Nytt löshoppningssystem

Sv: Nytt löshoppningssystem

Men hästarna är faktiskt mer hjälpta av den nya serien och vi kommer tvärtom få se fler dressyrhästar klara löshoppningen på ett bra sätt för den nya serien kräver inte lika många hoppegenskaper som den gamla serien. Det är tex enklare att jaga igenom tom en motsträvig häst genom den nya serien om de förvandlas till segproppar för att de blir osäkra och det är enklare att få segpropparna att slappna av när de får skutta över ett par små hinder i följd och slipper komma fel på det enda som är lite större. Jagar du in en segpropp på det gamla systemet kommer den ofelbart att landa på bakbommen på oxern för den når inte fram.
Jag säger faktiskt tvärtom det nya systemet passar hästar som är åt det lugna hållet bättre än de som har för stort hoppsug. Har kört det nya vid några tillfällen på mina och de som är lite lugnare och tänker dig för har jättelätt för det nya medans ett par vildhjärnor som tycker det är lite för kul härsknar till lite efter att de nästan får slå knut på sig för att få plats och tycker inte alls att det är lika kul som vanligt.

Sen får man aldrig glömma att löshoppning på hemmaplan skall varieras man håller ju inte på att hoppa dem på samma typ av uppställning gång på gång utan man får vara lite påhittig för att stimulera dem så att det verkligen blir träning av det, jättenyttigt även för äldre hästar. Jag hade tex en tokmoster för en del år sedan som inte gick bra i trekombinationer när de kröp upp mot 150 hon fick lite prestationsångest och laddade för mkt. Vips fick hon en löshoppningsövning med ett snällare in och sen 3 st 150 oxrar och efter några gånger så rann hon på som ett rinnande vatten igenom och problemet vid uppsuttna släppte.
 
Sv: Nytt löshoppningssystem

*kl*

Är det någon som kan måtte på var första bommen på marken ska ligga i förhållandet till väggen?

På ritningen ligger den ju lite på sned, men finns det nått exakt mått?
 
Sv: Nytt löshoppningssystem

Då får man väl vänta tills den är 4 och låta den gå championatet isf. Jag tycker också det är självklart att man ska vara medlem. Precis som att man måste vara medlem i SvRF för att få tävla.
jag har uppenbarligen svårt för att göra mig förstådd

problemet är att ASVH vill att så många som möjligt ska visa sina unghästar för en tidig avkommevärdering.
och de motarbetar själva den önskan genom att kräva medlemskap
 
Sv: Nytt löshoppningssystem

jag har uppenbarligen svårt för att göra mig förstådd

problemet är att ASVH vill att så många som möjligt ska visa sina unghästar för en tidig avkommevärdering.
och de motarbetar själva den önskan genom att kräva medlemskap

Nejdå, jag förstår. Men jag tror inte det är nån regional förening som har märkt av att färre startar sina hästar pga medlemskravet.
 

Liknande trådar

Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 237
Senast: sthu
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
852
Senast: Lejd
·
Skola & Jobb Jag har blivit erbjuden nytt jobb och sitter nu och klurar på förhandlingen. Det är ju bara när man byter jobb man kan påverka saker och...
Svar
4
· Visningar
500
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 087
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp