nyss hemkommen från klinik

LadySara

Trådstartare
beställde till för att kolla upp madame för hon har gått 2 veckor och vare oren HB. kollad av annan vet direkt hältan uppstod. blev inte bättre med 2 veckors vila. åker in å springer på rakt spår. ohalt.
går ut och longerar då markerar hon VF inget annat. vet frågar om vi ska böja eller om jag ska åka hem med 2veckors vila hon tror att de bara är en lätt vrickning. jag vill böja igenom å kolla henne helt då jag ev är lite sugen att köpa nytt.

efter böjprovet är jag helt förskräckt. min stackars häst är halt på 3 ben.
VF- går ej att böja högt skälver och reser sig för det gör så ont. 2 gradigt lågt.
VB- 3 gradigt högt och lågt.
HB- knappt en grads markering både högt och lågt.
HF OHALT.

känner mig som ett monster som inte upptäckt något.
blir hemskickad med butta i 10 dagar med order om att motionsrida lite lätt. de tar emot rejält att rida en häst som går på smärtlindande men de är vets ordintion..
inget återbesök utan jag ska höra av mig om de ej blir någon ändring. ändring?? hon var juh inte halt så de syntes innan böjprovet...

hur ser ni på det hära?? jag är helt rådvill.. vill juh veta vart hältan kommer ifrån. :(

sen måste jag tala om att jag är imponerad av min madam tog bara 5 min att lasta när vi skulle dit. stod på luckan å väntade ut henne. på vägen hem klev hon upp på luckan stannade å gick sen rakt in. madame som det har tagit timmar att lasta förut *stolt matte*
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

usch va tråkigt att höra, hade inte vet. någon aning om vart hältan kommer ifrån? ja menar hon blev juh inte sliten pga outvecklade leder gissar jag..

det kan inte vara något fångrelaterat hoppas jag..
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

inget fång för hon har itne ens börjat gå på gräs.. dom går kvar i stora hagen bredvid ridbanan om du minns vart den var. de lät inte som om hon hade nån ide iaf inte som hon sa till oss..

usch allt är bara piss nu.. L i stallet har vara knackig oxå å nisse har flyttat *suck*
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

Men så tråkigt...:( Inte behöver du känna dig som något monster som inte upptäckt något, det är svårare att känna/se hälta när det är på flera ben.

Knepigt att vet inte ville ha ngt återbesök, känns lite nonchalant tycker jag...:crazy: Men förhoppningsvis så kommer du att känna skillnad i ridningen när hon går på smärtlindring så att ni därifrån kanske kan hitta vad problemet är...

Några funderingar:
  • Ryggont?
  • Vargtänder?
  • Spatt? Togs det några plåtar på benen eller är hon röntgad nångång förut?
  • Är hon genomgången av kiropraktor?

Hoppas att det blir någon ordning på era problem, hon är ju så söt din lilla pålla! *håller tummarna*

Skönt att lastningen fungerade iaf! Vad är det för "nytt" du funderar på då? *nyfiken*:)
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

Stackars. Vart var du någon stans?
Säg inte *host*A*host*T.....*hrmm*G

De vet inte vad hältan var för ngt? Chansar de på en inflamation eller? Hänger inte riktigt med i svängarna.
Håller tummen för er....... *hålla tummen*
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

jo de va just tyvärr dit vi var.. men eftersom jag har min madame som hatar att åka transport så.. när vi hade åkt ca 1 km stannade vi för att kolla henne... löddrig från topp till tå... en sn häst vill man itne åka långa sträckor med.

dom hittar inte vart den kommer ifrån. de fanns inte tid till att bedöva och söka. de var 2 andra hästar där samtidigt som dom bedövade och letade hälta på.

dom verkade inte direkt intresserade av att leta på min heller. blev som vanligt däruppe taskigt bemött. fick smärtstilladne men ingen återbesökstid bokad??!! de är de jag reagerade mest emot. jag skulle höra av mig om de inte kändes bättre.. vadå bättre hon är juh inte halt utan böjprovet. ska ringa J igen eftersomn han såg hälta HB från början. men ingen hälta nån annanstans.
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

Åk till någon annan klinik! Du har ju Uppsala och Strömsholm ganska "nära" Känns ju inte bra att de inte ens gav dig en återbesökstid för fortsatt utredning om de nu inte hann göra en ordentlig undersökning då ni var där. Varför skulle du rida med smärtstillande då hästen var halt??
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

Inte tid till att bedöva och leta hälta?
Känns ju litegranna som att det var det du var där för.
Usch vad irriterad jag skulle vara. det värsta är att jag skulle inte säga ngt. där utan bara hålla med för att vara skitförbannad när jag kom hem...
Näe, tråkigt tråkigt!

Åker hon snällt i Boogie förresten?
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

mm tycker oxå det känns lite nonchalant. vet bara inte hur jag ska känna skillnad i ridningen då hon innan den lilla hältan HB var kanonfin att rida har aldrig haft sån framåtbjudning och bra trav på henne som då.

ryggont? anita har gått igenom henne grundligt de enda hon reaferar på är höger sida nere på låret å lite upp emot rumpan. men efter 3 massager så är hon oki där.
vargtänder?kollad av DYS för ca ett år sedan inte en tendens till en endaste liten vargtand då. och dom borde väl itne kommit nu eller??
spatt? har vait inne på det lite själv då hennes mamma togs bort pga det. vet dock inte vilken sort hon hade. inga plåtar togs nu.
kiropraktor hon är inte genomgången av kiropraktor.. vet du nån som jag iaf kan ringa och konsultera med


de lille ny jag underat på är tyvärr sålt redan men de va en marwin avkomma skitfrän liten sak.. lik pappa i humör å massa mera.. :bump:
har juh haft förmånen att rida den lille herren för några år sedan.
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

vill väldigt gärna åka till en annan klinik men då jag har en häst som är totalt livrädd för att åka transport (dåliga minnen av de sen länge tebax) vill jag inte köra dom långa milen till strömsholm det är iaf runt 15 mil. tror jag?!

jag tycket själv inte att jag fick någon väldigt bra förklaring till att jag skulel rida med butta men de jag kunde få ut va väl att hon trodde de skulle gå över och att jag skulle fortsätta med henne som vanligt.
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

vi är lite likadana är irreterad men man litar juh tyvärr på att vet vet vad dom gör. om de inte kändes bättre skulle jag juh höra av mig för en hältutredning med bedövning å så..

nope åker inte bättre i boggi eller jo lite men hon är iaf löddrig. åkte bättre i lastbil förr men nu vet jag juh inte hur det är med de heller.. det är bara vad jag har fått berättat av uppfödaren. funderar på att ringa ulltuna eller strömsholm och berätta att jag blev hemskickad och fråga vad dom skulle ha gjort....
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

Du fyller i ett papper på vad din häst heter, är den är född, härstamn. försäkringsnummer mm. och lämnar den på kliniken.

Kliniken skickar då räkningen till ditt försäkringsbolag och sedn får du en faktura hem där det står hur mycket du ska betala. Du behöver alltså aldrig betala mer än självrisken.

Tar du inte direktreglering så skickar kliniken hem fakturan till dig. Du får betala till kliniken. Sen skickar du in en kopia på förättningsunderlaget till ditt försäkringsbolag som i efterhand betalar ut pengarna över självrisken. Kan bli dyrt i längden....

Ring till Ultuna och hör, ring till strömsholm också!
Tyvärr kan jag nog inte ordna någon lastbil åt dig...
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

de var så jag trodde de funkade oxå vilken tur.. satt å funderade på om jag skulle betalat nått innan jag åkte hem i går.. *pusta ut*

vad är de för telenummer?? du som nyss varit där nere ?? hur är de med lilla fröken föresten?? har hon piggnat på sej? om jag ska åka ner har du möjlighet att följa med eller jobbar du?
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

LadySara skrev:
kiropraktor hon är inte genomgången av kiropraktor.. vet du nån som jag iaf kan ringa och konsultera med

Jag har två st som jag kan rekommendera, har dock bara den enas tele nr hemma PM'ar det så kollar jag upp det andra nummret tills imorgon:idea: Båda två är väldigt bra!

Ang. hästlastbil så har ju M en, kan ju fråga om hon lånar ut den om du skulle behöva...
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

tackar... tänkte att om de är gjort så kan man utesluta det iaf om dom nu inte hittar något... men de dära med spatten..... hon hade juh ONT högt upp VF gick itne att böja. off topic nu började the poodels att spela i furuvik.. jag hör till å med orden dom sjunger...
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

Med take på vilken klinik du varit på så.. hrm.. byt klinik..

Jag rekommenderar faktiskt Mälarkliniken i Sigtuna. Vad kan det vara från Uppsala, 4 mil kanske? Tar typ 30 minuter med släp. Så väl värt att åka förbi Ultuna och åka en liten stund till. Jag har helt slutat åka till U jag för flera år sen, och åker bara till MK.

Men Ultuna, MK eller Strömsholm, allt är ungefär eoner bättre än ATG i din stad.. Btw, hade du den kvinnliga vetten med initalerna A.S? *ryser lite*

Det jag skulle velat sett var ledbedövningar. Är det ledinflammationer så lär den buttan vara lika oeffektiv som sockerpiller tyvärr.

Så jag skulle byta klinik och ta det därifrån, efter en ordentlig utredning på VAR hältan sitter, dvs bedövningar + en korrekt behandling. Så får man sen nysta VARIFRÅN de kommer med.
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

vill gärna göra som som du föreslår.. hatar människan du oxå sa nått om *host harkel* a host s* å jo de va hon.. men har du nån ide om hur jag fraktar monstret dit?? löddrig hela hästen efter 5 mins åkning och efter längre sträckor ca 3 mil då börjar hon studsa därinne dvs försöker resa sig...
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

Alexandra_W skrev:
Men Ultuna, MK eller Strömsholm, allt är ungefär eoner bättre än ATG i din stad.. Btw, hade du den kvinnliga vetten med initalerna A.S? *ryser lite*
Har samma åsikt som du... Men ryser ännu mer vid tanke på vet.assistenterna:crazy:
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

Jag har nog sluppit drabbas av dem? Bara drabbats av A.S (dessutom även på den tiden hon var distriktare, förlorade en häst och höll på att förlora en till pga henne. Sen som klinikvet skickade hon hem min valack med en friskförklaring, trots kvarstående hälta och utan nytt UL när han hade gaffelbandsskadan. Hon var dock - kors i taket - jättebra när det gällde Keles senkontraktur!) Kompisen tycker A.S är superduperbra, så smaken är ju olika. Eller så är hon olika mot olika hästägare?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 557
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 573
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 245
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp