Nyponpulver

Sv: Nyponpulver

Jag brukar ta 4st i stöten så slipper jag åka dit så ofta ;) Men jag har ärligt ingen koll på hur länge en räcker men skulle tippa på att det kanske är max 4dl i bruken å du ger 2msk/dag

Min gubbe äter nyponskal från Borgeby kryddgård, 1 dl om dagen. Och även LitoVet.

Brukar ge antingen LitoVet, BioGlucomin eller Flexijoint, beroende vad som finns hemma.

Mitt gamla fullblodssto får nypon sedan flera år tillbaka på veterinärens inrådan. Först ville hon inte äta av det, det luktar ganska mycket. Sedan tog det nästan två månader innan vi märkte något på henne. Men sedan hände nästa allt på en gång. Hon rör sig som en unghäst igen och blir väldigt grinig om man skulle glömma att lägga i nyponen i maten.

Den sorten vi har kommer i stor pack i plastpåse och hon får 2 matskedar om dagen. Blir betydligt billigare än andra preparat med liknade verkan. Det var därför som veterinären rekommenderade oss att använda nypon till henne.

Vill du pm:a mej om inköpsställe?

Det är ju bara Litovet som forskar på funktionen och har patentet på gopon. Vad jag förstått så är Litovet unikt just för att det innehåller gopo, vilket "vanliga" nypon inte gör.

T ex BoT eller Chilon har ju ingen forskning alls
De bara hänvisar till samma forskning som är gjord på Litovet, (vilket man ju inte kan göra ...) men de har inget alls som visar att deras nypon faktiskt innehåller något gopo ...

Helt oseriöst tycker jag! Och klart att de kan sälja billigt när ingen vet varifrån skiten kommer.

Det står ju inte ens en tillverkare på Chilon-påsen! Vem vet då att de kommer från Chile, och inte från grannens trädgård? :eek:

Ja det är ju bara Litovet som det är forskat på, men andra nyponförsäljare är snabba med att låtsas att det gäller deras nypon med :grin:

kanske blir lite tjatigt för dig men här är också en som vill ha pm :D

Idag kom min burk Litovet :) Beställde i torsdags kväll. Ska börja på onsdag, ska bli spännande om man märker någon skillnad framöver!

*kl* har nu beställt nypon till min gammelgubbe då han e stel i bakkärran.Kostade 130 kr för ett kg.Är det dyrt?
Har hört att det kan finnas mask i nypon? kan dom få mask av torkade nypon tro?

Betalade 695 (:angel:) för 1.5 kg. Ska ge 5 g/100 kg häst.

Ni som ger, ger ni hela dagsransonen på en gång eller delar ni upp över morgon och kväll?

Jag har haft många hästar med ledproblem och provat det mesta.

När det gäller nyponpulver så finns det ETT sådant som ger resultat och det är Litozin. Dvs Litovet. Det innehåller den verksamma substansen GOPO och det måste framställas på ett visst sätt för att denna substans ska fortsätta vara verksam efter att pulvret framställts.
Vad jag vet så gör inte Alyose på det sättet och jag tvivlar på att deras nyponpulver innehåller gopo då de som tillverkar Litovet har patent på detta.

När jag gav mina hästar Litovet hade det inte kommit ut på marknaden ännu och var därför mycket billigare. Jag märkte dock stor effekt på min trasiga häst och han kunde avsluta sina dagar med att ha lite mindre ont än vad jag inbillar mig att han skulle ha haft utan Litovet.
Jag har även gett Alyoses nyponpulver men det märktes inget resultat av trots långvarig användning.

Om jag ska köpa nyponpulver igen så blir det inget annat än Litovet. Med tanke på det jag provat innan är jag ganska övertygad om att de andra nyponprodukterna inte är lika verkande. Dessutom köper jag hellre en produkt som det bedrivits forskning utifrån än något som påstår sig vara kanonbra.
Dessutom vet jag ju själv vad mina erfarenheter är och hur mina hästar mådde då de åt Litozin.

Det är ett företag som heter Green Medicine som tillverkar Litozin och du kan köpa produkten hos dem eller hos diverse återförsäljare här på nätet.

Det är enkelt att använda googles sökfunktion för att få fram återförsäljare. Själv köpte jag direkt av Green Medicine eftersom detta inte fanns att köpa ute i affärer då. Det var bara att ringa och beställa. Detta var cirka 3-4 år sedan.

Senast ändrad:

http://www.halsans.se/?contentpage=showproduct&kategori=33&id=889

Tycker dock att Glucovett verkar vara ett bättre tillskott :)

Jag trooooor du och jag haft diskussionen ang. dessa preparat förr? :laugh:
Det var länge sedan men jag gav mina litozin och gjorde inte du också det? Hmmm...

Jag använder numera ett glukosamin som jag köper hos veterinären. Min vet. är lite intresserad av det där och har köpt hem något som han starkt rekomenderade. Det kostar 300 :- per burk och jag tycker mig se att min stela pinne blivit smidigare i alla fall. (självklart beror det på mer än preparatet).

Först tänkte jag ge både detta och Litozin eftersom mina erfarenheter av Litozin är mycket goda. Men detta verkar funkar bra så länge och det blir ju hiskeligt dyrt att både ge Litozin och Glukosamin. Dessutom har de ju litegrand samma effekt ändå. Om än inte helt.
Funderar att prova på mig själv med! :laugh:

3 burkar räcker i två månader. Är, som någon annan skrev, väldigt mycket mer än vad man tror i de där burkarna. Jag brukar beställa direkt från hemsidan, har funkat jättesmidigt!

Har nu bestämt mig för att prova Litovet,har beställt en burk på 1,5 kg.Någon som vet hur länge en sådan räcker?

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
495
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
531
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar