Nykastrerad...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Blå Bergen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 795
B

Blå Bergen

Jag hittar inget vettigt svar på detta så jag frågar själv. Är det någon som vet exakt hur länge en nykastrerad valack är fertil?

Sv: Nykastrerad...

Våran veterinär brukar säga att dom tidigast kan gå med ston efter ca 3-4 v.

Jag brukar låta dom gå själva(eller utan ston) iallafall i en månad, för att vara helt på den säkra sidan...

Exakt går inte att säga eftersom det kan variera från hingst till hingst. Men vänta åtminstone en månad innan du släpper ihop dem. Dessutom är det viktigt att veta att en valack (framför allt en nykastrerad sådan som kanske fortfarande tror att han är hingst) kan hoppa upp på stona och försöka "betäcka" dem vid brunst och orsaka infektioner. Så om det är ett sto du senare ska ta föl på så är det kanske att föredra att inte alls ha dem tillsammans. Men en valack som inte alls hoppar upp kan man naturligtvis ha med sina ston.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 746
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 163
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 155
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka