Nyskodd med tån utanför skon

Sv: Nyskodd med tån utanför skon

Vet faktiskt inte varför han skos med sidokappor, min häst har bra hovkvalitet och inga andra problem med hovarna.

Låter hemskt otäckt det någon skrivit om att få tåkappan in i hoven!!! Var det med vanliga eller sidokappor det blev så?

Min ponny har oxå bra hovar, den som han skor på detta sättet, så det har absolut inget med det attt göra :)

Det var tåkappor den ponnyn hade på sig. Grejen var väl att hon halv trampat av sig den på nåt vänster och sen trampat in i kappan. Vet inte hur det gått till men... :s men gick ju bra som tur var:)

många gånger ligger hovväggen i tådel ca 1 cm utanför skon för i annat fall blir det ingen natural balance.

Skulle du vilja utveckla det här lite? Jag har aldrig hört talas om att man gör så och varför...

*kl* Min häst skoddes så där med att tårna över skorna för att underlätta överrullningen, enligt hovslagaren. Tidigare haft tåriktat och så. Jag var mkt skeptisk då jag tyckte tårna var alldeles för mkt över över skorna och med facit i hand så fick pålle spricka i tån på 3 av 4 fötter :crazy:

Ville bara göra ett tillägg om att frånsett den skoningen är jag väldigt nöjd med min hovslagare och litar på honom till 100 %. Han har gjort under med pålles hovar :bow:

*KL*

Någon frågade om hur mkt som ligger utanför hoven, och jag skulle uppskatta det till kanske 2-4 mm. Svårt att se exakt då han nu också har snowgrips, så kanten på dem sticker fram lite utanför skon med.

Har provat ringa hovslagaren, men fick inget svar. Lämnat meddelande och hoppas h*n hör av sig så jag kan fråga och få svar om varför min häst blev skodd som han blev sist. Hoppas det finns något bra svar, och en lösning som jag inte tänkt på bara!

Har nu pratat med hovslagaren. Hovs. sa att det var gjort så medvetet för att minska risken för ev balltramp och mindre risk för att hästen ska trampa av framskorna. Frågade också om ena fram skon som jag tycker rört sig lite i sidled, men svårt det där nu när det sitter snösulor på också.

Hur som helst så erbjöd sig iaf hovs. att komma ut om en knapp vecka och kolla över allt igen och se så att det är ok och så att jag kan fråga om jag undrar något mer. Så hoppas jag ska få grepp om hur och varför allt är gjort, och att det inte är något som hästen påverkas negativt av.

2-4 mm bak hade jag inte oroat mig för om hästen har korrekt benställning bak. Min har vi kortat av i tån bak ganska ordentligt, lagt på vanlig sko med tåkappa just av anledningen att han inte skall dra av sig fram. Nu går han halva perioden in och slår i sko, trots det.

Låter hemskt otäckt det någon skrivit om att få tåkappan in i hoven!!! Var det med vanliga eller sidokappor det blev så?

Det har hänt mig flera gånger faktiskt... Hade vanliga tåkappor och har det fortfarande. Men iaf, första och andra gången va vi ute och galopperade. Plötsligt haltar han GROVT i typ två språng innan han blir hyggligt ohalt igen. Hittade skon och såg tydligt både på tåkappan och på hoven hur den hade trampats in i framkant på sulan. Ledde hem häst, ringde hovis, la jodomslag för att dra ut ev skit, hovis skodde på igen för att lätta på trycket, vilade några dagar, full gång igen.

Nu tredje gången så longerade jag i ett ridhus, pålle blev busig och brallade runt lite. Ser en sko flyga och anar en småhälta på pålle. Saktar ner och kollar hoven. Hittar mycket riktigt ett hål i sulan (ev gjort av en söm den här gången.. lite mystisk form). Nu är det snö ute så spolade bara av hoven med varmvatten och tryckte ut lite mer blod för att rena såret. Sen fick hovis komma och sko - vila några dagar (grovt halt efter andra natten alla gånger, men har gått över fort), sen vare inga problem igen.

Har man otur så kan hästen trampa i sig kappa/söm när de tappar en sko oavsett om det är sidokappor eller tåkappa. Risken borde ju va större med sidokappor då det är två :idea:

Jag undviker sidokappor om de inte behövs, tycker hovarna ofta blir höga och deformerade men många verkar sko med dom på rutin.

Min ponny skos alltid utan kappor, men nu när hon har både broddar och sulor för vintern så är det sidokappor både fram och bak,
men som jag har förstått det så placeras skon lite längre bak för att hjälpa överrullningen och så att hoven "slipas" ned lite av
sig själv så att man inte behöver ta lika mycket nästa gång.

Jag undviker sidokappor om de inte behövs, tycker hovarna ofta blir höga och deformerade men många verkar sko med dom på rutin.

När jag fick hem en häst från fodervärd hade han bakhovar som såg ut som päron, med sidkappor på. Hualiga.

Hälsning Maja

Har haft hovslagaren ute igen (för ett par veckor sedan). Han sa att han skodde så på bakhovarna bla för att min häst inte ska trampa av sig framskorna (vilket ändå hänt).

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 222
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 188
Senast: Marvin
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 357
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 844
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II