla den vid tassen också, men kommer inte så långt att jag kan fila.

Liknande trådar

Övr. Hund Hur skulle ni tolka denna hunds beteende? Hund som är näst intill omöjlig att klippa klor på hemma. Ägaren tar hunden till hundtrim...
Svar
8
· Visningar
1 329
Hundhälsa Jag åkte iväg och hälsade på min syster i 8 dagar och kom hem idag. Min mamma tog hand om min hund så länge, och det hade inte varit...
Svar
5
· Visningar
776
Hundhälsa Hej! Vår nya hund är väldigt rädd för att klippa klorna, och därför behöver jag nu hjälp. Jag har nu, sedan jul, försökt vänja henne...
2
Svar
36
· Visningar
3 340
Senast: H_lena
·
Hundhälsa Jag har sökt lite i gammla trådar om kloklippning men hitta inte riktigt vad jag sökte. Jag har problem med att klippa klorna på min...
Svar
13
· Visningar
2 633
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31