Nytt angrepp mot häst i Dalarna

Sv: Nytt angrepp mot häst i Dalarna

Finns även en tråd på gnägg om detta. Men nu idag verkar ett falskt sms skickas om att det även skadats en häst i natt. Var vaksam och kontrollera om du får sådana sms vem som skickat dem. Och kolla sanningshalten i dem.
Då någon/ några vill att vi inte ska ta dessa händelser på allvar utan tro att det är skrönor. Genom att så fort det hänt börja skicka falska sms om fler händelser på respektive ort.
Oftast kan man peka ut i exakt vilken by det hänt när det hänt. Och är då lättkontrollerat.

Övre svärdsjö klarlagt, ett 20 årigt sto. Även en händelse i Älvdalen 28/7 enligt dalarnas nyheter.se. Då en häst skadats av vasst föremål i underlivet.

Vad jag undrar är hur sjutton dessa människor lyckas med detta? Hästarna går oftast lösa i en stor hage. Vet själv hur svårt det kan vara att få hästen att stå still uppbunden i gången när man skall göra rent ett litet sår.

Mvh

Tora

undrar jag också. Eller att hästarna inte sparkar ihjäl dem :devil::razy:

Fy f*n det är så j*vla hemskt :eek:. Jag trodde det hade slutat, men nu verkar den ju vara tillbaks och i min stad dessutom :crazy:

Som tur är går inte min häst ute på natten iaf !

stod i tidningen att de oftast knöt upp ett bakben för att inte bli sparkade... :mad:

Fy f*n det är så j*vla hemskt :eek:. Jag trodde det hade slutat, men nu verkar den ju vara tillbaks och i min stad dessutom :crazy:

Tyvärr hjälper det inte att man hästarna inne, se bara på Silver, ibland kan det göra det lättare för angriparen.

Slutat?? Det har varit 16 fall minst hittils i år. Förra året var de 36 fall från mars till december.

Vad står det i det smset? som man inte ska lägga vikt vid? För jag fick ett för nån dag sedan..där det stod "i natt"

Det är inte så att det är ett i bland de första smsen som gått runt lite väl många ggr? som igentligen är ett par dagar gammlat?det står inget datum öht i det jag fick nämligen..men drog slutsattsen att det var en och samma händelse..man är ju inte tappad bakom en vagn lixom..

Så kan de också vara att någon skickat det sms et vidare idag. Det är nog även olika skrivna sms gällande första händelsen, då flera olika personer skickade till sina respektive vänner.

Har för mig att det finns ett fall där de drogat hästen också.
Hörde att det var en häst som fick lugnande när de skulle undersöka
den och som senare avled p.g.a. överdos. :eek:
Hade inte ens fått mycket av veterinären.

Är inte hundra procent på att det stämmer men det var en vuxen person som jag känner som berättade det!

Rätt läskigt om det är sådana människor som kan få tag på lugnande medel!:crazy:
Dock är det rätt lätt att beställa sånt utomlands tyvärr.

Vi blev ju utsatta för detta på ridskolan förra året. :(
Dagtid!

Har hört om både lugnande och avlivningsvätska. Ska kolla upp lite närmare gällande det. De otäcka är ju att dessa personer är här i hästbranchen med både kunskap och tillgång till hjälpmedel för att komma åt hästarna.
På 80 talet dömdes en hästdommare för övergrepp på ett fjordsto i skövde trakten.
Han lever än men är gammal idag...

Kan säga att dom här senaste händelsen i Romme är personligen riktigt otrevlig då det hände bara på andra sidan "riksan" från mina egna pållar =(
Som tur va hämtade sig hästen riktigt bra efter händelsen och mår fint och verkar inte ha fått allt för stora men efter påhoppet...
Dom andra 2 stona som blivit skurna i bogen i Romme är på "min" sida riksan =(

Går "dom" bara på ston eller allt???
Har mest hört talas om ston men vet en valack som blivit "rispad" genom ett fönster (vad ägarna tror iaf..)

Usch vad tråkigt det är med sånt här.:(

Nu vill jag verkligen flytta hästarna härifrån då dom inte står allftför långt bort från Romme och Gustafs.

Känns lagomt kul när nästan vilken person som helst kan få tag i mina hästar(iallfall unghästen som jämt kommer och ska kela) ute i hagen.:(

håll era hästar under uppsikt och lås in dom i stallet på natten. har man ständigt koll så kan ingen skada dom. att ha dom ute på natten känns ju nästan som att säga varsågod ta för er nu....:crazy:

förvånas av att hästarna står still, dom måste ju bindas fast på nåt sätt?? annars skulle dom ju bara springar i väg eller sparka ihjäl idioten.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 675
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 197
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Danska dressyrstjärnan Cathrine Dufour har ytterligare en SWB-häst i stallet. Den här gången handlar det om ett 5-årigt sto.
Svar
0
· Visningar
275
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?