jo7
Trådstartare
Har precis varit med om att kastrera min första hingst och har nu några funderingar om eftervården. Han kastrerades stående igår vid lunchtid, alltså för ca ett dygn sedan, under lugnande samt lokalbedövning. De (han har en jämngammal kompis som kastrerades samtidigt) fick stå inne till kvällen och släpptes sedan ut på betet igen (de går fortfarande ute dygnet runt). Han verkade pigg och hade inga problem att röra sig på kvällen. Lite blod droppade fortfarande. Nu på morgonen droppar fortfarande blodet ungefär lika mycket (bakbenen är fulla med blodstänk) och han är ganska rejält svullen i skapet. Betydligt mer än sin kompis (som iofs hade mindre testiklar om det spelar ngn roll?). På kompisen droppar heller inget blod vad jag kunnat se. Han äter dock och rör sig utan problem och verkar rätt så pigg så jag antar att det inte är någon fara men man blir ju så nojjig..:S
Så jag skulle mer än gärna vilja höra era åsikter om vad som är normalt och inte och hur era reagerat dagarna efteråt. Vet. sa att det inte var någon fara så länge det inte svullnade riktigt mycket, de fick feber eller hade svårt att röra sig alt. att såret verkade infekterat. Infekterat har det väl kanske inte hunnit bli än iofs. Ska tempa honom ikväll för säkerhetsskull.
Hur har era sett ut precis efteråt och hur ofta blir det eg någon form av komplikationer? det är ju många hingstar som kastreras årligen och mycket sällan man hör att det gått tokigt tycker jag..?
Så jag skulle mer än gärna vilja höra era åsikter om vad som är normalt och inte och hur era reagerat dagarna efteråt. Vet. sa att det inte var någon fara så länge det inte svullnade riktigt mycket, de fick feber eller hade svårt att röra sig alt. att såret verkade infekterat. Infekterat har det väl kanske inte hunnit bli än iofs. Ska tempa honom ikväll för säkerhetsskull.
Hur har era sett ut precis efteråt och hur ofta blir det eg någon form av komplikationer? det är ju många hingstar som kastreras årligen och mycket sällan man hör att det gått tokigt tycker jag..?