SweetSunday
Trådstartare
Har inte tagit tiden men alla klor hinner jag inte på 2 minuter. Jag har på valpen valt att lägga på rygg i knät, mysa lite, klippa en klo, mysa lite och klippa nästa, lite för att smyga in det. Kliar jag honom lite på magen märker han knappt att det sker.Om det tar 2 min för 2 klor så förstår jag att han ledsnar,jag klipper alla på den tiden.
Testade göra något liknande med ögondropparna nu ikväll, och det funkade bättre än sist jag testade med godis (han är lite manisk på mat annars vilket gör det lite klurigt). Så om godis funkar och han kan behålla något typ av fokus kan jag börja försöka få till start button behaviour i kloklippningen nu. Han har nog mognat lite sedan sist jag testadeGoogla "frivillig hantering kloklippning". Finns hur mycket info och filmer som helst men går i korta drag ut på att börja med att bara ta på tassarna, belöna, sedan ha klotång i närhet av tassarna, belöna, sedan hålla klotång på klo, belöna, klippa klo, belöna osv. Du ökar successivt i takt med att accepterar hanteringen. Det tar lite tid varje dag men är väldigt effektivt.