nyss hemkommen från klinik

Sv: nyss hemkommen från klinik

Nja, om du inte kan få tag i lastbil är det ju knepigare? Endera får hn helt sonika härja då, om det är så att det ändå går så att säga, men det inte är behagligt för henne? Annars kanske en liten dos lugnande inför resan fungerar? Provat låta henne åka brett, med lilla lucken öppen/stängd och andra standardknep antar jag? Annars prova det.

Tyvärr inga bra förslag annars om du provat allt och inget hjälper, haft en sån och det är ett helsike. (Hon åkte också bra på lastbil btw). Dock så fick jag bukt med hennes problem sedemera så hon åkte utmärkt tillslut.
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

I vårat stall så har vi bara bra erfarenheter av mälarkliniken. Dom är välldigt duktiga. Åker faktiskt hellre till mälarkliniken än till strömsholm...trots att vi har närmre till strömsholm. Och det bästa av allt är ju att man får hem vad man ska betala på faktura så man behöver aldrig oroa sig över hur mycket pengar man ska ha med sig.

Angående transport problemet, ni kan inte ta många pauser. Och bara låte henne stå och pusta lite?? Eller hon kansek blir galen av att överhuvud taget stå i transporten??
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

har provat det mesta med henne tror jag.. de har iaf gått framåt nu kan jag lasta henne på 5-10 min för ett halvår sedan tog de över timmen.. hon är inte rädd då hon ska gå in i transporten står på luckan å hänger så man får vänta ut henne. sen inne så är hon tokstressad. har tränat å tränat med att bara ha henne stående i transporten ca 2 min å sen ut mm. de konstiga är juh att dom första milen står hon juh blickstilla, lyfter inte en hov men är sjöblöt iaf.
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

du får fakturan hemskickad från strömsholm oxå... om du begär direktreglering.

om du menar ta många pauser så är juh det lite svårt då större delen är rätt stor väg... + att om du menade lasta ut å ta psuser är de omöjligt då hon inte vill gå in speciellt snällt..... tyvärr...

till alla:

måste luska lite om att låna b-kortsbil å kanske shettis som sällskap kan juh bli lite skillnad...
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

visst ja.. har haft madam på rehab under vintern och en bit in på våren hon ser kanon ut i hullet... nästan lite för bra i hullet så tackar för tipset för länge sen om rehab... är kele bra föresten?? och sen hade du väl nån valack som de va lite dåligt med??
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

Kele ja.. Kele är.. Kele.. :angel:

Helt bra från de tidigare problemen (de där återkommande jävla ledinflammationerna) sen nya equiatrikern lägesrättade. Dock så på friskförklaringsÅB konstaterades vid ridprovet att hon hade svårt att ställa/böja i vänstervarv och inte riktigt fick med sig HB. UA på böjprov utom en liten reaktion VF, UA longering på hårt och mjukt underlag. Men vi bedövade kotleden HB när vi ändå var där så att säga, sitter ju en benbit där som aldrig stört förr. Och skillnaden var som natt och dag, inga problem att ställa åt vä med, och fick med sig HB jättefint.

Så blev operation och biten plockades bort, gick hur bra som helst. Sen slaktade hon konvalescensen, skulle ha 2 v i box och 6 v i minihage. Hon ordnade sig 1 vecka i box, 1 vecka i mellanstor hage och släppte sen ut sig själv i stor hage med polare och går sen dess i stor hage och härjar :crazy: Blev ju såklart halt på opererade benet, så satt på en kur Finadyne, sista dagen idag. Sen ska hon vara hältfri eller mycket bättre utan med, annars få vi åka in i förtid. Annars är det ÅB två veckor efter midsommar.

Dessutom är hon seminerad med Akribori, dräktighetskollas måndag efter midsommar.

Valacken kollades sin rutinkoll i början av maj. Fixade till en hagvurpa och var halt på VF. Var mycket bättre när det var dags för klinikbesök dock, reagerade marginellt från vä framknä bara. Hasen (han är ju T-märkt pga kronisk hälta pga hasledsdefekt) var bättre än den brukar dock!! Så kom hem med rena papper och ett 'fortsätt rid som tidigare'. Dock har det där VF spökat lite, dock inte säker på att det egentligen kommer från leden. Men väntar på att min equiatriker ska återvända till de levandes skara och ringa tillbaka så jag kan boka in en ny tid. Sålänge rider jag på på halvfart, iom att hältan värmer ur när han är ordentligt loss och lösgjord (i övrigt kommer den och går lite som den tycker, kan vara tvärfräsch ena dagen och knackig nästa)
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

Och gjorde ingen skillnad med att ta ur mellanväggen heller och att låta henne åka med lilla luckan öppen?

Hmm, provat med olika transporter också?

Men knepigtd et där, jag vet hur det är som sagt, och ibland är det som förgjort =/
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

Jag har oxå ett sto som stressar i transporten, löddrar inte men skakar och svettas, hon blir näst intill helt lugn när hon åker med sällskap så prova det!
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

Du har säkert provat detta också men jag tipsar om örontussar.
Min häst hatade transporten och stod paralyserad av skräck hela tiden. Numera har jag gula hörselproppar modell stora i öronen på henne vid transportåkning och skillnaden är markant. Hon gillar fortfarande inte transporten men nu är det ogillande och inte skräck.
Nästa fråga är vad det är för transort? Har du testat olika? Min häst åker olika bra i olika transporter. Det hon åkt bäst i hitills är en Reko. Jag har en teori om att det har med att den är vitmålad inuti att göra så hon känner sig inte så instängd.
Jag hoppas transportfrågan löser sig för dig för ditt klinikbesök verkar ju ha varit fullständigt meningslöst. Jag håller ett par tummar så att du kan åka till en bättre klinik :banana:.
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

Har du provat att ta bort mellan väggen så att hon får åka brett? Det är en vanlig orsak till oro och "cellskräck" hos häst då de står för trångt. Vissa hästar kan inte balansera ordentligt om de inte får bredda bakbenen ordentligt. Om du inte provat gör det!

Om detta inte hjälper och du funderar på att åka till klinik lite längre bort kanske du kan be att få lite lugnande utskrivet att ge före transporten. Finns att ge i munnen. Man får så klart anpassa dosen så hon kan stå stadigt ändå i transporten.
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

hon har åkt i extra breda transporteråkte utan mellanvägg när jag hämtade hem henne då tänkte hon lägga sig och försökte vända så de vill jag inte vara med om igen... och om de kommer upp bilar bakom med luckan nere har jag henne nästan över bommen hon blir stressad. har haft kamera i transporten för at kunna övervaka henne. har provat med boy sprillans som var extra bred md sparkdörrar, ifor williams, tranesläpet, kylinge, umeåsläp.. så jag har gått igenom några... tror hon trivdes bäst i ifor williams. men jag missade att köpa en bekants för 25 . *mutter* ringde en dag försent. och ny sån är INTE att tänka på... inget fast jobb för mig..
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

blir elak emot sällskapet... hugger å sparkar i väggen de gör hon inte om hon åke själv... *suck* de känns som jag har världens jobbigaste madame just nu...
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

hmmm ja vi har gjort försök med tussar i öronen... då ruskas de hejvilt till matte tar ur dom.. då glor hon på mig å funderar va 17 hade du dom i mina öron förr... har baraåkt i vitmålade... har nu köpt ett renoveringsobjekt en brendrup dom är stora å rymliga och vita... får se om hon kan tänkas gilla den... tack för alla ideer
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

Då skulle jag satsa på att ge henne lugnande inför transporten, och försöka åka när det är lite trafik, allt för att ge henne en så behaglig resa som möjligt. (och sens kita i om jag får vänta 5 h på kliniken)
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

Ja om hon skakar frenetiskt på huvet blir det ju svårt. Min tjej reagerar likadant men slutar när hon har tussar i båda öronen så är man bara snabb så går det bra :D.
Jag tycker Alexandras råd låter bra droga henne lite lätt så att hon slipper den värstta paniken. Det kan kanske tom hjälpa för framtiden så att hon inser att det inte är så farligt.
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

Gummihuva (så ljudtät som möjligt) brukar accepteras när inte tussar accepteras.
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

om du menar en såndära huva som vi ajr till travarna så funkar inte den heller...
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

till alla:

jag har ringt till både strömsholm och till ultuna.. de ger båda samma svar.. att atg har gjort rätt. att dom oxå skulle ha behandlat på exakt samma sätt...

ge smärtstillande för att hon inte ska belasta snett och så att man ev får fram den egentliga orsaken.

har även beställt tid hos en equiterapeut (stavning) så får vi se vad han säger.
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

*tll alla i tråden*
ÅB idag till samma ställe... idag är jag otroligt nöjd med allt ja förutom att jag inte har en frisk häst men annars.. började nästan tro att vet där läst här på buke då hon var glad trevlig och frågade vad JAG tyckte hur JAG kände mm.

så till besöket...

sprang först för att kolla av... liten markering vb bara.. ev liten markering vf. longering då kom hältan fram lite mera vb. inget mera nån annanstans in och böjde runt om.

HF- ohalt
HB- ev liten markering lågt. men antagligen bara stelhet.
VF- öm i sulan litet stenmärke som vi ska hålla lite koll på.
VB- ohalt lågt, 3 gradigt högt.

bedövade stora hasleden( heter de så? trött).. då blev hon ohalt..

röntgade även båda haserna för att kolla efter spatt då mamman togs bort pga detta.

inte en tillstymmelse till spatt. ostiocondros (stavning)bilderna såg oxå kanonfina ut..

hade dock en lite liten skelettförändring på HB men som knappt kunde ses på förstoring. så ingen fara där.

behandlad med ja nu står de still inte tuppkam iaf.
hem på box eller i liten liten hage om hon inte går för mycket... så de är bara att glömma hage dom där j*vla bromsarna.

nästa ÅB 25 juli. hoppas på frisk häst då iaf bättre...

å nu till de jätteroliga med dagen.. tog 3 min i morse att lasta, gick rakt in när vi skulle hem.. stod stilla hela vägen dit utom när de körde upp en lastbil och tutade bakom.. :eek: vilket är helt förståligt.

på vägen hem lite oroligare men trampar bara lite när de är slät mark när de blir grusväg eller dålig asfalt stod hon som ett ljus??!!

körde idag med lilla luckan stängd. smal mellanvägg ganska kort fastsatt. tyvärr blir juh ventilationen lite lidande.. å inte min transport så inget kan göras åt den. bara ville berätta
 
Sv: nyss hemkommen från klinik

LadySara skrev:
på vägen hem lite oroligare men trampar bara lite när de är slät mark när de blir grusväg eller dålig asfalt stod hon som ett ljus??!!

Jag skulle tro att hon 'bråkade' på asfalt för då kunde hon det utan att behöva bekymra sig om att balansera osv. Men på sämre väg så har de mer energi på att balansera, och trasslar mindre.

Behöver ju inte vara så, men har sett det fenomenet på hästar som av ren uttråkning härjar i släpet, ju bättre väg dessto mer liv. Helt enkelt för då behövs mindre energi för att balansera.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 557
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 573
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 245
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp