Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Saeta

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt. Flytta den gärna i så fall!

Jag letar nytt objektiv till min Nikon D40x.
Det är först och främst ett macroobjektiv jag vill ha.

Var in på OnOff idag och kollade, och dom hade ett för 6000:- och javisst, jag kommer troligtvis kanske ha råd med det. Men då började jag istället undra att, är det värt att köpa ett nytt objektiv för 6000:- eller vänta en månad extra och köpa en helt ny kamera?

Min har jag haft i lite mer än 3 år nu, och jag känner att jag vill uppgradera mig. men har absolut inte mer än 10.000 att lägga ut.

Visst känns det mer värt att satsa på en ny kamera för samma pris än ett nytt objektiv då? Eller.. åh vad svårt det ska vara.

Vad i så fall skulle jag kunna köpa för kamera? Under 10.000:- men bättre än D40x. Motorn ska sitta i huset också och inte i objektivet som det gör nu. Det begränsar ju objektiven rätt mycket och det blir så mycket dyrare.

Kom gärna med förslag på vad som känns vettigast. Bra tips på kameror (gärna med objektiv som ingår). Och Nikon ska det vara såklart ;) Och jag vet inte så mycket om vad det är för grejer, mer än hur man anväder sakerna så ni får gärna förklar lite utförligare än vanligt xD
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Om du ska fortsätta med nikon kommer objektivet vara kompatibelt med kameran du köper sedan :) så du kan lugnt köpa objektiv nu om du vill det .De flesta systemkamerorna över D40 är bättre.. typ D80 D90 D200 osv på beg marknaden..
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Men jag kommer ju inte ha råd med objektiv OCH ny kamera :D. Åh!! Vad svårt det ska vara ^^.

Jag var inne på en D80 först, men dom säljs ju inte nya. Och jag vill inte köpa begagnad heller. Hm..
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Kanske ska tillägga att det jag fotar mest är djur.
Hästar, hundar och katter. Och även mycket på tävlingar.
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

jag har varit inne i samma funderingar som dig..
efter att ha pratat en del med mina foto intresserade vänner så bestämde jag mig för att uppgradera huset först och gluggen sen..

jag tycker inte du ska vara rädd för begagnat jag köpte en D200 begagnad funkar klockrent ;)
du kan få dom för under 10 000:- med batteri grepp
så det är ganska billigt.. men jag tror nog man kan få en D300 för nästan den summan nu

Fotografer tar väl hand om sina grejor :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Okej!! :laugh: Så, då borde jag satsa på en bättre kamera och sen nära jag får råd igen köpa ett nytt objektiv? :D

Vad är det för skillnad på D200 oh D300? :o
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

skillnaden är väll den att D300'an är nyare och man kan filma med den
men jag tycker personligen att
D200 räcker till gott och väl..

glömde säga att det inte går att köra så mycket på auto i D200 - D300'an :)
vill man ha en massa auto så är D90 ett mycket bättre alternativ.. samma kvalitet som D200 lite mindre inget batteri grepp

Personligen så röstar jag på D200.. men jag är iof partisk :angel:
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Ah okej!! :) Tack för svar!

Får se vad det blir. Vad ligger D90n på med kit-objektiv? Annars kanske en D200 ;). Vad kostar den med kit-objektiv? Ungefär alltså, om dom ens säljs med objektiv.
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Går inte det att kolla på till exempel pricerunner? Bara att jämföra priser?

Annars kan du ju jämföra priserna på som visas på några olika elektronikföretags hemsidor?

Men nu pratar du om ny kamera med kitobjektiv? Men egentligen ville du nyss ha ett makroobjektiv?

Jag hade nog köpt objektivet först om det var viktigast att få makro. Men om du ändå är så trött på kameran att du egentligen vill ha ny omgående hade jag sparat och gett mig till tåls och köpt ny kamera med objektivet jag vill ha.
 
Senast ändrad:
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Kolla också på Tamrons objektiv som passar Nikon-husen, de brukar vara helt OK men billigare än Nikons egna.

Jag har ett Tamron tele-objektiv till min kamera och är mycket nöjd med det, prisskillnaden blev så mycket som ett par tusenlappar....:laugh::banana:
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

På min favoritsida kostar förresten D90 huset strax under 8000.
Med ett objektiv (AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR) kostar det i stället strax under 9000 (sen tillkommer frakt).

Kanske går att hitta billigare också:).
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Kolla också på Tamrons objektiv som passar Nikon-husen, de brukar vara helt OK men billigare än Nikons egna.

Jag har ett Tamron tele-objektiv till min kamera och är mycket nöjd med det, prisskillnaden blev så mycket som ett par tusenlappar....:laugh::banana:

Samma med Sigma väl?
Jag har i och för sig en D50. Men gillar verkligen mitt Sigma zoom objektiv:).
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Aa att jämföra lite priser är ju bra. Visst brukar såna sidor ha omdömen om kameror och så med?

Alltså, jag var först inne på ett macroobjektiv. Men när jag var in och frågade så skulle ett nytt kosta 6.000:- och då kände jag att det kanske är lika smart att köpa en ny kamera helt och hållet för det priset och lägga på lite.

För jag skulle inte ha råd att köpa nya objektivet OCH en kamera. Då får jag nog vänta i 10 år och då har det ju kommit massa nyare bättre grejer :D.
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Kolla också på Tamrons objektiv som passar Nikon-husen, de brukar vara helt OK men billigare än Nikons egna.

Jag har ett Tamron tele-objektiv till min kamera och är mycket nöjd med det, prisskillnaden blev så mycket som ett par tusenlappar....:laugh::banana:

Funkar dom till Nikon D40x ? Eftersom objektivet måste ha motor i sig då det inte finns i kamerahuset. Och då blir allt så mycket dyrare..
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

*delvis knapp*

Filma är absolut inget jag kräver av en systemkamera ändå, jag vill hellre ha bra bildkvalité än filmfunktion. Det överlämnar jag till filmkameror eller digitalkameror med den funktionen.

men om vi säger så här, jag vill byta upp mig från min D40x och funderade först på ett nytt objektiv. Känns det då kanske bättre att köpa en D90 (som jag varit intresserad av sen den kom ut, förutom filmfunktionen) istället för att behålla min D40x och köpa ett objektiv?
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Vad har du för objektiv i nuläget och vad är anledningen till att du vill "byta upp dig" med kamerautrustning?

Superobjektiv + "dålig" kamera = bra bildkvalitet
Superkamera + dåligt objektiv = halvdan bildkvalitet.
Sedan är ju D40x så liten att det lär bli jobbigt att hålla den bra om du köper ett väldigt stort objektiv, så av den anledningen kanske det kan vara läge att köpa en ny kamera. Då kanske en begagnad D80 och då kan du även ha råd med ett dyrare och bättre objektiv.

Själv har jag en D80 och har i evigheter velat byta upp mig till en D300. Men, jag har hela tiden prioriterat att ha bra objektiv och ju mer jag gör det desto mindre behov känner jag av en ny kamera. (Nu måste jag snart köpa ny kamera ändå, men det är för att min D80 är så mycket använd att den lär dö när som helst)
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

Jag har ett Nikkor 55-200 enbart.
Jag vill byta hus dels för att det finns så få (och dyra) objektiv till min nuvarande + att jag vill ha lite fler inställningar, och mer kamera helt enkelt.

Hur mycket kan man hitta en begagnad D80 för idag? Och tillsammans med ett bra objektiv ändå komma under 10.000:- ?
Är D80n en bra kamera att byta upp sig till från D40x?

Vad är skillnaden mellan dom 2 kamerorna?

Tusen tack för jättebra svar! :)
 
Sv: Nytt objektiv eller helt ny kamera!?

En D80 verkar ligga på strax under 5000 om man kollar begagnat nu.

D80 är större. (Det är samma hus som D90, fast med lite mindre skärm)
Därmed är det även fler snabbknappar, det är ett hjul för att ändra slutartid och ett för att ändra bländare till skillnad mot D40 som bara har ett.
AF-motor i huset. Fler AF-punkter. Hm, jag vet inte riktigt vad mer som skiljer (mest för att jag inte längre har helkoll på D40x).

Vad saknar du med ditt objektiv som gör att du funderar på att köpa nytt? Du nämnde ett macro? Tror det går att köpa sådana för ca 5000 och om du då köper tillsammans med en begagnad D80 lär du klara 10.000kr-gränsen.
Kort sagt kan väl sägas att det finns många objektiv, framförallt begagnade, som är helt okay och inte kostar mer än 5000 kr.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ...
2
Svar
25
· Visningar
2 082
Senast: Rialavargen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 625
Senast: cassiopeja
·
IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på...
2
Svar
25
· Visningar
2 317
IT & mobiler Min Nikon D3000 (5 år gammal) säger att den behöver service för att det är fel på någonting med autoinställningarna. Det verkar gå att...
Svar
5
· Visningar
804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp