Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Men det låter ju toppen bra! :)

En D80 har jag varit intresserad av också ju så, den kanske skulle passa. När du säger att skärmen är mindre, hur pass mycket mindre än den?

Om man jämför med D40ns skärm. Den tycker jag är helt lagom. Inte mindre!

Vet du något mer ställe än Blocket som man kan kolla efter begagnade D80? Blocket är enda sidan jag förstår :p.

Och fungerar mitt objektiv jag har nu till en ny kamera?
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Kolla på fotosidan.se De har oxå en begagnat marknad.De har även resentioner på de olika kamerorna.både älder och nyare och även på objektiv :)
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

En D80 har jag varit intresserad av också ju så, den kanske skulle passa. När du säger att skärmen är mindre, hur pass mycket mindre än den?

Om man jämför med D40ns skärm. Den tycker jag är helt lagom. Inte mindre!

Vet du något mer ställe än Blocket som man kan kolla efter begagnade D80? Blocket är enda sidan jag förstår :p.

Och fungerar mitt objektiv jag har nu till en ny kamera?

Jag tror att D40x och D80 har lika stor skärm. Det är inte alls någon liten pluttskärm på D80, det är bara det att den på D90 är stor :p

På fotosidan.se säljs det en hel del begagnat. Det är väl den och blocket som jag känner till.

Ditt objektiv fungerar till alla digitala nikonkameror. (och alla objektiv som passar på digitala nikonkameror passar på D40, dock är det inte alltid du får autofokus på D40)
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Samma med Sigma väl?
Jag har i och för sig en D50. Men gillar verkligen mitt Sigma zoom objektiv:).

Jag har också D50 med Nikkor (50) och Sigma (18-200) and i love mitt sigma!

Jag har fotat en del med Tamron, men föredrar helt klart Sigma.
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Jag har också D50 med Nikkor (50) och Sigma (18-200) and i love mitt sigma!

Jag har fotat en del med Tamron, men föredrar helt klart Sigma.

Haha, då har vi samma:).
Jag grunnar på vad nästa objektiv ska bli, fast det ska i och för sig inte köpas just nu.

Intressant att höra att du föredrar Sigma över Tamron, gäller det alla objektiv eller just zoomen? Är det något speciellt som du tycker är bättre? Jag har ingen som helst erfarenhet av Tamron nämligen.
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Om vi säger såhär.

Jag börjar bli mer och mer intresserad av en D90 nu. Men, är det en bra kamera för övrigt? Filmfunktionen ser jag inte som något speciellt så den kunde lika gärna inte finnas och jag tror inte jag kommer använda den så himla mycket. Men, är det en bra övergång från D40x till en D90?

Är kit-objektivet man får med bra? Eller är det helt okej? Är det ungefär liknande det man fick med D40x när jag köpte den? Alltså, bildmässigt om det går att jämföra så.
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Såvitt jag vet är det precis samma kitobjektiv som följer med.
Jag har en d40 och morsan har en d90, kitobjektivet är samma, 18-55 eller vad det nu är.

Om du har det objektivet från d40x skulle jag personligen försöka köpa d90huset utan kitobjektivet och istället köpa ett macro till eftersom det var det du ville ha från början..
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Smart idé där! Men, att köpa bara huset och ett macro objektiv skulle kosta skjortan va? :p

Jag har inte kvar kit-objektivet från D40x då det gick sönder, däremot har jag ett Sigma 18-50mm 1:1.5-5.6 DC. Säger det något? Jag fick med det till en annan kamera :p. Lär det funka på D90n?
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Putt!! :angel:

Och en fråga till, hur mycket tror ni att jag skulle kunna sälja min D40x för? Själva huset som jag haft i snart 3 år.
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Sålde min D40x inkl kit-objektiv för 2500 kr för 4 månader sedan, så däromkring kanske?
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Om objektivet passar på din d40x så passar det på d90. Och alla andra nikon oxå för den delen. Det är ju det som är så bra, om man kör samma märke hela livet så kan man bara byta hus och använda de gamla gluggarna. Bara det att man kanske inte alltid får AF...
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Funderade förresten på det där med att det finns så få objektiv... Gör det verkligen det? Jag har en D5000 som ju också saknar af-motor, men har inga större problem att få tag i objektiv. Har Nikkor 14-24, 18-200, 50 mm samt Tamron 70-300, där alla utom mitt 50 mm är köpta begagnade. Men jag kanske har haft tur :)

Därmed inte sagt att det är fel att byta upp sig (jag tycker ju själv att jag bytte upp mig från D40x till D5000), men just objektiven där tycker jag att de flesta som säljs nu har egen af-motor även om man köper begagnat.
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Juste! ja det är ju skitsmart! Nä, märke kommer jag nog inte byta :D
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Jo, alltså det jag menade är att när det finns begränsat med objektiv till de kameror som saknar AF-motor är att objektiven blir så fruktansvärt mycket dyrare än annars. Jag har ett bra objektiv till min, ett Nikkor 55-200mm som kostade 3500:- tror jag.

Det kanske finns fler begagnade objektiv som har AF-motor?
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Fel.
Det går inte att filma med en D300. Däremot kan man filma med dess uppföljare, D300s.

glömde "s" ett men men så kan det gå..
bra ändå att du påpekade skillnaden på dom jag hade missat det helt :angel:

ang objektiv så rekomenderar jag att man har ett kamerahus med motor i så man kan köpa fler av dom obj som finns i beg marknaden och ändå få af

har själv ett nikkor 80-200 2.8 ger riktigt fina bilder och bra ljuskänslighet
sen ett nikkor 50mm 1.8 funkar tom ok i ridhus :eek:
ett bra start kit
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Det är bestämt att det blir en D90 nu, men enbart huset.
Men jag kommer att ha råd att köpa ett objektiv till.

Om vi säger att jag har 10.500:- att röra mig med, kan ni tipsa om något bra objektiv (med macro-funktion) eller enbart macro? :laugh:
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Det är bestämt att det blir en D90 nu, men enbart huset.
Men jag kommer att ha råd att köpa ett objektiv till.

Om vi säger att jag har 10.500:- att röra mig med, kan ni tipsa om något bra objektiv (med macro-funktion) eller enbart macro? :laugh:

Tamron 90/2,8 är ett väldigt poppis macroobjektiv som fått väldigt bra kritik! Eller om du har råd att lägga mer pengar så har jag sett folk rekommendera
Nikon 105/2,8 VR, det är dock nästan dubbelt så dyrt. Är själv väldigt sugen på ett macroobjektiv nu, men än så länge får mina zoomar med macrofunktion duga. :)

/Erica
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Okej! :laugh: vad är det för pris på dom objektiven? Tamron och Nikon? Hur pass mycket mer än 10.000 kommer det gå på då? Om man räknar med kamerahuset också :p

Men duger ett zoomobjektiv annars som har macro funktion? Det är det jag inte riktigt förstår. Så du får gärna förklara det lite vad som är skillnaden :angel:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ...
2
Svar
25
· Visningar
2 082
Senast: Rialavargen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 625
Senast: cassiopeja
·
IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på...
2
Svar
25
· Visningar
2 317
IT & mobiler Min Nikon D3000 (5 år gammal) säger att den behöver service för att det är fel på någonting med autoinställningarna. Det verkar gå att...
Svar
5
· Visningar
804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp