Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Jag köpte några macrofiler till mitt Nikkor 50. Funkar utmärkt!
De kostar typ 250 spänn ;)

Dessutom så finns det ett "macroläge" på det Sigma 18-200 som jag och Cattis_E har
 
Senast ändrad:
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Lust att förklara lite närmare? :o Jag är urkass på vad allt heter och sådär, vet mer hur det fungerar när jag har det i handen :D
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Tack :laugh:

Hur använder man dessa? :o dum fråga kanske.. :D
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Okej! :laugh: vad är det för pris på dom objektiven? Tamron och Nikon? Hur pass mycket mer än 10.000 kommer det gå på då? Om man räknar med kamerahuset också :p

Men duger ett zoomobjektiv annars som har macro funktion? Det är det jag inte riktigt förstår. Så du får gärna förklara det lite vad som är skillnaden :angel:

Kolla upp priserna på lämplig fotobutik på nätet, eller Prisjakt kanske, är nog lättare. :) Vet ju inte vad du kommer köpa din kamera för.

Ett macroobjektiv är ett objektiv med kort närgräns, dvs så att man kan gå nära objektet och fotografera. Den brukar ligga på ca 30 cm på de vanligaste macroobjektiven (i alla fall vad jag kunnat se). Det finns dock zoomobjektiv som har så pass bra närgräns att de fungerar som macro, jag har två sådana. Tamron 28-75/2.8 som har 33 cm närgräns och Tamron 70-200/2.8 där den ligger på ca 1 meter. Däremot är brännvidden för kort på det förstnämnda och närgränsen för lång på det sistnämnda för att man ska kunna få riktigt riktigt nära bilder. Det går dock att komma ganska nära ändå, men ett fast objektiv som de jag tipsade dig om kommer ge skarpare bilder för det mesta.

Närbildslinser som Blueberry länkade till har jag inte provat, men de kortar närgränsen på objektivet så att man kan gå närmare. Googla på närbildslins så hittar du hur de fungerar!

/Erica
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Hej!
Nu har jag inte läst igenom hela tråden så vet inte alla svar du fått men tänkte slänga in mitt tycke och tänk och hoppas det kan hjälpa dig på vägen.

Jag äger en Nikon D80 och jag köpte den tillsammans med kitobjketivet (18-55) i nov -08 samt köpte ett sigma 70-300 sommaren 09. Jag är fortfarande toknöjd med min kameran men objektiven har jag bytt ut då jag insåg deras begränsningar och mina egna framsteg.
Nu äger jag ett Nikon 50 mm 1,8, Nikon 35 mm 1,8 samt att Tamron 28-75 2,8 i skrivande stund är påväg hem till mig,

D80:n är mer avancerad än D40:n men en kamera du kan ha i MÅNGA år utan att växa ur den. Jag vet inte hur mycket du har fotat eller hur mycket kunskaper du har men jag rekommenderar inte någon att köpa kitobjektivet då du kan få så mycket bättre för inte alls så mycket mer pengar.
Vad är det för objektiv du har nu? Såg att du var ute efter att Macro och jag skulle rekommendera Nikon 60 mm 2,8. Fotosidan.se har väldigt bra recensioner av alla dess objektiv så kika in där om du vill veta andra människors erfarenhet och bilder.

Hoppas att du fick lite hjälp på vägen :)
Lycka till!
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Tusen tack :laugh:

Jag har ett zoom objektiv, Nikkor 55-200mm. Sen har jag även ett från Sigma, minns inte hur stort det är men det är mindre.

Många många tacktack för tips! Ska kika :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ...
2
Svar
25
· Visningar
2 082
Senast: Rialavargen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 625
Senast: cassiopeja
·
IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på...
2
Svar
25
· Visningar
2 317
IT & mobiler Min Nikon D3000 (5 år gammal) säger att den behöver service för att det är fel på någonting med autoinställningarna. Det verkar gå att...
Svar
5
· Visningar
804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp