Nytt försök - PARAFFINolja

A

asmodeus

Vart har ni köpt det? En del säger Färghandeln. Finns det någgon annanstans också? Har det någon lukt? Vad kostar det cirkus?
Tack för svar./Asmo

Sv: Nytt försök - PARAFFINolja

asmodeus skrev:
Vart har ni köpt det? En del säger Färghandeln. Finns det någgon annanstans också? Har det någon lukt? Vad kostar det cirkus?
Tack för svar./Asmo
Apoteket har paraffinolja, som är lämplig att använda invärtes till hästen. Jag skulle inte använda paraffinolja till min häst om den inte var "ren", för medicinskt bruk.
Den luktar ingenting.
Vad det kostar - ingen aning, kanske kan du hitta info om det i fass?

Jag har köpt Apotekets paraffinolja. Minns inte vad den kostade, men det var inte dyrt iallafall. Hade oljan utifall att hästen skulle drabbas av kolik (hon hade haft tidigare problem med detta).

Har tänkt på det där med paraffinolja, hur använder man det? Alltså hur får man i hästen det?

Senast ändrad:

Jag var ner på apoteket som ni rådde mig och hittade mycket riktigt en flaska paraffinolja under djurhyllan där. 83 kr kostade den. Hur man får i, tja är den smaklös så är det väl bara att göra som jag gör med tex rapsoljan, jag blandar den i betforen.

Jasså? Så den är inte sämre för djur än den apoteket har alltså? Jag antar att den är billigare att köpa också eller?

Den paraffinolja jag köpt på färghandeln är av medicinsk kvalité ungefär halva priset mot apoteket o på plastflaska vilket är en stor fördel i bilen.
PL

Dit är det tyvärr 8 mil enkel... Och med dagens bensinpris.. :cry:

Hur länge håller den sej???
Kan man köpa en och ha i förbandskåpet i stallet utifall att???

eldione skrev:
Har tänkt på det där med paraffinolja, hur använder man det? Alltså hur får man i hästen det?

Iom att det ofta ges vis koliksymptom så är de bara att se till att lägga vantarna på en stor spruta med, och sen får man ge det via munnen med spruta (som avmaskningsmedel ungefär). När veterinären ger så slangas det.

Intressant att man kan köpa den i färghandeln, de där fjantiga små flaskorna från apoteket förslår ju inte långt.

peter_lundin skrev:
Den paraffinolja jag köpt på färghandeln är av medicinsk kvalité ungefär halva priset mot apoteket o på plastflaska vilket är en stor fördel i bilen.
PL

Yes, max halva priset.
Har en häst i stallet som haft förstoppning i blindtarmen, och han åt (i maten) 7-8 liter en helg.
Och då blir det stor skillnad på 80kr/l eller 30 kr/l...

Du kanske inte läste tråden vad som hände med min häst? Han är hemma nu iaf efter en vecka på Ultuna och har blivit ordinerad paraffinolja. Vet. tyckte iofs att jag kunde fortsätta att använda linfrö som vanligt, men det känns som att jag vill ha båda sorterna hemma utifall.

Men om det ska sprutas in oralt i munnen som Alexandra skrev så är det ingen idé att jag ens köper. Den hästen får man bara öppna munnen på om man drogat honom med domosedan och ibland också morfin :crazy: Borde det inte gå att ge i vattnig betfor? All annan olja fungerar ju...?

Senast ändrad av en moderator:

Hade i förra stallet ett sto som ofta fick kolik och ordinerades paraffinolja i maten i förebyggande syfte. Med melass i maten fick de ner paraffinblandningen. Att spruta i munnen är förövrigt en rätt kladdig metod men effektiv vid kolik ;)

Ska du ge 'förbyggande' så går det ju utmärkt att ge i maten, eller jag har iaf gjort det utan problem =)

Jag gav min häst paraffinolja i maten, blandat med lusern och vatten. Inga porblem alls, för det smakar inget! Så det är väl bara att testa i maten.

Jag köper oljan i färgaffären, eftersom ATG kliniken där jag bor gör det så vågar jag också :)

Det är ung. halva priset.

Men det kanske finns paraffinolja med tillsatser så kolla att det är ren paraffinolja med färghandlaren...

Jag köper 5 liters dunk i färghandeln, blandar 1 dl i maten (havre och betfor med massor med vatten) i förebyggande syfte, sedan dess har hästen inte haft kolik.

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Cactus
·
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
388
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 149
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30