Nyklippt, täcke på?

Sv: Nyklippt, täcke på?

Jag använder ett fleecefodrat regntäcke på Fengur vid ruskväder, det är även hals på det så det är perfekt! :)

jag håller me, är det regn o rusk och hästarna är helklippta så tycker jag själv att man ska lägga på täcke. men för att en häst klipps på halsen så tror inte jag de behöver täcke..... det e inte direkt en stor del man tar bort i såna fall..

så länge man klipper hästarna innan det blir snorkallt så hinner dom ju vänja sej vid att inte ha pälsen och då är de inga problem när det väl blir kallt... det är ju mycket värre om man klipper hästen första gången när det redan hunnit bli minusgrader o snö.... :grin:

har en vän som tävlar mycket i bland annat hoppning. Han har både halvblod och fullblod och helklipper dom varje år. klipper alltid innan det börjar bli riktigt kallt, ungefär när det är runt 10 + ute. och då brukar de få gå med vanligt regntäcke om det är ruggigt ute, är det sol brukar de gå utan (de har alltid fri tillgång på grovfoder i hagen). kan också tillägga att de går ute från ca 7-21 varje dag.

när det blir minusgrader ute brukar han lägga på dom vanligt regntäcke igen, ibland också när det är sol just för att det är kallare. jag tror aldrig han har haft vintertäcke på sina hästar, och det är ändå fullblod me världens tunnaste skinn men dom fryser inte... och de har aldrig täcken på sej inne... o så fort det blir lite mer grader ute går de utan täcken och jag har aldrig sett dom frysa eller lida av att gå utan.

Jag klipper ju inte bara halsen :D

Klipper hela henne utom där sadeln ligger och längst ner på benen (maaaassa hovskägg!! :love:) så täcke har hon ju givetvis. Men funderar på om hon behöver täcka på halsen också, men det borde räcka med något fodrat regntäcke på halsen, behövs ju inte massa vadd och grejer där.

hon är korsning 50% welsh, 25% russ & 25% fjording :)

Min går nakna nu, men när det regnar har jag vanligt regntäcke på dem, och så snart det blir -5-8 så blir det vintertäcke med hals på. När de inte är klippta så har de aldrig täcken men när man tar bort deras "skyddshår" tycker jag iaf att det är viktigt att skydda dem.

Jag är sugen på att helraka Örn. Men då är de ju att han går på lösdrift, och jag bor i norrbotten. Och vi kan ha -30 grader på vintern. Men jag vill ha en pudel :angel:

En helklippt häst som är nyklippt är en naken häst.
Givetvis skall den ha täcke efter väderlek.
Halstäcke är överkurs.
Var på tävling i september och en av hästarna var nyklippt.
Solen sken och det var blåsigt, 12 grader varmt.
Ägarinnan tyckte det var så häftigt med klippt häst.
Speciellt när man klappade och det som var kvar av pälsen stod rätt upp.
Hästkraken var helt genomfrusen trots fint väder.
Man får vara noga med att skydda hästen de första veckorna även vid fint väder.

Ja det är väl så.
Men jag tycker det kan vara bra med hals på regntäckena ifall det är ett riktigt riktigt skittväder och det regnar jättemycket. Det rinner ner under täcket annars och de blir blöta på ryggen ändå. Med halv är risken inte lika stor...men det är ju hur jag upplever det.
Tycker det är perfekt med fleecetäcken med hals också för att de ska torka fortare på halsen också :)

Det finns ju täcken med halvhals som skyddar bra.
hel hals är nog bara att rekommendera när hästen är nyklippt.
Risken är ju att det blir för tätt och varmt när pälsen växer ut.

Det beror ju lite på vad det är för täcken, vilken fodring halsen är i och vad det är för andningsförmåga och meterial. Jag har helhals på fler av vinter täckena och det fungerar alldeles utmärkt, dock klipper jag mina hästar fler än en gång per år.:laugh:

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 617
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar