Nykastrerad hingst och sto:

Catina

Trådstartare
Kan en nyligen (1v sedan ) kastrerad hingst gå med ett sto i samma hage? Det är ej mor och son. Jag förstår att de Kan gå i samma hage, missförstå mig rätt, men han kan inte göra stoet dräktig trots kastrationen för 6-7 dagar sen, det finns "inget" kvar, eller gör det?
Hoppas ni förstår vad jag menar, kulorna är borta, men finns "rester"?
 
Sv: Nykastrerad hingst och sto:

Jag skulle inte ta för givet att den kan gå med sto på en gång sådär. Han kan ju fortfarande vara hingstig o försöka betäcka vilket kan ge stoet skador. Beror ju lite på hur gammal hästen är och så iof. Tror dock inte det är nån fara rent dräktighetsmässigt sätt. Men säker är jag inte. Men vänta lite till för att vara helt säker..
 
Sv: Nykastrerad hingst och sto:

Han är straxt över året, är islänning, och mitt (låne) sto är ett härligt 18-årigt varmblod som jag har.
Säger inte hon ifrån när hon inte brunstar om han är för nyfiken, och kan hon komma i brunst på höst, för han lär väl inte ha lagt av de hingstfasoner på bara några dagar som han införskaffat under året han levt?
Märks det att jag bara har haft valacker??! :banana:
 
Sv: Nykastrerad hingst och sto:

Om du använder sökfunktionen så finns det bättre svar än mitt, men man rekommederar att det ska gå minst 3 veckor innan man släpper ihop ston och nykastrerade valacker.
 
Sv: Nykastrerad hingst och sto:

Det är ju inte bara en risk om han gör henne dräktig (vet inte om han kan det), utan om hon då stöter bort honom om han blir för närgången, hur gör hon det, sparkar hon vilt, finns det inte då en rätt stor risk att han blir träffad och skadad??? Nej håll dom åtskilda minst dom där 3 veckorna nån skrev om, kanske längre så att hormonerna lugnar ner sig....
 
Sv: Nykastrerad hingst och sto:

Det är ju inte bara en risk om han gör henne dräktig (vet inte om han kan det), utan om hon då stöter bort honom om han blir för närgången, hur gör hon det, sparkar hon vilt, finns det inte då en rätt stor risk att han blir träffad och skadad??? Nej håll dom åtskilda minst dom där 3 veckorna nån skrev om, kanske längre så att hormonerna lugnar ner sig....


Håller med och det kan finnas spermier kvar i gångarna även om kulorna inte är kvar samt som här ovanför skaderisken på pållen om han försöker betäcka
.
Har själv lärt mig 1 månad skall gå efter kastrering till insläpp till stona ;)

Miaa
 
Sv: Nykastrerad hingst och sto:

Tack för era svar!
Ja det kanske är bäst, hon har själv haft föl (2) för flera år sedan och hon är en jätte bra mamma vad jag har hört av ägaren. När valacken var hingst, ej könsmogen då, gick de tillsammans och var han lite för närgången eller lekfull sa hon till honom på ett snällt sätt, inga bakfötter eller hårda tänder utan blick och kroppspråk. Dock kan det vara annorlunda nu när de varit åtskilda under sommaren (hingstbete), och som sagt en större risk när han har/haft hormoner och varit borta ett tag.

Ha en trevlig dag allihopa!
 
Sv: Nykastrerad hingst och sto:

Något att tänka på är att vissa valacker aldrig ska gå med ston. Det gäller de som rider på stona och en del av dem kan även betäcka. Vilket kan medföra både stor skaderisk och otrevliga infektioner hos stoet.
 
Sv: Nykastrerad hingst och sto:

När jag kastrerade min shettis hingst så sa vetrinären till mig att han inte skulle gå med ston på minst 6 veckor.
 
Sv: Nykastrerad hingst och sto:

Kan en nyligen (1v sedan ) kastrerad hingst gå med ett sto i samma hage? Det är ej mor och son. Jag förstår att de Kan gå i samma hage, missförstå mig rätt, men han kan inte göra stoet dräktig trots kastrationen för 6-7 dagar sen, det finns "inget" kvar, eller gör det?
Hoppas ni förstår vad jag menar, kulorna är borta, men finns "rester"?


På mina x antal kastrationer så har jag fått rekomendationerna att hålla isär sto och ny kastrerad i 4 veckor. Då det kan finnas en risk att det finns dugliga "fiskar" kvar. Även om risken minskar varje vecka.
Jag hade inte chansat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 831
Senast: Hedinn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp