Vilket objektiv? Nikon

Jag håller med @Blueberry om att börja med en kurs. Vet man inte hur olika brännvidder och bländare fungerar och hur det påverkar fotoresultatet blir det ju omöjligt att välja ett objektiv som passar det egna fotandet.

Själv använder jag i det närmaste enbart en fast 35:a (f1.8). Löjligt bra pris för den kvalitén och ljusstyrkan. Ibland följer en 70-300 och en 18-25:a med också, men en normalzoom är i mina ögon oftast ett onödigt tråkobjektiv.

dessutom blir bilder som jag tar mot solen, även i solnedgång, väldigt mörka! Har provat alla möjliga inställningar men de blir ingen förändring..

Det där har som sagt inget med objektivet att göra, utan beror på handhavandefel. När du fotar mot solen mäter kameran ljuset och exponerar efter det, dvs den tror att allt är jätteljust. Du måste hitta rätt förhållande mellan bländare och slutartid (jag brukar sätta det ena eller det andra fast beroende på situationen och sen låta automatiken välja den andra) och eventuellt även ställa in exponeringkompensering, dvs tala om för kameran att den ska överexponera lite. Om det bara blir "lite" fel kan det räcka med att kompensera även om du kör på helautomatik i övrigt. (Jag är osäker på hur mycket av automatiken man kan "köra över" bara, använder aldrig programmen själv.)

Latmansalternativet kan vara att spotmäta på det man vill ska vara rätt exponerat, och sen bara använda de inställningarna kameran föreslår, dvs sikta på motivet, notera hur kameran väljer inställningar, sätt de inställningarna fast och ta sen bilden med det utsnitt du vill ha. Då lurar du kameran att tänka åt dig. Ofta blir det inte rätt på första försöket ändå, så man får prova att kompensera åt lite lika håll.

Ja, det går – MEN D40 har inte autofokus i huset, utan kräver att objektivet roddar det "på egen hand".

Från Nikon så är det objektiv som heter AF-S (och ett fåtal till) som funkar med autofokus. Annars kan man kika på den här listan. Där finns alla kompatibla objektiv, dock får man kolla upp vilka som har fokusmotor (borde vara de flesta).

Från Nikon så är det objektiv som heter AF-S (och ett fåtal till) som funkar med autofokus. Annars kan man kika på den här listan. Där finns alla kompatibla objektiv, dock får man kolla upp vilka som har fokusmotor (borde vara de flesta).

Tack för tipset om hemsidan! Spanar runt där nu och ser om jag hittar något till bra pris :crazy: Återvänder när jag hittar något och frågar vad ni tycker! :D

Tack @Blueberry för tipset, jag ska se till att hålla ett öga öppet efter autofokuset!

Jag har också Nikon. Använder det 18-55 som följde med kameran, sen köpte jag även ett Tamron zoomobjektiv 70-300. Funkar hur bra som helst och dessutom billigt :)

Puttar upp tråden med en fråga!

Jag har en nikon d60 som jag haft i flera år nu, med standardobjektivet 18-55. Fotar alltid på manuella inställningar.

Älskar den fortfarande även om jag numera fotar mest våra djur och inte hästar som jag gjorde förr, men jag skulle vilja ha ett "bättre" objektiv med mer zoom bl.a.

Något tips på vad jag ska ha? Är inte sugen på att slänga ut flera tusen för så viktigt är det inte, undrar mest om det finns något bättre i de lägre prisklasserna :)

Jag har en nikon d60 som jag haft i flera år nu, med standardobjektivet 18-55. Fotar alltid på manuella inställningar.

Älskar den fortfarande även om jag numera fotar mest våra djur och inte hästar som jag gjorde förr, men jag skulle vilja ha ett "bättre" objektiv med mer zoom bl.a.

Något tips på vad jag ska ha? Är inte sugen på att slänga ut flera tusen för så viktigt är det inte, undrar mest om det finns något bättre i de lägre prisklasserna :)
Det här lär vara ganska bra:

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=232965

Leta upp ett zoomobjektiv (själv tycker jag att 200 är bättre än 300, men så är jag ingen fågelskådare heller) som har fast bländare. De brukar ligga på 2,8.

Annars är det lätt att hamna på klassiska 3,5-6,3 (bländaren blir alltså automatiskt mindre ju mer du zoomar) och det dödar så mycket av det roliga.

Både nikkor, sigma och tamron har såna objektiv i olika prisklasser :)

En till fråga!

Min svärmor fick en kamera från sitt jobb då den skulle slängas, dock utan objektiv då detta var helt paj. En d40x.

Hon frågade vilket hon skulle köpa och jag avrådde från det vanliga 18-55 då jag själv tycker det är för lite zoom. Hon är nybörjare och fotar på auto. Tipsade om ett 55-200 eller 18-200 eftersom jag själv tycker de verkar bra. Hon kommer nog bara fota sina hundar.

Vad tycker ni? Hon vill inte heller lägga ut flera tusen.

Hon har också kollat på blocket och då kan man hitta nyare kameror (ex d80, d300 osv) med 55-200 objektiv för runt 2500. Är det bättre att satsa på ett sånt paket eller bara köpa ett objektiv till kameran för ca 2000?

Nu är jag ju Canon-människa och kan inte Nikon så bra - men när det gäller objektiv generellt så är det så att man får vad man betalar för. 2000 kr för ett objektiv är lite, det kan vara bra att tänka på. En annan sak när man köper objektiv är att de är olika bra på olika saker - det är därför man har en kamera där man kan byta objektiv. Ska man ha ett objektiv som är bra på alla brännvidder (har mycket zoom) och vid alla ljusförhållanden blir det dyrt. Så mitt råd är att fundera på VAD man vill förbättra och lägga pengarna på ett objektiv som förbättrar just det. Fotar man varierat får man inse att man behöver några olika objektiv för olika förhållanden.

D300 är bra men mycket större och tyngre än D40x, mera av en proffskamera. D80 är ungefär lika gammal som D40x och nog inte mycket bättre.

Köp ett billigt objektiv på Tradera, det är mitt tips.

Hon har inga direkta krav eftersom detta blir hennes första systemkamera och vill därför inte lägga massa pengar på objektiv heller och kommer bara fota sina hundar, men hon känner att det kan vara skönt med lite mer zoom än vad som finns på ett 18-55 :) Då tror jag nog att ett 18-200/55-200 räcker gott och väl?

Jag är jättenöjd med min d60 med tillhörande objektiv 18-55, den har hängt med i många år bland hästar, närbilder, människor, natur, djur osv och jag älskar den fortfarande! Det är väl nu jag börjat fundera på ett till objektiv och då är det främst pga att jag kan zooma för lite :) Jag vill inte heller lägga flera tusen på objektiv för då kan det kvitta, det är mer att jag undrade vad jag ska kolla efter i de lägre prisklasserna, om det finns något som är bättre där? Eller begagnat, vad ska jag titta efter där?

@AndersB @warg

Att bara ha ett 55-200 som enda objektiv tror jag kan kännas rätt begränsat, t ex blir det svårt att fota inomhus med de brännvidderna (jag förmodar att huset inte heller är ett fullsensor-hus? Jag kan som sagt inte Nikons modeller). Ett bas-kit som är rätt vanligt är ju ett 18-55 eller liknande + ett 70-200 eller liknande. Det behöver inte bli tokdyrt, men då det är allround-objektiv så är de inte särskilt vassa på något. Jag tycker ju att "mycket prestanda för pengarna" finns att hitta i de fasta objektiven med låg bländare, jag har t ex ett 50 mm 1,4 som jag ser som "ridhusobjektivet". Väljer man istället ett 1,8 kan man komma riktigt billigt undan. Men då handlar det ju ffa om att fota i dåligt ljus. Jag har dessutom ett fast 100 1,8 som jag använder för porträtt och liknande, ett 17-70 2,8 som jag har för inomhusfoto och andra vidvinkelbehov och ett 70-300 2,8 som jag använder mest utomhus. Men detta är objektiv som täcker MINA behov och önskningar. Det är i den änden ni måste börja. Det kräver en del kunskap att veta vad man vill ha och behöver - men den kunskapen bidrar även till att man blir duktigare på att fota, och bilderna blir bättre bara av det ;-)

Att bara ha ett 55-200 som enda objektiv tror jag kan kännas rätt begränsat, t ex blir det svårt att fota inomhus med de brännvidderna (jag förmodar att huset inte heller är ett fullsensor-hus? Jag kan som sagt inte Nikons modeller). Ett bas-kit som är rätt vanligt är ju ett 18-55 eller liknande + ett 70-200 eller liknande. Det behöver inte bli tokdyrt, men då det är allround-objektiv så är de inte särskilt vassa på något. Jag tycker ju att "mycket prestanda för pengarna" finns att hitta i de fasta objektiven med låg bländare, jag har t ex ett 50 mm 1,4 som jag ser som "ridhusobjektivet". Väljer man istället ett 1,8 kan man komma riktigt billigt undan. Men då handlar det ju ffa om att fota i dåligt ljus. Jag har dessutom ett fast 100 1,8 som jag använder för porträtt och liknande, ett 17-70 2,8 som jag har för inomhusfoto och andra vidvinkelbehov och ett 70-300 2,8 som jag använder mest utomhus. Men detta är objektiv som täcker MINA behov och önskningar. Det är i den änden ni måste börja. Det kräver en del kunskap att veta vad man vill ha och behöver - men den kunskapen bidrar även till att man blir duktigare på att fota, och bilderna blir bättre bara av det ;-)

Ett 18-200 som enda objektiv då?

Har ingen erfarenhet av det men blir misstänksam mot ett objektiv med så stor zoom, särskilt om det inte är tokdyrt...

Jag brukar gå in och prata med personalen på JapanPhoto, Rajala eller Scandinavian Photo när jag funderar över något, de brukar vara väldigt kunniga. Bor du nära någon stad där det finns någon bra fotobutik?
(för mig känns det lite märkligt att välja att ha en systemkamera om man bara vill ha ett objektiv, då tappar man ju poängen!)

Fast med en systemkamera kan man ta klart (!!) mycket bättre bilder än med en digital! Ett 18-55 objektiv är ju en bra start för att lära sig och även om man inte vill lägga flera tusen på andra objektiv duger det finfint!

Nu hade hon hittat på blocket en d80 med två objektiv, ett 18-55 och ett 55-200 för 2000? Tagit 11.000 exponeringar. Lät billigt i mina öron?

Liknande trådar

Fritid Har börjat göra lite efterforskning inför höstens kommande inköp, men velar på vad jag ska välja.. Huset behöver vara hyfsat snabbt...
Svar
4
· Visningar
750
Senast: Bebben
·
IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
911
Senast: Myrten
·
IT & mobiler Jag har en Nikon D3000 och tillhörande kit objektiv 18-55. Jag söker nu ett bra zoomobjektiv som fungerar väl i utemiljöer. Tanken är...
Svar
9
· Visningar
2 286
Senast: Fozzie
·
IT & mobiler Jag har fått en Nikon D90 i julklapp, med ett 18-105 Nikkor objektiv. Vilka inställningar använder man i den här kombinationen för att...
Svar
13
· Visningar
2 307
Senast: Shaklima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama