Sv: Kloklippnings problem!
*kl*
jag har ju liten hund, tyckte också att en klotång var för klumpig. testade giljotin-tång, men kan inte riktigt hantera den, så tillslut använde jag kattens klotång istället (den är som en sax, mkt lättanvänd). problemet är bara att den börjar bli ovass nu efter ett drygt år, dags att köpa ny
till ts: på min hund funkade "håll fast, var still, klipp", men hon är ju tränad på samma sätt sedan hon var liten. en av mammas hundar som vägrar bli kloklippt (mammas sambo har klippt fel för många gånger, och ömkat hunden medan han gjort det *lyckat*), där har vi gett upp. munkorg på, en som håller hunden och en som klipper (vit herdehund), han gnäller, men har faktiskt slutat försöka bitas, om det är för att han vet att munkorgen är på eller för att han insett att det måste göras lämnar jag osagt
det fungerar iaf, i början var han som en ål och lät som om man höll på att slå ihjäl honom, men det försvann efter andra eller tredje gången, det var "bara" att försöka stå ut första gångerna, inte det lättaste, men vi gjorde ju inte honom illa, så det var det vi fick intala oss själva.
jag hoppas du hittar en metod som fungerar för både dig och din hund