Nyklippt, täcke på?

FengurLaugar

Trådstartare
Den här tråden kanske ligger fel egentligen, men jag vill ha svar från islandshäst folk, därför lägger jag den här.

Det är så att Fengur är nyklippt för första gången i sitt liv och han är 14 :crazy: hehe. Han klipptes i onsdags och har jättemycket päls sedan innan. Det jag undrar är om ni skulle lagt på ett täcke, typ fleese, bara för att det är 2 minusgrader ute, han klarar sig säkert men jag vill veta vad ni skulle gjort. Det är ju första gången jag har en klippt häst så jag vet inte hur jag ska göra med täcken och sånt.

Jag lägger in en bild på han så får ni gärna skriva hur ni skulle gjort.

66548_1224078187.jpg

Tack på förhand!

Sv: Nyklippt, täcke på?

Är ingen expert på området, men har de två senaste åren klippt spårklippning på våra hästar. (Halva halsen+ rand längs sidan.)

Har vid dåligt väder, typ regn/slask och blåst och temperaturer kring 0 grader satt på hästarna fleecefodrade regntäcken. Det här har jag gjort i princip hela vintern, också efter att håren vuxit ut en del.
Enbart kyla upplever jag inte alls som lika illa som om det är vått och blåsigt. Minusgrader får det vara ordentligt innan jag slänger på täcken.

Under de första 2-3 veckorna har jag ev täckat dem också vid "mindre dåligt väder" eller några minusgrader. Gjorde det inte först, men efter att en gång hittat hästen skakande i hagen en ruskig dag (allmänt rått väder utan större mängd regn) insåg jag att det väl är bäst att gräva fram täckena :crazy:

Tack för svaren!
Det där med att täcka vid regn och rusk är nog smart. Så kommer nog jag också göra, men just nu är solen påväg fram och det är 2 minus ute.

Måste tillägga att Fengur blev helnöjd som klippt :) Han busar ännu mer med 1 åringen och är gladare och så. Jag vet inte om han känner sig lättare på nåt vis hehe.
Egentligen tycker jag inte att det är särskilt snyggt, men det är bra för hästen :)

Jag funderar också mycket på det här med klippning och täcke.
Odinn skall klippas idag.
Men jag vill helst ha honom helrakad. Men jag vill inte behöva täcka med massa täcken redan nu.
Som det är nu är han blöt av svett efter 30 minuter. Och det är ju inte hållbart.

Om du helrakar honom behöver han ju ha täcke vid kallt/dåligt väder .. så det gäller att prioritera. Erro är helrakad och går med täcke dygnet runt. Det är snorkallt här uppe redan nu .. :eek:

Det är ju just det. Det är snorkallt här med (sålångt bort är det inte :p) Inatt var det minusgrader och jag fick skrapa bilen imorse. Inte uppskattat. Men men.

Odinn går ju med täcke om det regnar som det är, men bara ett enkelt regntäcke. Helt ofodrat.
Till vintern har jag ju stalltäcke och vintertäcke, men inte vill jag behöva slänga på honom vintertäcket redan nu, för då kommer han ju behöva ha dubbelt upp i vinter. Och det känns fel. Men samtidigt kan jag inte rida honom fullt ut sålänge han blir så svett som han blir. Det känns också fel.

Jaktklippning kanske är det bästa.
Men Yrpa har ju alltid vart helrakad.

Min häst är klippt ungefär sådär, och jag har inte täcke på min häst, inte heller när han är nyklippt. Bor i norra Halland.

Kaela är helklippt(förutom ben och huvud)
24202655.jpg

Hon går dagtid just nu med exemtäcke+regntäcke.
Vid arbete har hon ett fleecetäcke på sig vid framskrittning+avskrittning.
Sedan får hon svett-täcke,exemtäcke och regntäcke.

På nätterna går hon just nu med exemtäcke+fodrat regntäcke.

Min lilla Hreifi är klippt mer än din häst och han har INTE täcke på. Om han skulle vara svettig efter ridning och det är kallare än minus 5 så får han täcke, annars inte. Om han inte är svettig klarar han sig även om det är minus 15 grader utan täcke. Egentligen klarar sig helklippta hästar i 20 minus utan täcke, sålänge det finns ngt att tugga på.

Kyla är ju kanske inte så mycket att oroa sig för, men däremot om det är blött o blåser.

Jag hade Kveikja klippt som du har Fengur, då valde jag ett ofodrat regntäcke med halvhals. Jag gillade inte alls när hon gick runt regnblöt ända in på huden, o då var det ändå sommarvärme...

Men med helhalsklippning så känns ju täcke för värmen rätt meningslöst med tanke på att det iaf inte täcker halsen :D Men regntäcke med hals för ruskdagar hade jag iaf valt!

KL.

Dagur är helklippt och går utan täcke än så länge. Om det ska regna hela dagen så ska han ha täcke på sig men inte annars.
24121715.jpg

24121716.jpg

Ja, vid regn får han ha regntäcke med hals, det brukar han ha annars också (om det regnar mycket). Är han svett efter ridning vid den här årstiden får han ALLTID ett svettäcke på sig, är det flera minus får han svettäcke plus vintertäcke över. Kanske inte kommer behövas nu som klippt, det är det jag hoppas på :) Att det ska räcka med en fleece täcke efter ridning.

jag lägger mig i trots att Emma inte är islänning, men hon påminner ganska mycket om en, både utseendemässigt och till sättet :)

Emma blev helrakad för ca 2 veckor sedan, vi har ett fleecetäcke inomhus, + ofodrat regntäcke utomhus. Här är det nog kanske +- 0 grader nattetid, och på dagarna ca 5-6 grader.

Det funkar jättebra :) Ridtäcke oftast vid fram/avskrittning, vi har dock manege, så inte så himla viktigt. vid terrängritter använder jag oftast ridtäcke.
Suddiga bilder ;
24311988.jpg
[/url][/IMG]
24311990.jpg
[/url][/IMG]

jag hade inte lagt på täcke om jag va i din situation.... har en vän som klippte sin häst första gången när den var 18 år och den gick utan täcke.

jag har själv haft min isis klippt ungefär samma klippning som du har.... och han gick utan täcke både när det var sol och regn eller snö. Han gick ute i -25 utan täcke och det var inga problem.

precis som islandsowner sa klarar sig helklippta hästar sej utan täcken upp till -20 utan täcken så länge de har fri tillgång på grovfoder.... finns studier som visat detta.... men då är det ingen nederbörd heller....

kort o gott: ja tror att din häst klarar sej utan täcke så länge de har päls över ryggen och korset o iall afall lite kvar på magen så är de inga problem..... de flesta håriga hästarn a brkar bara tycka det e skönt att slippa lite päls.... då ska vi väl inte besvära dom me varma o tunga täcken??

precis som islandsowner sa klarar sig helklippta hästar sej utan täcken upp till -20 utan täcken så länge de har fri tillgång på grovfoder.... finns studier som visat detta.... men då är det ingen nederbörd heller....

Jag tycker dock det är viktigt med täcke när det blir kallt eller åtminstone vid regn och rusk väder. Man tar ju ändå bort en stor del av det naturliga skyddet från hästens kropp.

Foder är ju självklart väldigt viktigt det med!

Min (väldigt håriga :crazy:) nordis ska klippas så fort jag hittar någon som vill göra det :mad: och då blir det genast täcke, men inget vintertäcke direkt, bara fodrat regntäcke änsålänge.

Jo det är väl så :) Men han brukar få ha täcke på när det regnar, iallafall om det regnar på morgonen när dom ska ut. Är inte roligt att sadla en sjöblöt häst heller om man tänkt sig rida trots skitväder :)

Min helklippta islandshäst går med täcke dygnet runt.
Fodrat stalltäcke på nätterna, fodrat lite tunnare vintertäcke vid kallt/dåligt väder och ett fleecefodrat regntäcke om det är bättre väder.
I vinter kommer han ha ett tjockare fodrat vintertäcke med hals.

Jag klurar på om jag ska köpa täcke med hals till nordis, hon ska ju klippas på halsen också.

Det är väl bäst kanske om det blir riktigt kallt och ruggigt ute.

Liknande trådar

Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 617
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar