Kloklippning - valp

Om det tar 2 min för 2 klor så förstår jag att han ledsnar,jag klipper alla på den tiden.
Har inte tagit tiden :) men alla klor hinner jag inte på 2 minuter. Jag har på valpen valt att lägga på rygg i knät, mysa lite, klippa en klo, mysa lite och klippa nästa, lite för att smyga in det. Kliar jag honom lite på magen märker han knappt att det sker.

Googla "frivillig hantering kloklippning". :) Finns hur mycket info och filmer som helst men går i korta drag ut på att börja med att bara ta på tassarna, belöna, sedan ha klotång i närhet av tassarna, belöna, sedan hålla klotång på klo, belöna, klippa klo, belöna osv. Du ökar successivt i takt med att accepterar hanteringen. Det tar lite tid varje dag men är väldigt effektivt.
Testade göra något liknande med ögondropparna nu ikväll, och det funkade bättre än sist jag testade med godis (han är lite manisk på mat annars vilket gör det lite klurigt). Så om godis funkar och han kan behålla något typ av fokus kan jag börja försöka få till start button behaviour i kloklippningen nu. Han har nog mognat lite sedan sist jag testade :)

Ammo hatade kloklipp som valp, min lösning var bara att klippa klorna liksom. Han skrek som en stucken i början 😅 , men lärde sig rätt snabbt att det inte gav någon vinst. Att vara stilla några min gav istället godis så det vände snabbt.
Han tycker fortfarande inte kloklipp är superkul men han står (klipper stående hund) snällt och så får han gotte efter. Orkar inte göra det så komplicerat liksom.
Jag tänker att vissa saker ska man bara göra liksom och i gengäld har jag rätt lite såna saker. Det är typ sårvård och kloklipp liksom - i övrigt har jag typ inga "tvång" och han får göra vad han vill typ. Med min hund hade det tagit 100 år att jobba med ryggsäck, frivillig hantering etc. Han gillar bara inte tasshantering, har aldrig gjort.

När min numera 1 åriga hund var valp och tycke att kloklippningen var lite jobbig så fick han en godis för varje klipp, ibland fick han slicka på en mjukosttub. Numera lägger jag honom bara på rygg och klipper och sen kelar vi, han har inte bråttom iväg när vi är klara och han får gå.

Försökt lägga honom i knät och få honom att slappna av... Han skrek/gnydde och kämpade idag i en hel timme innan jag hittade minsta tysta millisekund och då släppte ner honom (är rädd att han ska stressa sönder sig annars). Direkt när han släpptes ner somnade han på golvet... Känns som jag måste göra något fel :( eller kan man behöva hålla längre?
En timme?! Det var en tuff valp. Men jag hade nog inte "försökt" lägga en 10 veckors valp i knäet. Jag hade satt mig på golvet mot en vägg och hållit kvar "tvångsgos" precis som du skriver. Väldigt viktigt att du själv är lugn och miljön runt omkring är lugn. Jag kan mycket väl använda godis, men inte för att få valpen lugn utan för att antingen belöna lugn. Eller lägga framför, så att blir omvänt lockande.
Jag har "lugna famnen" som start på alla min valpkurser, en klar vinnare när jag frågar deltagare vad de har tagit med sig från kurserna.
Så en instruktör/tränare är inte så dumt. Om du har nån bra i närheten.

Försökt lägga honom i knät och få honom att slappna av... Han skrek/gnydde och kämpade idag i en hel timme
Han är inte det minsta rädd för klosaxen och jag lyckas klippa 2-3 klor om dagen utan problem :) klippa mina 2 klor om dagen och nöja mig med de 2 minuternas relativa stillhet.

Vad har uppfödaren haft för kloklippnings och socialiceringsrutiner undrar jag, när valpen är sådär hysterisk över att behöva vara stilla en liten stund?

Jag har precis klippt klorna på alla mina 15 valpar och det tog (inklusive att jag gick in i vardagsrummet för att svara i tfn mitt i kloklippandet) knappa 20 minuter.
Lyfter upp en valp, håller den "hängande" med ryggen mot mig, spretar ut tassarna med vänster hand och klipper klorna på den tassen och fortsätter med nästa, helt utan hysteri från någon valp eftersom det inte drar ut på tiden, men skulle jag tjurhålla dem såpass länge som en timme så skulle de garanterat protestera.

Tror alltså att själva tidsåtgången du låter kloklippandet ta och det där tjurhålla tills valpen slappnar av ställer till med onödigt problem för dig både nu och med otur även för framtiden.

Uppdatering: Det som fungerat bäst för oss är att husse håller mjukosttub som valpen får slicka konstant på medan jag har valpen på rygg i knät och klipper klorna. Idag var husse inte hemma, så kom på idén att jag kunde kleta mjukost på nosen på honom så var han upptagen med det medan jag klippte (fick såklart kleta på mer ungefär var tredje klo :p ) Men, men alla sätt är bra utom de dåliga :D

Vad har uppfödaren haft för kloklippnings och socialiceringsrutiner undrar jag, när valpen är sådär hysterisk över att behöva vara stilla en liten stund?

Jag har precis klippt klorna på alla mina 15 valpar och det tog (inklusive att jag gick in i vardagsrummet för att svara i tfn mitt i kloklippandet) knappa 20 minuter.
Lyfter upp en valp, håller den "hängande" med ryggen mot mig, spretar ut tassarna med vänster hand och klipper klorna på den tassen och fortsätter med nästa, helt utan hysteri från någon valp eftersom det inte drar ut på tiden, men skulle jag tjurhålla dem såpass länge som en timme så skulle de garanterat protestera.

Tror alltså att själva tidsåtgången du låter kloklippandet ta och det där tjurhålla tills valpen slappnar av ställer till med onödigt problem för dig både nu och med otur även för framtiden.
Är väldigt nöjd med uppfödaren, hon har varit super med valparna och valpköparna och har väldigt lång erfarenhet och bra rykte om hundar med bra mentalitet :) Hon är säkert lika snabb som du på att klippa klor och då uppstår säkerligen inga problem, jag är inte lika snabb (jag är inte uppfödare så jag har förstås mindre vana av att klippa klor på valpar). Han är en väldigt trygg valp i övrigt, kaxig och modig :heart

Är väldigt nöjd med uppfödaren, hon har varit super med valparna och valpköparna och har väldigt lång erfarenhet och bra rykte om hundar med bra mentalitet :) Hon är säkert lika snabb som du på att klippa klor och då uppstår säkerligen inga problem, jag är inte lika snabb (jag är inte uppfödare så jag har förstås mindre vana av att klippa klor på valpar). Han är en väldigt trygg valp i övrigt, kaxig och modig :heart
Nu var det ett tag sedan jag behövde lära en hund kloklipningen. men jag tänker mer i ett allmän perspektiv.

Småttingar av alla raseer och arter har dåligt med tålamod. Kanske kan det vara idé att ta det i väldigt korta etapper. Klipp en klo i taget? Som när man tränar föl? och barn?

Jag fick en tvåårig omplaceringshund som inte kunde gå i koppel utan att dra. Vi tränade fot små korta bitar. Han följde med när jag tog ut hästar till hagen och gick fot i grimskaftet tillbaka till stalldörren. Han tyckte det var kul.

Kloklippningen var en kamp i början. Så jag klippte en millibit på nån klo och så klippte jag yttepyttelite varje dag under ett antal veckor (stor hund, stora klor) Det funkade på honom. Att göra saker långa stunder funkade inte alls.

Finns så många olika sätt. Men de som fungerat bäst på vår senaste hund är varannan klo varannan godis. Mjukost på tub är kanon. Hunden kan ligga kvar på rygg utan att sätta i halsen 🙂 Nu mer har ja kunnat lägga undan mjukosten helt och klipper dom som på en häst. En tass i taget och stående. Godis som avslut🙂

Nu var det ett tag sedan jag behövde lära en hund kloklipningen. men jag tänker mer i ett allmän perspektiv.

Småttingar av alla raseer och arter har dåligt med tålamod. Kanske kan det vara idé att ta det i väldigt korta etapper. Klipp en klo i taget? Som när man tränar föl? och barn?

Jag fick en tvåårig omplaceringshund som inte kunde gå i koppel utan att dra. Vi tränade fot små korta bitar. Han följde med när jag tog ut hästar till hagen och gick fot i grimskaftet tillbaka till stalldörren. Han tyckte det var kul.

Kloklippningen var en kamp i början. Så jag klippte en millibit på nån klo och så klippte jag yttepyttelite varje dag under ett antal veckor (stor hund, stora klor) Det funkade på honom. Att göra saker långa stunder funkade inte alls.
men vad ska dom lära sig?? Jag o dom flesta andra uppfödare klipper klorna på våra valpar varje vecka i minst 8 veckor, det är sällan eller aldrig ett problem, förrän nya ägaren börjar jönsa o oja sig .......

men vad ska dom lära sig?? Jag o dom flesta andra uppfödare klipper klorna på våra valpar varje vecka i minst 8 veckor, det är sällan eller aldrig ett problem, förrän nya ägaren börjar jönsa o oja sig .......
:)
Som med många andra problem med våra djur är det oftare ett ägarproblem än ett djurproblem. Hästar som behöver lära sig åkla transport t.ex. . Vi stoppade in dem och åkte.

Lära sig kanske är fel uttryck - vänja sig kanske funkar bätte?

Nu har den är hundägaren ovan och har bekymmer och behöver hjälp. Du är van och gör det i farten.

Är väldigt nöjd med uppfödaren, hon har varit super med valparna och valpköparna

En bra uppfödare tror jag säkert hon är, men valpar är i regel hyfsat vana vid kloklippning när de flyttar eftersom de fått klorna klippta rätt många gånger innan leverans och då blir det lite märkligt att de går från att acceptera den hanteringen till att på kort tid utkämpa krig för att undkomma något de har gjort utan större knot.

Därav att jag skrev att största problemet -som jag ser det- är tidsåtgången det tar/klo. Valpen hinner ju bli less innan en halv tass är avklarad och de lär sig ju fort att om de protesterar så antingen slipper de/eller får något gott och det blir då lätt ett moment 22 av det hela.

Menade absolut inte att klanka ner på vare sig uppfödare eller dig, men det är enklare att komma till rätta med såna där problem när de är små, mot när de vuxit på sig rent psykiskt. Har fått klippa klor på de som vant sig vid att protester = slipper och det är inte roligt alls att ta fighten om klorna med en ung/vuxen hund, så det är ju jättebra att du kommit på ett sätt som funkar nu :up:

Jag brukar hålla tag om valpens tass ibland. Och släppa när den inte drar åt sig tassen. Passar på vid tillfällen med hög chans att lyckas först. Detta ska inte kännas som ett träningspass utan som nått slags gos/lugn lek.
Poängen är att tidigt lära valpen att vara stilla för att komma loss.
Här behövs inga kommandon, eller klosaxar, eller belöningar utan vill mer skapa erfarenheten av att människor fungerar på så sätt att de inte släpper när man sprattlar.
Gör detta helt snabbt vid många olika tillfällen. Tillslut även vid lek.
Samma sak med kolla i örat, rumpan osv.
Efter hand ber jag även andra göra samma sak.

Sen tar den med sig den erfarenheten till olika situationer i livet, som kloklippning.

Jag har aldrig lyckats klippa i pulpan och klipper många klor i månaden, du ser ju pulpan det är tjockare där. Klipp bara den tunnare delen högst upp klorna behöver inte vara exteemkorta, verkar pågå någon trend om vem som kan klippa kortast klor på sin hund just nu.
Alltså, min hund - 1-årig mellanpudel, har helt hopplösa klor att klippa. Hans klor är liksom "4-kantiga" (kraftigt överdriven målning men ja, de är knepiga i formen) och jag försöker klippa var 3:e dag ytte-pytte lite, för annars blir det blod. Det blir det även nu ibland trots mina försök att klippa så lite så lite. Har testat med elektrisk fil med, men den gillar inte min hund alls:crazy:
Så jag skulle nog säga att det inte alls är så lätt att klippa klor.
Detta problem har varit hela tiden, även om klorna med stigande ålder blivit kraftigare. Jag vet inte hur jag ska göra för att få dem i rätt längd. Allergisk mot "klippeti-klopp" ljud när hunden knallar omkring hemma = för långa klor i min mening. Har du något tips?

Alltså, min hund - 1-årig mellanpudel, har helt hopplösa klor att klippa. Hans klor är liksom "4-kantiga" (kraftigt överdriven målning men ja, de är knepiga i formen) och jag försöker klippa var 3:e dag ytte-pytte lite, för annars blir det blod. Det blir det även nu ibland trots mina försök att klippa så lite så lite. Har testat med elektrisk fil med, men den gillar inte min hund alls:crazy:
Så jag skulle nog säga att det inte alls är så lätt att klippa klor.
Detta problem har varit hela tiden, även om klorna med stigande ålder blivit kraftigare. Jag vet inte hur jag ska göra för att få dem i rätt längd. Allergisk mot "klippeti-klopp" ljud när hunden knallar omkring hemma = för långa klor i min mening. Har du något tips?
Nu var det inte mig du frågade men har en tanke. Hur ser din hunds tassar ut? Min vuxna hund låter alltid om klorna trots att de är kortklippta och välskötta (klipper 1-2 gånger i veckan). I hans fall beror det på att han har ganska "platta" tassar som pga hans medicinering (kortison som minskar hållfastheten i senor och ligament) blivit spretiga (tänk hur det ser ut när man själv spretar med fingrarna respektive en annan tass (som hans var innan medicin) där tassen är rundare med tighta tår) Kan tänka mig att en del hundar (raser?) har tassar som är mer platta och andra mer runda i sin utformning. Platta tassar --> klorna hamnar i en annan vinkel mot golvet (och närmare golvet) --> svårt att få de så korta att de inte hörs :) Det kan gå att tighta till tårna så tassarna blir rundare, detta genom att träna upp tassarnas senor och muskler. Detta kan enligt min hunds fysio göras genom att gräva. Men också genom att vattentraska ex.

Nu var det inte mig du frågade men har en tanke. Hur ser din hunds tassar ut? Min vuxna hund låter alltid om klorna trots att de är kortklippta och välskötta (klipper 1-2 gånger i veckan). I hans fall beror det på att han har ganska "platta" tassar som pga hans medicinering (kortison som minskar hållfastheten i senor och ligament) blivit spretiga (tänk hur det ser ut när man själv spretar med fingrarna respektive en annan tass (som hans var innan medicin) där tassen är rundare med tighta tår) Kan tänka mig att en del hundar (raser?) har tassar som är mer platta och andra mer runda i sin utformning. Platta tassar --> klorna hamnar i en annan vinkel mot golvet (och närmare golvet) --> svårt att få de så korta att de inte hörs :) Det kan gå att tighta till tårna så tassarna blir rundare, detta genom att träna upp tassarnas senor och muskler. Detta kan enligt min hunds fysio göras genom att gräva. Men också genom att vattentraska ex.

Det är många som missar det, att raser/individers klor är vinklade olika. Det kan bli lite fel om folk tror att det aldrig någonsin får höras att klorna nuddar golvet, då kan det bli så att man jagar en "drömklolängd" som man inte kommer få pga tassens anatomi.

Tack för din input. Jag vet dock inte om det är så att min hund har "plattfot", men jag ska försöka se hur det ser ut när han trampar runt. En pudeltass är hårig även om jag klipper dem ;)

Jag har ju alltid haft små hundar så jag har alltid lagt de i knät i soffan och gjort en gosestund av det hela. Det tar ju inte många minuter. Men nu har jag skaffat mig en broken JRT som behöver trimmas och oj, oj, oj vad skäll jag fick av trimmaren för att jag inte lärt henne få klorna klippta på trimbordet.

Hej! Har en 10-veckorsvalp hemma som jag försöker ta det väldigt lugnt med kloklippningen med. Min vuxna hatar att klippa klor, så vill helst få en annan känsla inför kloklippningen hos valpen. Jag försöker klippa när han ändå sover och en klo går bra (fast han vaknar och blir lite störd av att jag pillar på honom). Försöker jag klippa fler börjar han busa och bita mig i händerna (och dra åt sig tassarna). Efter en stund flyttar han på sig och lägger sig och sover någon annanstans för jag stör ju :p Han vill generellt inte bli klappad när han sover, utan sover gärna ifred... Jag vill absolut inte klippa för långt vilket ju gör att varje klo tar lite tid som han måste vara stilla om jag ska våga klippa. Hur gör ni med era valpar för att kloklippningen ska vara något mysigt och trevligt? :):heart
Jag kör godismetoden när det gäller kloklippning, en tass en god godis. Och jag ser till att han alltid är medveten om att jag klipper så han inte blir överraskad av det, men han kommer aldrig att älska det tror jag för han är otroligt kittlig kring tassarna.

Det är många som missar det, att raser/individers klor är vinklade olika. Det kan bli lite fel om folk tror att det aldrig någonsin får höras att klorna nuddar golvet, då kan det bli så att man jagar en "drömklolängd" som man inte kommer få pga tassens anatomi.
Under papillons rasstandard står det under rubriken Fel:
- klor som inte berör underlaget
:)

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
575
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hur skulle ni tolka denna hunds beteende? Hund som är näst intill omöjlig att klippa klor på hemma. Ägaren tar hunden till hundtrim...
Svar
8
· Visningar
1 304
Övr. Hund Halloj, har lite funderingar som jag skulle vilja utbyta. Har en berner sennen valp hemma på 11 veckor, haft hund innan med diverse...
Svar
18
· Visningar
2 496
Senast: inverterad
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 975
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama