Nytt objektiv till Nikon D90?

Springsteen

Trådstartare
Jag behöver köpa ett nytt objektiv till min kamera. Jag kan inte speciellt mycket om foto, men lär mig hela tiden.

Jag har som skrivet i rubriken, en Nikon D90. Till den har jag ett Nikkor 50/1.8 som jag älskar och kitobjektivet 18-105 som jag fick med vid köp.

Jag tycker att 18-105 är helt värdelöst och tar riktigt dåliga bilder, så jag skulle behöva en ersättare till det antar jag.

Vad skulle ni rekommendera?

Med mitt 50/1.8 kan jag i alla fall lyckas ta hyffsade bilder;

citius_altus_fortius_by_tarjeis-d2xv1jh.jpg

Men med mitt 18-105 så ser det bedrövligt ut. Kan det vara ljuskänsligheten?

Sv: Nytt objektiv till Nikon D90?

Ja, det är antagligen.
Satsa på ett objektiv som har fast bländare. Flera (både nikkor, tamron och sigma) har till exempel 2,8 :)

Kitobjektiv är sällan speciellt bra.
Hade ett Sigma 100-500 till min gamla Nikon, det var super! Fast jag tog förstås mest bilder på fåglar och vilda djur i skogen och behövde en rejäl zoom :angel:

+ Sthu;

Jag har tittat på Tamron och Sigmas 70-200/2,8. Duger dom till en glad amatör? Nikkors är antagligen bäst,
men känns lite väl att köpa det när man bara fotar hästen. :D

du söker alltså ett skarpare alternativ med ungefär samma omgång som kitobjektivet? ett med zoom alltså?

ska du ha en zoom och hyffsad peng (relativt hus) så skulle jag slå ett slag för tokinas objektiv i 50-135, har en brännvid på 2.8F. Visserligen enbart för DX-sensor (dvs ej för fullformat).

Detta kan vara ett hyffsatt alternativ, går att få tag på för relativt billig peng, även om jag nog skulle försöka hålla mig till FX-kompatibla objektiv inför framtida husbyte.

Jag skulle personligen satsa på ett fast 100 samt ett kortare fast i spannet 15-25 att komplettera ditt 50 objektiv med. Det ger mer valuta för pengarna,

fast kan du tänka dig att ha en zoom som ironwill nämner, som är 70-200 så är ju både tamron och sigma vettiga kandidater.

tänk på att FX objektiv har en faktor 1.5 jämte DX dito på DX-sensor (vilket d90 har)... dvs ett 50mm FX-objektiv upplevs som ett 75 på dx-sensor.

Precis, ett objektiv med zoom är vad jag söker.

Får googla det sista du skrev. :o Jag har verkligen dålig koll på vad allt betyder.

det sistnämnda ang dx och fx sensorer kan kort förklaras som följande:

en FX, dvs fullformatare, har en sensor som motsvarar gammal hederlig 35mm film.

en dx, dvs det format som alla billigare systemkameror har (alla nikon tvåsiffriga), är en mindre sensor, ca 67% storleken av FX, eller att en FX är 1,5ggr så stor.

detta innebär att dx-sensor inte nyttjar hela objektivet om du har ett traditionellt, vilket då ger en skalfaktor, att objektivet upplevs som att det är 1,5ggr zoom mot vad samma objektiv på fx sensor, eller vad ett 50mm dx objektiv har. DX-objektiv är alltså anpassade för denna mindre typ av sensor, vilket innebär att detta objektiv ger stora svarta kanter om det körs på FX sensor.

Jag fick mitt andra fasta förra veckan, det är 35 1.8 och jag älskar det redan.
Det är, enligt mig, väldigt skönt att zoomen i benen. ;)

Sigmas 70-200/2,8. Duger dom till en glad amatör?

Jag har iofs Canon, men har Sigmas 70-200/2.8 och gillar det.
Nu gav iofs autofokusen upp förra helgen (efter ca 7 mån användning), men det ska väl repas på garantin.

Jättebra att fota med från läktare på tävlingar tex eller i naturen.

Fast nu kollade jag upp Nikon-modellerna och jag har den för Canon som kostar ca 7tkr, inte den för ca 10tkr.

Tyvärr så lär det inte hjälpa att jag är rätt duktig på att springa fort.
Jag tänkte mest fota hästar i frihet i sommar och här går hästarna på stooora ytor. :p

Zaga; Tack så mycket för svaret! :)

Nu står jag i valet och kvalet mellan att köpa något likande dessa;

Tokina 50-135/2,8

Eller,

Tamron 70-200/2,8

Eller,

Sigma 105/2,8 + något litet fast objektiv, Nikons 35/1,8 kanske?

Vet ingenting om övriga, men jag har Nikons 35 mm 1.8 till min DX-kamera och jag älskar det!
:)

Jag funderar lite på ett Sigma 17-70/2,8-4,0 som allroundobjektiv som funkar bra tex på resor. Nån som har testat eller har tankar om det?
(Jag har Canon, men precis samma finns ju för Nikon)

Mina andra objektiv är 70-200/2.8, 50/1.8 och så kitobjektivet 18-55 som jag knappt har använt.
Jag kan väl också säga att jag har varit ute på långritt på Island med både 70-200 & 50 med mig, så jag kommer inte enbart fota med 17-70 på resor isåfall.

Fick för övrigt tillbaka 70-200 från garantirepet förra veckan, de hade bytt afmotor och allt tog en vecka bara, trots att det gjordes i Finland.

Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ...
2
Svar
25
· Visningar
2 087
Senast: Rialavargen
·
IT & mobiler Hejsan! Jag har nu haft min nikon d3200 i ca ett år, man fick 18-55 objektiv till men jag har nu tröttnat på det och vill gärna ha ett...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 483
Senast: Breaktown
·
Fritid Har börjat göra lite efterforskning inför höstens kommande inköp, men velar på vad jag ska välja.. Huset behöver vara hyfsat snabbt...
Svar
4
· Visningar
750
Senast: Bebben
·
IT & mobiler Jag har en Nikon D90 och jag lurar på om jag inte vill ha en extra blixt till den. Problemet är att jag inte kan något om externa...
Svar
15
· Visningar
1 874
Senast: Sandra78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama