Nyteckna försäkring? Byta försäkringsbolag?

S

Sirisiri

Om besiktningen går bra så kommer min nya häst hem till mig på onsdag! Nu är hon försäkrad i ett bolag där den rörliga självrisken är på 25%, vilket jag tycker är alldeles för mycket! Dessutom var premien jättedyr.

Hur går det till om jag vill byta försäkringsbolag? Kollar det nya upp vad hon haft för skador och sätter reservationer på dem? Eller brukar de vara snälla och bara ta över försäkringen som den är, dvs utan reservationer?

Om man säger upp den gamla och nyteckar istället, kollar de ändå upp det på något vis? Hur funkar det vid nyteckning? Går de på besiktningsresultatet och sätter reservation på minsta lilla markering...?

Tacksam för alla svar jag kan få. Törs faktiskt inte ringa och fråga... Jag är dödligt rädd för att få reservationer...

Sv: Nyteckna försäkring? Byta försäkringsbolag?

Jag tror det är olika för olika försäkringsbolad å på typ av anmärkning.
När jag köpte mitt ena sto så hade hon 1 grads hälta på ena fram men vi sa till försäkringsbolaget som det var, att säljaren verkat henne dåligt å det säkert var därför.

De ifrågasatte mig inte å när jag skott om hästen så haltade hon inte längre.Det står inte med ngnreservation heller.
Sedan har jag haft henne försäkrad många år å aldrig haft en skada(peppas,peppar)som jag behövt ta på försäkringen.

Men jag visste ju att min häst inte var kroniskt halt eller att det var annat fel än att hovarna var lite för långa men om hästen du ska köpa är halt så borde du fundera på om du verkligen ska köpa den.

Tänk om den alltid är halt , det kommer kosta mkt i veterinärkostnader å du kan inte träna eller tävla alls.
Då kanske det inte är kul att ha häst...
Men som sagt, ring olika bolag å fråga vilka villkor de har helt enkelt.
Mvh

Jag ska absolut inte köpa en halt häst! Men hon hade en kotledsinflammation för flera år sedan och det lär ju finnas registrerat hos försäkringsbolaget...

Gör en nybesiktning å skicka in till nya försäkringsbolaget å när du fått din häst försäkrad där så avsluta bara din gamla försäkring.
Jag tor inte det ska vara ngt problem.Jag har inte varit med om det iag.Lycka till :)

Om du bara flyttar hästens nuvarande försäkring till ett annat bolag så följer i allmänhet eventuella reservationer med. Om du däremot nytecknar en försäkring kan du komma ifrån det med hjälp av en aktuell veterinärbesiktning.

Att hästen haft kotledsinflammation för flera år sedan innebär inte med automatic att det finns en reservation. Om skadan uppkommit under försäkringens löptid och även läkt ut och inte blivit kronisk, dvs hästen har inte fortlöpande problem med den typen av skada, så finns det med största sannolikhet ingen reservation i försäkringen.

Utläkt Kotledsinflammation ger inte reservation.

Det finns ingen reservation nu. Men jag vet själv hur det var när jag skulle höja upp till utökad vet.vård på websajten. En fråga var om hästen hade haft fång. Jag kryssade ja eftersom han haft det (och försäkringsbolaget i fråga betalat ut massa pengar för hans vistelse på hästsjukhuset). Det var ju ingen hemlighet... Vips var reservationen där fast det inte varit någon tidigare... Men hältutredningen som gjorts några månader tidigare glömde de bort...

Därför litar jag inte riktigt på försäkringsbolag...

Å försäkringsbolagen litar inte på alltför smarta hästägare ;)
Vi diskuterar ju oxå fiffel nu eftersom det handlar om en häst med reservation som man kan slippa undan med nytecknad försäkring :smirk:
Jag hade inte velat äga ngt försäkringsbolag...usch ;)

chrysler skrev:
Vi diskuterar ju oxå fiffel nu eftersom det handlar om en häst med reservation som man kan slippa undan med nytecknad försäkring :smirk:
Snälla läs vad jag skrivit innan... Hästen har INTE någon reservation nu!!! Och hon är INTE halt!!! Det jag vill slippa är den rörliga självrisken på 25% genom att byta försäkringsbolag. MEN, skulle det innebära en reservation pga en GAMMAL utläkt skada står jag hellre kvar.

Det beror lite på vilket bolag du ska välja och för hur mycket och i vilken form du ska försäkra hästen i.
Om det bolag du väljer godtar de veterinärintyg du har på att hästen är frisk så får du inga reservationer heller på den. Det är t o m så att om du håller dig under vissa belopp så behöver du inte ens ha något veterinärintyg utan det räcker med att försäkringsombudet sett att hästen är "hel och ren".

Fast den har haft reservation :smirk:

Oavsett om ditt nya bolag kontrollerar eller inte; du är skyldig att uppge de skador och sjukdomar hästen tidigare haft som du känner till.

Skulle du t ex försäkra in kusen utan att uppge att den tidigare haft fång, den får fång igen och det nya bolaget drar igång en utredning som visar att fång behandlats tidigare och du vetat om det eller borde (genom veterinärbesiktning el liknande) vetat om det är det faktiskt fråga om försäkringsbedrägeri...

Om hästen har gamla utläkta skador hade jag hellre behållt den befintliga försäkringen för att inte riskera tjafs i efterhand. Ett nytt bolag kommer förmodligen på ren rutin hävda att allt som händer första året är gamla skador (skulle inte vara första gången de diskussionerna uppstår). Även om man såsmåningom får rätt (vilket kan vara svårt)är det mycket pengar att ligga ute med, vare sig det gäller veterinärkostnader eller livbelopp.

Nej, det har den inte. Det absolut första jag skriver längst upp är att min NYA häst kommer hem till mig på onsdag. Jag har aldrig haft något med den att göra tidigare.

Exemplet med fånget jag tog upp gäller min nuvarande häst. Han ska avlivas, så hans gamla skador lär ju inget försäkringsbolag i världen vara intresserade av.

Jaha men då har jag missförstått allt verkar det som ;)
Då behöver du ju inte vara orolig för att du inte får den försäkrad(om den nu inte haft ngn gammal skada) :)

Om du nytecknar en försäkring och visar upp ett ok veterinärintyg så är det nog inga problem. Däremot skulle jag fundera en gång till på om det verkligen är värt risken att byta försäkringsbolag. Dels har man en viss karenstid vid nyteckning av en försäkring, skulle hästen bli skadad ganska kort tid efter att du har köpt hästen så kan det bli tjafs om hur länge skadan har funnits där.

Jag köpte själv en häst för nästan ett år sedan och funderade på om jag skulle byta till ett billigare bolag men behöll som tur var den gamla försäkringen. Det gjorde att jag slapp betala vet räkningar på ett antal tusen en månad efter köpet...Hästen hade ont i ryggen trots att den gick igenom vet besiktning ua en vecka tidigare, hade jag nytecknat en försäkring så hade inte den täckt klinikbesöken. Visst kan man processa med den tidigare ägaren om en sådan situation uppstår, men just av den anledningen så kräver en del säljare att man tar över den gamla försäkringen så hästen är fullt försäkrad tills man haft hästen så länge att den inte kan reklameras.

Man kanske ska vänta med att byta iaf tills man haft hästen ett tag då.... Jag ska iaf ringa och prata med dom när det blir dags.

Vad är det för bolag? I*? Då kan jag tala om att det kommer att ändras till att bli fast självrisk där också. Har pratat med en av deras ombud nyligen.

Ersätter de 100% efter självrisken sen alltså? Isåfall finns det ingen anledninga att byta! Vet du när de börjar med det?

Det skulle ske ganska snart. Självrisken blir några hundralappar dyrare men sedan skulle man få ersättning med 100%. Vi har köpt en häst försäkrad i I* och tänkte byta, men jag avvaktar. Det är alltid ett vågspel att byta bolag på en "äldre" häst, speciellt om hästen har någon sjukdomshistoria bakom sig.

Jag mejlar till I* och kollar när det är tänkt att detta ska träda i kraft!

Senast ändrad:

break_a_leg skrev:
Jag mejlar till I* och kollar när det är tänkt att detta ska träda i kraft!
Bra! :bow: :bow: Meddela mig sen! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 043
Senast: iNHALE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 261
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 101
Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
4 240
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar