Nyinflyttad kattunge

belladonnas

Trådstartare
Igår kväll så köpte jag en kattunge från ett stall där den har vuxit upp i box tillsammans med sina syskon. Den är därmed inte särskilt människovan..

Tog och avgränsade så den bara fick mitt sovrum att bo i till att börja med så det inte blev för stort och för mycket intryck med att både vara inomhus och bo så stort.

Men den är så rädd att den helt har struntat i att dricka eller äta det här dygnet. Och den är så himla liten och redan smal från början.

Hur långt tid kan det gå innan jag måste försöka "tvångsmata" den?

Har självklart vatten och både mjukmat och hårdmat framställt. Även försökt locka med godis för att försöka få i stackaren något.

Att rädslan kommer försvinna inom en snar tid förstår jag utan undrar hur långt tid jag vågar vänta?

Katter klarar sig länge. Så länge den har tillgång till mat och vatten så svälter den inte ihjäl om den inte är sjuk. Det är en stor omställning för kattungen att komma hem till dig. Till att börja med kanske den bara kommer smyga ut och äta när du inte är hemma eller i närheten. Ha is i magen så släpper nog rädslan snart :)

Har katten samma mat nu som den fick tidigare? Katter är enormt misstänksamma och ny mat kan vara livsfarligt i dess ögon och de svälter sig hellre än att äta något som de inte litar på är okej. Även om hen inte har fått bra mat tidigare så är det alltså bra om den kan få den gamla maten nu i början och att du sakta vänjer över på ny mat när hen börjar bli lite hemtam. Ställ maten under sängen eller på annan undanskymd plats så att hen vågar sig fram och äta när du inte är i närheten. Katter bör inte gå utan mat i mer än 24 timmar eftersom deras inre organ kan börja fara illa redan då.
Det är jättebra att du har katten i bara ett rum nu i början för annars kan det bli problem med rumsrenheten.

Jag skulle ha fjäskat rejält med olika godsaker: leverpastej, köttfärs och/eller råa kycklingvingar. Katter brukar gå igång på något av det.

En i min studentkorridor adopterade en halvvild kattunge. Den tyckte om mig mest efter sin matte eftersom jag gjorde som hemma, dvs gav henne putset från mitt kött. Andra var hon väldigt blyg för tills några utbytesstudenter hade middag för andra utbytesstudenter i korridoren. En av killarna var från Frankrike och hade gåslever från hans familjs gård. En av tjejerna som var där bjöd lilla kisse på gåslever och helt plötsligt var alla runt bordet hennes vänner, dvs hon var VÄLDIGT matmotiverad! :D

Jätteviktigt att den börjar äta och dricka så fresta med allt du kan komma på!

Helst borde du haft en annan katt, en halvvild kattunge mår inte bra av att vara ensam... :( Sitt med den så mycket du kan, bara sätt dig på golvet och läs en bok och låt katten undersöka dig. Ta inte efter katten, sitt still.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 259
Senast: Sesca
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 404
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar