Nytt burskynke

MissFideli

Trådstartare
Abbie är anmäld till en utställning 26/1 här i Örebro och nu har jag bestämt mig för att hon även ska få ett nytt burskynke tills då.

Har använt mig av gardinspiraler tidigare för att hålla väggdelen uppe, men tycker det är svårt att få till det bra. Så jag funderar på att knyta upp detta. Ni som har buskrynken, hur har ni löst det? Om ni har knytband, hur ser dom ut? En bild vore trevligt :angel:

Sv: Nytt burskynke

Jag har tyvärr ingen bild på mitt med knytband, men det är verkligen så mycket enklare med spiraler tycker jag :D

Jag har knytband på ett som sagt, där har jag band i varje hörn, band i mitten och band på kanterna. En jävla massa knytande.. :angel:

Jag tycker det är svårt att hitta bra ställen i buren att fästa spiralerna i, så dom inte blir hängande i mitten liksom.

Men vackra Abbie ska väl inte ha skynke, hon ska väl sitta på en piedestal så hon kan blicka ut över alla som kommit för att titta på henne :p

Förresten, är hon kastrerad, eller ska du ta kull på henne?

*millus ställer sig på kö*

Haha, nädå. Hon ska inte gömmas. Men man måste ha ett burskynke i buren när man ställer ut. Det sitter på 3 sidor av buren, baksida och sidorna. Framänden är fri, just för att man ska se katten. Det är väl mest för att katterna inte ska komma åt varandra genom burväggarna.

Tyvärr är hon kastrerad, hon har fel på sina knän :( Jag behöll henne för avel, men märkte att nått var tokigt och eftersom det (dubbelsidig patellaluxation) är ärftligt så kastrerades hon. Jättetrist med tanke på både utseende och hennes sätt (genomsnäll), men så är det ibland.
Annars hade du fått första tjing, jag lovar ;)

Du får väl hojta till om du har vägarna neråt (eller blir det åt sidan :confused: ) så får du komma och klappa på henne IRL :)

Sötnosen
bild404.jpg

Jag tycker det passar alldeles perfekt. Hennes päls får en sån härlig ton av det mörka lila/vinröda.

Väldigt snyggt tyg! :) Jag ska också sy nytt till Örebro men har inte riktigt bestämt hur det ska se ut än...

Jag tycker helt klart att det är både snyggast och lättast med gardinspiral, det är även enklast att sy. Knytband får jag nästan panik på :angel:

Här är ett av mina skynken upsatt med spiral, det är två enkelskynken som även går att använda som ett dubbelt.
8483926.jpg

Sä här ser det ut som två enkelskynken:
molly_km.jpg

7755179.jpg

Det var ett jättebra tyg till henne!!

(Jag sydde mig en klänning i samma tyg som burskynket :angel:)

Vi har gardinspiraler, det sitter fast bäst med katter som klättrar i buren. Man ska ju ha dem ett par cm kortare än buren, så de sträcks ut ordentligt och verkligen sitter "fast". Snyggast är fingerkrokar, men det är ju lite meckigare att både sy och montera på plats. Knytband gillar jag inte alls, det sitter ofta inte så snyggt, och det tar jättelång tid att sätta upp.

Åh, hon blir jätte lyxig med det tyget! Lycka till på utställningen!
Jag har aldrig ställt ut katter, bara kaniner när jag var liten :smirk:...inget pynt där inte, så jag blir riktigt sugen när jag ser hur man kan dekorera o inreda! Jag antar att man får reda på alla bur-mått när man anmäler sej, eller?

Nu har jag tittat runt på burskynken...herregud vad utbud det finns. jag har även skaffat mej en egen uppfattning och den är den att tyget som Miss Fideli har valt är jättesnyggt, men det ska inte blandas med nåt annat tyg, då jag sett att när man gör det blir det "för mycket" på en sån liten yta och med en sån fin katt att titta på. Tycker att det räcker med den rätta färgen för att lyfta fram det fina hos katten.
Läste också att på en del utställningar måste man ha vita burskynken, vad tycker ni om det?

Mina katter ser helt fel ut mot vitt, så jag hade inte uppskattat det :crazy: Nu är det ju i andra förbund med helt andra utställningsformer än vi har. Normalt har man bara de vita burarna vid bedömningarna, och innan besökarna släpps in "klär man om" buren så att de presenterar katten/uppfödningen bättre.

Våra burar ser ut såhär, men beiga sidor och botten, och grön "fond":
DSC01048.jpg

Här ser man hur färgerna egentligen ser ut:
IMG_0878.jpg

Ja det finns hur mycket som helst, det ena värre än det andra ;) Ang. tyg tycker jag det är jätte tråkigt med bara en färg, samtidigt som jag tycker det blir för mycket med mönstrat tyg (i olika färger) så för min del är det helt klart tvåfärgat som gäller, men det är ju så himla olika. Jag skulle t.ex. aldrig ha spets eller glitter vilket vissa (raser) inte skulle kunna leva utan ;) Smaken är som baken :p

Till Nussikan:
Dina burar var jätte fina o inte alls för mycket även om du hade två färger så var det snyggt! Klart att det beror på...man har ju sett lite annurlunda kombinationer!

Senast ändrad av en moderator:

till Sassy: är det samma tyger på båda bilderna? På den första går det i aprikos o på den andra är det gulaktigt, men det mönstrade tyget är ju samma?? Ser fint ut i allafall. Har det mönstrade tyget nåt med rasen att göra? Eller tyckte du bara att det var vackert?

Tack :) Haha, ja speciellt om man rör sig i den änden av lokalen där kat.I befinner sig ;) (ska kanske inte dra alla över en kam...)

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 750
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 856
Senast: Tonto
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 162
Senast: Shenzi
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft svårt att få i mig frukost, och hoppat över det i stort sett hela mitt liv med undantag för perioder där jag bestämt...
2
Svar
26
· Visningar
4 001
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar