Nytt år, nya 100 dagar utan socker. Hänger ni på?

Hmm, jag borde väl hänga på (diabetiker!) men känner jag mig själv rätt så kommer det att misslyckas, jag känner mig eländig och skyldig och då går det verkligen åt helvete. Äsch bara för att jag tänker på det vill jag genast ha läsk och smågodis. Men jag skulle verkligen behöva vara med för att förbättra mitt eländiga blodsocker.

Jag är typen som efter att ha varit hos min diabetesläkare och fått veta att mina värden inte är bra köper ett kilo smågodis och häller i mig. Tyvärr inte överdrivet. Kan man vara med fast man redan nu vet att man kommer att trilla av den berömda vagnen ett antal gånger? Ja och så räknar vi inte med de gånger det blir blodsockerfall mitt i natten och jag måste käka glass klockan halv tre.
Det kan man. Vi ska ju peppa varandra. Sätt inte upp för höga mål. Det kan ju vara att bara äta godis på helgen, eller sluta med cola om man är storkonsument, eller vad som helst. Men häng på!

Föreslog det åt särbon och han sa ja så jag kör!

Jisses hur ska jag klara mig utan socker i kaffet var min första tanke :rofl:
Det där med socker i kaffe är intressant - jag satte ALLTID socker i kaffet förut, ( och i te!) tills jag bestämde mig för att utesluta det. I början var det jobbigt, sen tänkte jag inte så mycket på det och idag, om jag sätter socker i svart kaffe måste jag hälla ut det, det är SÅ äckligt!! Så det är verkligen nåt man kan vänja sig av med rätt snabbt. Idag sätter jag inte socker i t.ex. Cappuccino heller.
(I övrigt har jag inga socker-regler, men är inte speciellt "beroende" av socker i tid och otid. Men just när det gäller kaffet är det så tydligt att det var en (o)vana - idag KAN jag inte dricka svart kaffe med socker i, det smakar vidrigt! Det känns som om de två smakerna kolliderar!)

Japp, skulle helt klart behöva en sockerfri period. Har ätit absurda mängder socker (mark my words...) det senaste halvåret, som varit lite kaosartat i största allmänhet. Då är det lätt att man sitter där med en påse godis till kvällen, för det har man ju "förtjänat" efter en tuff dag. Försöker tänka att jag snarare förtjänar att äta gott och relativt nyttigt.

Jag tänker "bara" utesluta de värsta bovarna, som godis, fikabröd, glass, chips och liknande. Jag dricker aldrig sötade drycker (juice inkluderat), så där finns det inga problem och jag är varken svag för pasta, bröd eller ris. Kör igång på måndag!

Jag är på.
Lyckas varje jul trycka i mig söta saker trots att jag i början tycker det är sliskigt som tusan.
Knäcken är värst. Och sen framåt nyår så börjar jag tycka Maraboukakor är mumsigt. Nu åt jag en påse MoMs med jordnötter på ett dygn utan att bli sockerhög så tillvänjningen gick fort.

Jag skulle också gärna hålla på, då jag precis som du är sockerberoende. Men, jag har så otroligt dålig koll på vad som innehåller socker annat än de uppenbara läsk, godis, kakor osv. :(

Jag vill vara med! Ska undvika det självklara som godis (inklusive choklad...), chips mm, fikabröd, glass och liknande men även försöka välja osötare alternativ när jag köper yoghurt, müsli, bröd mm. Pasta kan jag inte undvika, har tillräckligt svårt för att laga och äta mat ändå, så den får bli kvar. Kanske ska testa lite andra varianter än bara den vanliga vita pastan dock...

Jag är jättedålig på att komma ihåg att gå in och uppdatera i sådana här trådar, men ska göra mitt bästa för att hjälpa oss alla att lyckas :up:

Jag skulle också gärna hålla på, då jag precis som du är sockerberoende. Men, jag har så otroligt dålig koll på vad som innehåller socker annat än de uppenbara läsk, godis, kakor osv. :(

Jag tänker nog "bara" börja med det, jag är sån att om det blir alldeles för svårt så är det som att jag gett upp i förväg och sen blir ledsen för att det inte funkar. Så babysteps. Kyra pratade om på sin clinic att man egentligen bara bör fokusera på en sak i taget när man vill förändra sin ridning. När det sedan automatiserats går man på nästa grej. Jag tänker att det nog är en taktik som funkar på det mesta.

Hakar också på, sista tiden har det varit väldigt mycket socker. Speciellt under jul och nyår :nailbiting:
Ska undvika allt uppenbart, som godis, läsk osv.

Jahapp bara för att jag tänkte på den här tråden så gick jag ut idag för att handla mat och tänkte slinka in och köpa läsk och godis på samma gång :meh: Som tur var hade jag glömt att det är trettondagshelg och allting var stängt, både tobaksaffären och godisaffären. Så det blev en äcklig kebab istället. Nu ska jag bara undvika att gå till tobaksaffären imorgon.

Ja, och lättdrycker undantas regeln, bättre än läsk eller saft tänker jag.

Frysta halvtinade jordgubbar till efterrätt :d Kan med fördel ätas istället för glass eftersom gubbarna blir lite sötare när det varit frusna.

Prova googla på LCHF och vad som är okej för de att äta. Du behöver ju inte köra så strikt, men kan ta bort det som de anser är "värst".
Rent generellt kan det vara en bra början att byta ut alla mjölprodukter till fullkorn. Försöka minska pasta och sånt, kanske äta kokta/ugnsrostade grönsaker som tillbehör istället, eller sallad. Frukt innehåller en hel del socker så det kan man äta med måtta. Torkad frukt är värre än färsk.
Det mesta som är smaksatt innehåller socker, som smaksatt yoghurt, smaksatt fil, kvarg osv. En del juicer har tillsatt socker. Många "lightprodukter" har extra socker i sig istället för fett. Det är för att kompensera för smaken. Då menar jag light som i mindre fett alltså, inte sötningsmedel.

Man behöver inte heller köra jättestrikt. Börja med att utesluta sötsaker och läsk, kanske använd fullkorn istället för produkter med vitt mjöl. Där har du en bra start. Vill du köra extremt finns listor för vad sockerberoende bör äta för att hålla beroendet under kontroll, men då blir det väldigt strikt.

Jahapp bara för att jag tänkte på den här tråden så gick jag ut idag för att handla mat och tänkte slinka in och köpa läsk och godis på samma gång :meh: Som tur var hade jag glömt att det är trettondagshelg och allting var stängt, både tobaksaffären och godisaffären. Så det blev en äcklig kebab istället. Nu ska jag bara undvika att gå till tobaksaffären imorgon.

Ja, och lättdrycker undantas regeln, bättre än läsk eller saft tänker jag.

Frysta halvtinade jordgubbar till efterrätt :d Kan med fördel ätas istället för glass eftersom gubbarna blir lite sötare när det varit frusna.
Ge dig själv beröm för att du inte köpte godis, oavsett vad anledningen var! Bra början!

Hmm, jag borde väl hänga på (diabetiker!) men känner jag mig själv rätt så kommer det att misslyckas, jag känner mig eländig och skyldig och då går det verkligen åt helvete. Äsch bara för att jag tänker på det vill jag genast ha läsk och smågodis. Men jag skulle verkligen behöva vara med för att förbättra mitt eländiga blodsocker.

Jag är typen som efter att ha varit hos min diabetesläkare och fått veta att mina värden inte är bra köper ett kilo smågodis och häller i mig. Tyvärr inte överdrivet. Kan man vara med fast man redan nu vet att man kommer att trilla av den berömda vagnen ett antal gånger? Ja och så räknar vi inte med de gånger det blir blodsockerfall mitt i natten och jag måste käka glass klockan halv tre.
Du borde vara berättigad till en Libre?

De är guld för motivation. Man ser omedelbart vad en kaka till kaffet gör. för att inte tala om ett par bitar choklad.... Det b.lir lite sport att hålla sig på bra värden.

Hela grejen är attman får omedelbart facit och man kan inte blunda för de dåliga värdena. Även om man ligger bra när man kollar så syns det obönhörligt att man missade några timmar tidigare.....

Nattliga känningar är opckså i stort sett väck sedan jag började med Libren. Jag ser vart det barkar när jag lägger mig och kan anpassa ätande eller insulin.

Libre :banana:
Lånad bild från nätet. Här ser ägaren att värdet är jättebra men på väg uppåt.
libre-reader-se.png

Jag är på :bump: och har redan börjat, men tar det hela några steg längre och satsar hårt på att gå igenom hela året som sockerfri :bump: För att underlätta för mig själv och se det svart på vitt, så gör jag ett kryss i almanackan för varje dag som går.

Sockerfritt menas att jag kör på med lchf och avstår all sötningsmedel och allt som har med socker att göra. Det är mat som gäller för min del, och då kött, fisk, ägg, fågel, skaldjur och grönsaker.

Jag är så nyfiken, jag längtar efter årets slut redan, ska bli så spännande att se vad ett sockerfritt år kommer att göra med min kropp :)

Sen har jag ett litet tips som funkar för mig, om man är sugen på sött, så kan det hjälpa att gå och borsta tänderna.

Det där med socker i kaffe är intressant - jag satte ALLTID socker i kaffet förut, ( och i te!) tills jag bestämde mig för att utesluta det. I början var det jobbigt, sen tänkte jag inte så mycket på det och idag, om jag sätter socker i svart kaffe måste jag hälla ut det, det är SÅ äckligt!! Så det är verkligen nåt man kan vänja sig av med rätt snabbt. Idag sätter jag inte socker i t.ex. Cappuccino heller.
(I övrigt har jag inga socker-regler, men är inte speciellt "beroende" av socker i tid och otid. Men just när det gäller kaffet är det så tydligt att det var en (o)vana - idag KAN jag inte dricka svart kaffe med socker i, det smakar vidrigt! Det känns som om de två smakerna kolliderar!)
Samma för mig angående kaffet, kan absolut inte dricka kaffe med socker i, det smakar vedervärdigt. Och förr drack jag alltid med socker i.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sockerberoende deluxe. Totaltfast helt enkelt. Nu har jag fått möjligheten att få hjälp och stötning med att bryta sockrets makt...
2
Svar
34
· Visningar
2 489
Senast: lil-sis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 334
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar