Nytt år, nya tag!

T

TeamTop

Idag börjar dressyrträningarna igen och jag och min pålle har inte sett en ridbana på fem veckor utan bara lufsat skogen för att höja kondition och motivation.
Lillkillen blir fyra år i år och ska matchas mot unghästchampionaten. Hur lägger Ni upp träningen för era "ungisar"?
Jag har haft massor av unghästar åt andra men mestadels bara ridit in och lämnat tillbaka så nu när man har en egen som dessutom är lovande vill man ju göra allt rätt!!
I vilken takt tar Ni era unghästar, vad begär Ni?
Min följer vägarna i för det mesta rätt form i alla gångarter, men kan inte "riktig" galoppfattning än (krånglat med bjudningen inomhus) och står emot i avsaktning/halter (återigen bjudningen som saknas), även om det är långt till hösten blir man lite stressad men vill inte pusha han för hårt...

Dela gärna med er av erfarenheter, tips och råd!

Sv: Nytt år, nya tag!

Jag bara tänkte när jag läste ditt inlägg att man brukar ge småttingarna helvila både sommar och vinter för att smälta allt och återhämta sig i muskler, leder osv. Att lufsa i skogen är träning för en treåring och de behöver vila från träning för att hitta motivation och nya krafter.

De unghästutbildare jag känner till rekommenderar alltid helvila under sommaren efter treårstester, sedan tar de ett tag och fortsätter inridningsarbetet under hösten. I augusti-nov rider de mest i skogen för att sätta grundkondis, hitta grundform, miljöträna och hitta bjudning osv. De vilar någon månad (dec-halva jan) över vintern, sätts igång i jan-februari igen mest skogen. Framåt april kan de jobba rätt bra på bana, för att sedan få ny sommarvila efter ev unghästtävlingar. De vilar någon vecka då och då under säsongen och bara helt i 4-5 veckor under sommaren, för att få sin vila utan att tappa det man byggt upp.

Uppfattades tydligen lite galet :o
Klart han har vilat! Innan Treårstestet var han precis inriden och efter treårs vilade han hela sommaren. Han har sedan under hösten gått ca 3 dagar i veckan med en veckas vila i månaden/varannan månad ungefär. Jag har känt om han har växt och verkat trött och rättat mig efter det. Vid "tränar" för instruktör varannan vecka och det är vad han gör i ridhus förutom tömkörning varannan vecka på banan.
Därför undrar jag också hur Ni gör med era hästar, för att få tips/råd/inspiration...

Oj, förlåt om jag missuppfattade! Då har han säkert vilat vad han behöver din kille!

Hur är det med bjudningen utanför ridbanan, har han svårt för fattningar där också? Om ni har en annan häst med er? För det tycker jag är ganska viktigt att träna på, eftersom det är så "självsamlande" och muskelstärkande med hyfsade galoppfattningar. Bjuder han bra om han får "rulla på" i fri form ute? Då kan man ju locka lite med det, att man har en känd galoppsträcka som han börjar bjudainför, och man kan då få in lite trevlig grundsamling inför fattningen, sedan släppa friare i galoppen.

Det är kanske bra att träna lite gymnastikhoppning för att se om det ger lite gratisbjudning, plus att det stärker och lösgör. Det kan man ju göra från marken också om man vill.
Jag tycker generellt att när de är fyra bör de börja följa skänkeln i skänkelvikning eller framdelsvändning, böja sig lite runt skänkeln på böjda spår så man kan jobba mot rakriktning (fast det brukar väl vara ganska vingligt än ett tag), göra enkla övergångar får man ju träna mycket på, och från marken kan man jobba på halt från trav och galopp från skritt eller halt, men det är nog mycket begärt att de ska göra det på ett bärigt sätt med ryttare. Tempoväxlingar kan man ta som det faller sig, utifrån hästens läggning. Man kan ju be om dämpat eller lite friskare tempo utifrån behov, för att träna på gas och broms. Trippar den försöker man få den att vila lite i steget, älgar den på försöker man be den vila i steget - men korta och öka kan man ta det lite försiktigt med.

Man kan jobba speciellt med hörnpasseringar och be om aktivt undersättande inner bak (från marken först, "lilla snurren" och öppna), fast utan förväntningar på att det ska göras i korrekt samlad form.

Efter sommaren kan man kanske kräva mer, men det är så olika hur de växer, hur starka de är och hur fort de lär sig.

Ingen fara!
Det är bara inne han inte bjuder, ute vill han inget annat än galoppera och går då att få att fatta höger resp. vänster galopp genom att ställa honom så han har ju lätt för det!
Sidvärtes och öppna samt följa alla tygeltag kunde han innan jag började rida honom, nästan ialla fall. Jag har tömkört honom mycket bla innan jag red in honom och han är otroligt lättlärd. Därför tycker jag inte heller att han vinglar direkt som du har rätt i att de brukar göra.
Träningen i onsdags gick jättebra! det märktes att han orkar mer nu, bjöd helt själv i traven men orkar inte riktigt i galoppen än (som sagt inte riktigt motiverad inomhus heller).
Jag fixade tänderna på honom förra veckan också och tycker definitivt att han stod emot mindre i övergångarna nu, men som sagt bjöd han dessutom bättre denna gången...
Har du också ungis och hur ser eran vardag ut?

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar