Nykastrerad..

jo7

Trådstartare
Har precis varit med om att kastrera min första hingst och har nu några funderingar om eftervården. Han kastrerades stående igår vid lunchtid, alltså för ca ett dygn sedan, under lugnande samt lokalbedövning. De (han har en jämngammal kompis som kastrerades samtidigt) fick stå inne till kvällen och släpptes sedan ut på betet igen (de går fortfarande ute dygnet runt). Han verkade pigg och hade inga problem att röra sig på kvällen. Lite blod droppade fortfarande. Nu på morgonen droppar fortfarande blodet ungefär lika mycket (bakbenen är fulla med blodstänk) och han är ganska rejält svullen i skapet. Betydligt mer än sin kompis (som iofs hade mindre testiklar om det spelar ngn roll?). På kompisen droppar heller inget blod vad jag kunnat se. Han äter dock och rör sig utan problem och verkar rätt så pigg så jag antar att det inte är någon fara men man blir ju så nojjig..:S

Så jag skulle mer än gärna vilja höra era åsikter om vad som är normalt och inte och hur era reagerat dagarna efteråt. Vet. sa att det inte var någon fara så länge det inte svullnade riktigt mycket, de fick feber eller hade svårt att röra sig alt. att såret verkade infekterat. Infekterat har det väl kanske inte hunnit bli än iofs. Ska tempa honom ikväll för säkerhetsskull.

Hur har era sett ut precis efteråt och hur ofta blir det eg någon form av komplikationer? det är ju många hingstar som kastreras årligen och mycket sällan man hör att det gått tokigt tycker jag..?

Sv: Nykastrerad..

Kastrerade en hingst i våras. Distriktaren var ute och gjorde det.
Han svullnade upp ganska mycket dagarna efter kastrationen. Såg ut som han hade en grapefrukt i pungen. Aj, aj...
Han fick lite feber men den gick över. Det rann ganska mycket från pungen. Det var lite åt det variga hållet. Inte så trevligt.
Hade kontakt med vet hela tiden. De satte inte in någon behandling då de ville att det skulle gå över av sig självt. Vilket det gjorde.
//Jenny

När min kastrerades fick jag rådet av veterinären att hålla såret öppet så det fick läka inifrån. Mao jodopaxa fingret och peta i det. Han svullnade också upp rätt mycket men var ok efter ett par veckor.

Har kollat till honom nu ikväll igen och svullnaden är värre. Som en liten clementin på båda sidor om snoppen och även en rejäl svullnad vid själva snittet. Blodet droppar fortfarande och han har 38,8 gr i feber (den andre har ungefär samma temp men mkt mindre svullnad och inget droppande). Velat om jag ska ringa vet och kolla eller inte.. Tycker inte det ser vackert ut. Men han äter, dricker och rör sig så gott som obehindrat så det borde ju vara ett gott tecken. Usch, jag lider när jag ser honom..:(

Hur har det gått för den nykastrerade?

Vi kastrerade en 1åring för inte så länge sen, han svullnade inget efter och vetrinären var noga med att påpeka att om han fick feber och blev svullen skulle pencilin ges...

Hoppas det går bra och blir bättre, men jag skulle hellre ringa vetrinären en gång för mycket än en gång för lite ...

Jadu jag vet inte riktigt om det är bättre eller sämre idag. Mer svullnad, mindre feber. Låg på 38,1 nu i morse. Nu har dock även kompisen svullnat upp, inte lika mkt men rätt så kraftigt. Men de är fortf pigga och matglada och rör sig utan större besvär. Undrar dock hur det går att kissa för dem..

Menar du att er inte svullnade ett enda dugg? Vår vet sa att man skulle vara uppmärksam på om de svullnade väldigt kraftigt OCH fick hög feber alt. verkade slöa och påverkade. Sen är ju alltid frågan var gränsen går för mycket..

Det droppar fortf blod men aningen mindre tror jag.

Tack för omtanken!

när ja kastrera min 2 åring.. typ 1 månad sen.. fick ja det rådet av vetrinären att han skulle motioneras rejält helst 2 gånger per dag (just för svullnadens skull) i 2 och en halv vecka.
de droppade blod från han oxå några dagar efter. sen en dag droppa de jätte mycket då blev man ju orolig, men de kan typ lägga sig som fickor så kommer han åt de när man går så de droppar extra mycket.

Ja, att de skulle röra sig mkt fick vi också som råd men iom att våra fortf går ute dygnet runt på stora ytor så trodde jag det skulle räcka med det? Är ju inte jättelätt att motionera en 1,5-åring heller annat är med promenader..:)

Tack för ditt inlägg! Skönt att höra att fler än min har blött i flera dgr..:crazy:

Jadu jag vet inte riktigt om det är bättre eller sämre idag. Mer svullnad, mindre feber. Låg på 38,1 nu i morse. Nu har dock även kompisen svullnat upp, inte lika mkt men rätt så kraftigt. Men de är fortf pigga och matglada och rör sig utan större besvär. Undrar dock hur det går att kissa för dem..

Menar du att er inte svullnade ett enda dugg? Vår vet sa att man skulle vara uppmärksam på om de svullnade väldigt kraftigt OCH fick hög feber alt. verkade slöa och påverkade. Sen är ju alltid frågan var gränsen går för mycket..

Det droppar fortf blod men aningen mindre tror jag.

Tack för omtanken!

Våran hingst svullnade inte alls eller så var det väldigt lite, han fick röra sig i ridhuset löst två ggr per dag.

Hoppas svullnaden lägger sig och att såret läkert fint. . .

Tror inte heller det är någon fara än. Har haft flera "hemmakastrerade" unghingstar och flera har svullnat rejält och en del även blött en hel del men vi har aldrig behövt behandla medicinskt. Min vet rek rörelse, skritt och trav vid hand eller i lina. Att vid enstaka tillfällen lina en 1,5 åring e kortare stunder i trav är enl mig inga problem. Dessutom att blanda rejält med jodopax i en hink och trycka upp så att det rinner, med en stor svamp, vilket både gör rent och ju blir lite rörelse.
Lycka till och tveka inte att rådgöra med vet!

Jag har bara haft en häst som kastrerats och den var jag ute och gick med 1-3 timmar om dagen pluss att han gick i stor hage resten av dygnet.
Han svulande inte upp det minsta och var helt läkt efter bara en kort tid.

I samma veva kastrerade två andra vänner sina hästar och dom var båda i behov av akut veterinärvård efter ingreppet, varav den ena hästen fick spendera några dagar på djursjukhuset. Deras vet. hade inte ordinerat motion så dom gick bara i hagen.

Jag vet inte om detta var ett rent sammanträffande men jag rekomenderar alla som kastrerat att motionera hästen så mycke dom kan. Ju mer desto bättre.

Tack alla för era kloka råd och synpunkter! :bow:

Idag är svullnaden fortf lika stor och några enstaka bloddroppar kommer fortfarande.. Men han är pigg och har ingen nämnvärd feber.

Det låter ju helt logiskt att motion tar ner svullnaden. Fick dock aldrig riktigt så tydliga instruktioner utan tolkade det som att gå i hagen var fullt tillräckligt. Men med tanke på hur han ser ut var det nog inte det..:grin:

En liten uppdatering..

Självklart så blev det ju infekterat..fick ringa ut jourhavande sent i torsdags kväll då han hade 40,6 i feber och bara stod och hängde..De öppnade upp såret men felet var inte att det hade gått ihop för fort utan han har helt enkelt bara haft otur och fått in bakterier som bildat ödem i hela pungen + en del av undersidan på buken. Kunde man ju räknat ut..att alltid min stackars olycksfågel ska råka ut för allting..:grin: :( Så det blev penicillinkur och Quadrisol-pasta som förhoppningsvis ska göra susen.. Tycker dock fortf att allt verkar ungefär likadant. Febern ligger runt 39 gr och svullnaden är lika stor. Han äter och dricker men ser lite hängig ut och rör sig inte mer än nödvändigt.

Ska ge femte och sista dagen med penicillin och pasta imorgon och ser jag ingen förbättring då så kommer nog kuren förlängas..Så jäkla tradigt..

Ni som varit med om ungefär samma, när har det börjat gå ner på era, efter hur många dagar?

Man funderar ju också på vad som är det värsta som kan hända om det inte skulle vända.. Veterinären sa ngt om att det kunde gå in i buken ivärsta fall men tyckte att han verkade för pigg för det.

Ja, vi får väl se hur han verkar imorgon helt enkelt och så blir det väl ett nytt samtal till vet...:grin: Trött på det här nu..det var inte mer än 3 mån sen han gick på penicillin sist, efter att ha fått in en tagg i benet..

Jag tycker det verkar konstigt att man inte ställer alla nykastrerade på pencillin direkt.

Ja, faktiskt jag med då det ju är ett stort ingrepp. Dock så vill man väl vara lite försiktig med just penicillin och inte överdosera det i onödan. Min systers häst kastrerades samma dag och där förflöt allt helt utan komplikationer..Så visst, det kan ju gå smidigt med.

Jag tror att du behöver RÖRA på honom! Longera, promenera/jogga honom en halvtimme varje dag, det är inte säkert att hagvistelse är tillräckligt, såren hålls öppna och vätska får chans att rinna ur.

Jag kastrerade en treårig hingst och fick rek. av vet. att röra på honom rejält varje dag tills svullnaden lagt sig, han fick penicillin redan direkt efter kastrering för att underlätta det hela. Om jag "fick" så skulle jag hålla rent och stoppa in ett finger i hålet, men det tillät inte min nykastrerade vän ;)

Konstigt att din vet inte sagt något om rörelse då det är en av de viktigaste faktorerna för att såret ska självdräneras?? Om din häst dessutom har ont så lär han inte röra sig speciellt mkt i hagen om han inte tvingas till det. Min gick som en kråka i hagen o ville knappt ta ett steg o svullnade rejält, men så fort han hade travat o galopperat ett tag på linan eller lös så rann det ur såren o svullnaden minskade drastiskt.

Ut o jogga är mitt tips! :)

När min grabb kastrerades blev han JÄTTEsvullen. När han fick gå ut efter att ha piggnat till kunde han knappt gå, men ville ändå trava iväg och då kom världens största klump med levrat blod ut :crazy: Sen var det fint 1-2 dgr och sen var han enormt svullen.

Han fick behandling direkt och blev bra inom en vecka eller så. Promenerades dagligen, 2 ggr/dag ca 30 min per gång samt gick i stor hage. Det var viktigt enligt vet att de rör sig så om det är var eller liknande "trycks" det ut.

Förra året kastrerades två småkillar hos oss och den ena blev mycket dålig. Dock promenerades han inte lika mycket som den andra, som inte alls blev svullen eller dålig.

Jag försöker få honom att röra sig men det är inte det lättaste..;) Man får verkligen dra honom med sig och att trava är bara att glömma..

Update:
Har fått penicillin nu i 6 dgr. Förlängt med 2 dgr efter samtal med vet. Svullnaden har minskat men det går SAKTA. Är väl ungefär som två clementiner i storlek nu och då är det nästan 2 veckor sedan ingreppet gjordes. I morse hade han var på hela benet efter att ha legat ner. Febern är så gott som borta men han är som sagt väldigt stapplig så fort han ska röra sig. Bara att gå in och ut från hagen går riktigt segt..Har slutat med Quadrisol-pastan sedan igår enl. rek från vet. Ska ringa in imorgon igen och se om de rekommenderar ytterligare förlängning av penicillinet. Jag tycker att läkningsprocessen går väldigt sakta...?

Kastrerade min 1,5-åring förra hösten och han såg bedrövlig ut efteråt,Snoppen syntes inte till slut pga svullnaden men han gick på lösdrift hela tiden och hade ingen feber men efter 1,5 vecka satte vi in Hippotrim till honom för säkerhets skull.
Va ute och gick med honom varje dag och hade koll på tempen.
Det tog nog ca 3-4 veckor innan han såg ok ut.
Kastrerade en 2,5-åring samtidigt som det inte synts på alls efteråt:angel: så det är nog väldigt individuellt.
Jag va oxå orolig och hade kontakt med vet hela tiden men han åt som han skulle och verkade rätt ok ändå.
Så håll koll på temp och att han rör på sig,de gör inte det självmant när de har ont och är så svullna.

När min kastrerades november 2007 fick han stå inne ett par timmar och sedan komma ut i hage, det var viktigt att han rörde på sig ordentligt annars fick jag se till att gå med honom, detta blev dock aldrig aktuellt eftersom han levde loppan direkt han kom ut :D
Han blödde inget, blev aldrig svullen,feberfri dvs som vanligt så jag antar att vi hade tur med så smärtfritt ingrepp. Hans var också stående på hemmaplan i boxen.

Jag hade ringt och frågat veterinären vad som är normalt eller ej, det är säkert olika från fall till fall. Det har ju (nu vet jag inte var du bor) varit lite upp och ner med värmen ute så ibland kan veterinäerna behöva ge pencillin t o m i förebyggande syfte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 509
Senast: Ceta
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 718
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 698
Senast: Miamamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka