Nytt år, nya 100 dagar utan socker. Hänger ni på?

Jag är på! Jag ska skippa godis, snacks, fikabröd och snabbmat. Undantaget om jag är bortbjuden. Har någon räknat ut vad slutdatumet blir?

Svarar mig själv - precis efter påsk. Vilken tur för mig att jag har fyra dagars försprång. :up:

Har börjat med att inte ha socker i kaffet. Någongång ska jag väl vänja mig vid äcklet :rofl:

Kommer dock bara att utesluta allt som är rent socker.

Äter knappt bröd så det är nog lättast.

Pasta kommer jag dock att fortsätta med.

Liten svacka igår... Det blev en kopp varm choklad med rom i... Behövde den efter stallet och kylan :o
Skall köpa hem något sötningsmeddel så jag kan skippa Oboyen.

Tur det är idag vi skulle börja...
avslutade dåliga-vanor-perioden med att köpa en påse osthjärtan, slök sista hälften igår kväll.
Har bunkrat med päron (Conference, godaste sorten), bananer, apelsiner. Så får jag äta något som smakar sött i alla fall.
Visst, kanske lite fusk eftersom jag ser till att få en ordentlig kolhydratranson, men det är ju ganska bra att äta frukt vilket jag normalt sett bara gör på tisdagar och torsdagar (de dagarna jag blir bjuden på jobbet).

Onsdag kommer rimligen att vara första utmaningen eftersom vi brukar gå ut och äta lunch då och dessert ingår..

Jag hakar på.

Har ett sockerberoende och är diabetiker hur det nu går ihop.

Fikabröd, godis, chips (speciellt ostbågar) och läsk är borta. När sambons barn är hemma och ska ha lördagsgodis tänkte jag unna mig lite cola light.

Maten vi äter är ok varierande och hälsosamt men det där lilla extra. Knaprat bröd som hejsan under jul & nyår så tillbaks till lite striktare.

Hejja oss!

Kul att vi är så många! Då kör vi idag. Kom ihåg att ni alla sätter era egna mål så vi jämför oss inte med varandra. Alla har olika behov och förutsättningar.

Skriv här och berätta om er framgång, hur ni mår, frestelser. Skriv också om bakslag och få pepp om att bryta mönstret. Ett snedsteg är inte hela världen, det gäller att komma upp på banan igen efteråt och inte gräva ner sig.

Nu motar vi iväg sockret!

Kul att vi är så många! Då kör vi idag. Kom ihåg att ni alla sätter era egna mål så vi jämför oss inte med varandra. Alla har olika behov och förutsättningar.

Skriv här och berätta om er framgång, hur ni mår, frestelser. Skriv också om bakslag och få pepp om att bryta mönstret. Ett snedsteg är inte hela världen, det gäller att komma upp på banan igen efteråt och inte gräva ner sig.

Nu motar vi iväg sockret!

Jag kan börja med en frestelse...
det har ju varit storhelger.
Idag stod det ischoklad och några "merci" på fikabordet som jag lyckades låta bli att stoppa i mig.
(stor klapp på axeln och självgott leende)

Alltså, snacka om att jag är sockertorsk. Redan runt halv tio började jag sörja att jag inte ska få avsluta dagen med en påse godis! Samtidigt har jag aldrig problem på dagtid med att hålla mig från sött. Jag kan utan bekymmer avstå från fika och godis fram till dess sonen somnat och jag och maken sitter i soffan och ser på TV eller spelar spel. Då SKA ju den där godispåsen eller glassbyttan stå där och därmed basta.

Men det ska gå det här! En dag i taget.

Jag har vart galet gottesugen idag, antagligen mest för att jag bestämt för att utesluta det. På jobbet fanns tre sorters småkakor plus att det kom en låda choklad idag. Mestadels var jag konstigt nog inte så sugen men när suget kom såg jag till att hålla mig upptagen långt bort från köket.

Började på nytt jobb idag, långt från närmsta mataffär och lunchrestaurang så matlåda är det självklara valet. Och vilken skillnad det gjorde :up: Hade med en egenkomponerad sallad med kokt ägg, keso och tonfisk, förutom grönsaker då, och har fortfarande inte blivit chokladsugen!!
Nu är den stora utmaningen att fixa matlåda till i morgon. Och resten av veckan... men det orkar jag inte tänka på nu, tar en dag i taget :D

Jag som tjuvstartat har klarat dagen lätt - är på min femte dag och sockersuget har lagt sig och jag börjar kunna lägga av med småätandet.

Med dag 1 färskt i minnet vill jag heja fram alla som gnetar på med sin första dag. Heja er, bit ihop och ge fingret åt sockerbesten! :banana::banana::banana:

Jag tjuvstartade ju också lite och än så länge inga problem! Men, dessa två veckor i månaden är "de lugna", sötsugsmässigt... Värre blir det när mensen närmar sig!:nailbiting:

Var hem till föräldrarna och åt idag, bjöds på både kanelbulle och after eight choklad men jag tog inget av det :up: Så än så länge går det bra, ska se till att handla hem lite nyttigare mat också den här månaden. Mindre pasta!

Glömde bort att jag inte skulle så två godisar slank det ner. Men sockersug hade jag inte, det är saltgodis som är så gott.

Jag kryssar på, dag för dag, känns så himla skönt :)

Tror det hänger mycket på vana och lättare när det blir ett tvång. När jag fick glutenintolerans (hade ibs redan innan) fick jag sluta med allt, precis allt som jag älskade att stoppa i munnen. Det var senhösten 2015. Sen körde jag 100 dagar sockerfritt men har allt smaskat på med socker mellan varven efter det. Och har av mig självt kommit hit där jag är idag, vill inte ha socker, mår så mycket bättre utan det. Det plus lchf och magen är stabilare än stabilast. Jag kan leva igen :love:

Men hade jag inte blivit tvingad till det så hade det varit svårare, utan tvekan. Nu finns det inte något val eller minsta lilla kryphål-

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sockerberoende deluxe. Totaltfast helt enkelt. Nu har jag fått möjligheten att få hjälp och stötning med att bryta sockrets makt...
2
Svar
34
· Visningar
2 489
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 334
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar