Nyligt kastrerad hankatt..

LinnK

Trådstartare
Jag lät kastrera min sotis för en dryg vecka sen,

han är hur pigg som helst, men döm om min förvåning när bollarna satt kvar... :o

Men en av mina vänner berättade att de gör så nuförtiden när de kastrerar, att det bara är sädesledaren de kapar liksom, om jag förstod det hela rätt.

Iallafall, jag blir lite fundersam, han tvättar sig rätt mycket, men biter inte eller så vad jag kan se, på området där han är rakad..

Vi försökte se och känna lite på "bollarna" men de kändes stenhårda!? :eek: :o

Varför är det så? :confused:

Borde jag tvätta dem och se om det är hår som fastnat i nån sårskorpa eller nåt?

Borde jag ringa vetrinärstationen igen och höra om vi borde åka in och kika till?

Han är jättepigg och springer, hoppar å leker som vanligt. :love:

Första dagarna så hade han lite kämpigt att hoppa upp på tex fönsterbrädan, men nu går det bra..

Bifogar en bild på våran lilla sotis, som alltid blundar på kort..

9706358.jpg

Sv: Nyligt kastrerad hankatt..

Sitter bollarna kvar?! Det tycker jag låter lustigt, men jag är å andra sidan ingen veterinär (långt ifrån faktiskt). Men jag var med när min Måns kastrerades för ett par månader sedan, och nog var det hela bollarna som veterinären tog då... Hm. :confused:

Det är klart att du kan ringa din veterinärstation och fråga!:idea: Berätta sedan vad dom sa!!

Nej, dom sitter inte kvar!!!:rofl:

Jag kastrerade min katt för 1 år sedan och det var likadant. Dom gör bara ett snitt i huden, gör en knut och sedan skär av kulan. Det blir förhårdnad där med en gång, så har det blivit på alla mina katter. På 7 åringen så syns det inte och på 12 åringen så finns det inget alls.

Men din är ju nygjord, så det ser, känns och dom går konstigt.

Här sitter inga bollar kvar på mina hankatter iaf, pungen är tom.

Jag tror ingen i Sverige låter kulorna sitta kvar. Det skulle
innebära ca dubbelt så mycket arbete vid kastreringen och
jag kan inte se några fördelar med det.

Är det inte så att pungen är kvar och att ärrvävnaden som bildas när snitten som gjorts i skinnet på pungen gör att det känns som att det är nåt kvar i dem? Ring din veterinär och fråga om du är orolig!
Precis som Stoppard sa, tror jag inte heller att man sparar testiklarna, det skulle innebära ett större och besvärligare ingrepp, och dessutom så skulle ju testiklarna ligga och skvalpa i pungen utan någon blodförsörjning och helt enkelt dö där... så tror jag INTE att någon gör i Sverige...

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka