Nyskodd med tån utanför skon

trofé

Trådstartare
Min häst är skodd för en knapp vecka sedan. Började med att jag redan vid skoningen tyckte tån på bakhovarna låg utanför skon. Hovslagaren sa bara att det raspar jag rätt för han (hästen) har så tjock hovvägg. Han har skor med sidokappor bak (ingen särskild anledning, hovslagaren har valt dem).

Men så kollade jag dagen efter skoningen och om jag lyfter upp bakhoven för att kratsa så ser man hoven utanför skon underifrån. Ska det verkligen vara så på en nyskodd häst? :confused: Har haft häst i en massa år, har inget minne av att jag reagerat på detta tidigare... Förutom om någon häst i slutet av en skoperiod blivit lång och vuxit över sko kanten.

Så vad säger ni, ska det verkligen vara så här?

Sv: Nyskodd med tån utanför skon

har aldrig hört att man gör så. Ring och fråga hovslagaren om han glömde raspa, eller om han inte gjorde det av någon speciell anledning, och varför isf?

Om jag fattat rätt så har han placerat skon lite längre bak på tån?

Detta är kanon på hästar som lätt blir lite långa men man inte vill raspa ner för mycket, då kan de slita lite själva så att säga. Har fungerat kanon på min ena häst, skon placerad lite längre bak än "normalt" och hon får slita lite fram på tån när hon går så att hon inte blir så lång i tårna.

:)

Jag vet inte men funderar...
Kan det vara så att skor med sidokappor lättare "glider" iväg då hoven belastas?!
Jag menar med tåkappa så kan ju inte(eller kanden det) skon åka bak men med sidokappor kan den det?
Eller är jag helt ute å cyklar i mörkret utan lyse... :laugh:

Hade varit intressant att se bild på det där. Jag tycker det låter jättekonstigt, men jag kankse missuppfattar beskrivningen...

Jag vet inte men funderar...
Kan det vara så att skor med sidokappor lättare "glider" iväg då hoven belastas?!
Jag menar med tåkappa så kan ju inte(eller kanden det) skon åka bak men med sidokappor kan den det?
Eller är jag helt ute å cyklar i mörkret utan lyse... :laugh:

Vår ena ponny fick då så tåkappan stack in i hoven på henne. Underifrån...

Glider iväg gör den ju inte utan låter snarare hoven växa framåt men så att hästen kan slita ut det själv när den går. På det viste slipper man verka så hårt men får ändå så hästen inte blir så lång i tårna.
Sömmarna sitter ju fortf i och håller skon på plats.

Finns ju hur många "stilar" som helst, tåkappor, sidkappor, inga kappor alls, osv osv osv osv...

Ts: varför kollade du inte medan han skodde då?
Fick uppfattninge av att du var med men tittar du inte medan han gör jobbet?

som sagt jag kan ha missförstått ts skrift men om hoven är utanför skon så är det inte bra för hästens ben, om man tex låter en häst gå allt för länge utan att sko om den så kommer hoven att växa utanför skon och till sist tappar hästen skon, och det blir ingen bra belastning

som sagt jag kan ha missförstått ts skrift men om hoven är utanför skon så är det inte bra för hästens ben, om man tex låter en häst gå allt för länge utan att sko om den så kommer hoven att växa utanför skon och till sist tappar hästen skon, och det blir ingen bra belastning

Om jag tolkat rätt (men jag kan ju självklart ha fattat fel!) så har hovslagaren placerat skon lite bakåt, och den är ju nyskodd. Sen ska man ju, precis som när skon är placerad "normalt" ha koll så att den ser bra ut i fossarna osv.

Då tycker jag det är värre med folk som trots hästarna är nyverkade/skodda så är hoven miltals för lång ändå....:crazy:

Men framförallt anser jag att man ska ha en dialog med sin hovslagare, han kanske har en otroligt lätt förklaring till varför han har gjort som han har gjort...

Själva frågar vi alltid medan han skor om varför gör du så, och vad är det där, hur kan man göra annars..Och vår hovslagare är duktig på att dela med sig av det han vet...

Jag tänker som så att hoven hela tiden rör sig. Ökar och minskar i storlek, belastas och inte belastas. Det va så jag menade med "glider" och en hov med sko som har kappor på sidorna kanske lättare ger plats åt tån att röra sig sas. Super svårt att sätta ord på mina tankar..
Otäckt med tåkappan in i hoven! :eek:

Jag tänker som så att hoven hela tiden rör sig. Ökar och minskar i storlek, belastas och inte belastas. Det va så jag menade med "glider" och en hov med sko som har kappor på sidorna kanske lättare ger plats åt tån att röra sig sas. Super svårt att sätta ord på mina tankar..
Otäckt med tåkappan in i hoven! :eek:

Jaha, förlåt! Då var jag lite snabb där. Du har ju rätt där... Helt klart.
Men det är ju väldigt olika hur man vill ha det med, hehe. På en unghäst med bra hovar som man börjar sko (nu talar jag av den erfarenheten jag har med min hovslagare och mina hästar) kan det ju fungera fint med ingen kappa alls, just för att ena unghästen har väldigt bra hovar och har haft sen dag 1, och dom vill han inte påverka alltför mkt, därför har han inte kappa öht. Däremot den 1 år yngre unghästen fick tåkappor eftersom han har lite sämre hovar och ..hm.. behöver stödet? kan man säga så? som en kappa ger.

Ja..Vi kunde inte förstå varför hon inte kom när vi började gå mot stallet med de 4 andra hästarna i hagen....Fick gå å hämta henne och hon ville inte röra sig..Tåkappan upp i sulan. Inte skönt. Fick dragit bort skon iaf och på med jodopax/socker blandning omslag. Fick inga men utav det och reds en vecka senare typ. Men var inte så trevligt och gjort mkt ont på henne..!:(

Ah! Du förstod min usla förklaring, ha, ha. :bump:

Jag har DÅLIG erfarenhet av andra skor än de med tåkappa.

Ja, kan man vekligen säga. Himla tur. Kunde ju ha trampat in i hovbenet i värsta fall, sulorna är ju inte så tjocka..

Mitt fullblod skos på det viset både fram och bak. Framtill har han inga kappor men baktill är det sidokappor.

Denna skoning utförs på hästar som mer eller mindre saknar trakter för att minska trycket i trakterna. Tån som sticker ut fram till slits självmant helt perfekt.

Nej skorna ramlar/glider int av.

Ah! Du förstod min usla förklaring, ha, ha. :bump:

Jag har DÅLIG erfarenhet av andra skor än de med tåkappa.

Ja, kan man vekligen säga. Himla tur. Kunde ju ha trampat in i hovbenet i värsta fall, sulorna är ju inte så tjocka..

Hehe ah okej, vår hovslagare är faktiskt duktig på att ha olika grejer beroende på vad det är för häst, han har jobbat en del i usa oxå så tagit in mkt av stilen de har där men även öppen för annat så att säga. Grymt bra hur som helst!

Nej, den hästen har inte alls sådär tjocka sulor så det är helt klart tur att det inte blev värre.

Förmodligen har han satt med sidokappa, för att hästen sliter mycket i tån, när han rullar över, och om man då har en vanlig tåkappa, så slits den ner, och skon sitter inte som den ska, utan trillar lättare av, eller tappar sin position..Har man då sidokappa, sitter skon där den ska. Och tån har han förmodligen lämnat kvar, för att slitas ner naturligt, annars skulle det börja slita på skon istället. Skoningen håller längre. Men kan ju vara så, att han glömde att raspa, men det har ingen betydelse, går hästen o släpar fötterna i backen, så slits det ju ner snabbt..

Svarar alla:

Jo, jag var med vid skoningen. Frågade då direkt då jag tyckte det såg skumt ut, men då svarade han som sagt att han skulle raspa ner det sen. Han raspade också, och efter det kollade jag inte mer noga. Men såg det sen då jag skulle kratsa att hoven fortfarande ligger över sko kanten.

Vet faktiskt inte varför han skos med sidokappor, min häst har bra hovkvalitet och inga andra problem med hovarna.

Låter hemskt otäckt det någon skrivit om att få tåkappan in i hoven!!! Var det med vanliga eller sidokappor det blev så?

Bra förslag, ska nog ringa hovslagaren och kolla läget. Kände inte för att göra det direkt då senaste skoningen resulterade i en tappsko efter 5 minuter, men hovs. hade redan hunnit åka. Jag ringde upp, och han sa att han kunde inte komma och slå på den förens om 2 dagar... Fick tag på en tjej som kunde slå på den åt mig istället så hästen inte behövde gå med 3x fyrbroddade skor+snowgrips och 1x nyverkad barfota hov, i över två dagar... Men ska nog ta och ringa och höra vad han säger.

Tycker du ska höra med din hovslagare vad just h*n har för tanke. Men som andra redan sagt, så det förekommer att man medvetet skor som beskrivet. Dock har jag aldrig varit med om att det just vid skoning varit några större 'utstick' av tån man talat om, hittar ingenstand i tråden hur mycket av tån som 'sticker ut' vi talar om?

Det kan även vara så att skon rört sig under påslagningen, borde inte vara så iom att det ändå är sidokappor, men jag har lite för dålig erfarenhet. Men när mitt fullblod skoddes utan kappor till exempel så hände det någon gång att den förflyttade sig några mm bakåt när den slogs på, och man fick lite tå utanför, några mm sådär, och hellre då än att dra av och få göra med sömhål i hoven, så fick det vara. Det slits som sagt ner naturligt, och påverkar inte när det handlar om små 'mängder' och skon i övrigt är välbalanserad etc.

Det här är en tappskopåslagning av undertecknad, som ingalunda ska ses som något perfekt jobb. Men där jag just fått problem med att skon gled lite bakåt när jag slog i sömmen. Men där hovslagaren lugnt tyckte 'imponerande jobb (han är snäll han) och det lilla i tån gör ingenting alls'.

Så frågan är - hur mycket av tån är utanför? Men ring din hovslagare och fråga, h*n ska kunna motivera och förklara.

thumbnail.aspx

Hela albumet: https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=2c702215-e2cb-410b-9c0b-7e822feaf4bd

Min häst är skodd för en knapp vecka sedan. Började med att jag redan vid skoningen tyckte tån på bakhovarna låg utanför skon.

Men så kollade jag dagen efter skoningen och om jag lyfter upp bakhoven för att kratsa så ser man hoven utanför skon underifrån. Ska det verkligen vara så på en nyskodd häst? :confused:

Så vad säger ni, ska det verkligen vara så här?

Med den nya mode flugar Natrula Balance så är det mer en regel än undantag att man skor på detta sättet, många gånger ligger hovväggen i tådel ca 1 cm utanför skon för i annat fall blir det ingen natural balance.

Det brukar sluta med att vägghornet i tådelen blir underminerat.

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 222
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 188
Senast: Marvin
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 357
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 844
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II