Nyheterna uppmärksammar Jannicas fall

(Ridsport)
Nyheterna på TV 4 sände på onsdagskvällen ett inslag om Jannica Wadell, vars stall brann ner till grunden när en buss från företaget Veolia började brinna precis utanför gården. Men bussbolaget vill inte ersätta Jannica.

Läs mer...

Sv: Nyheterna uppmärksammar Jannicas fall

Men jösses hur svårt kan det vara???? Försäkringsbolagen får väl se till att saneringen och uppbyggnaden kan komma i gång, tjejen förlorar ju både inkomst och möjligheter att bygga upp verksamheten och ett rykte. Nu hinner hästägarna lämna till andra tränare och ev rekommendera dessa till andra i behov av träning. Visar det sig att "fel bolag" fått betala så får väl de göra upp då. Så j-la dåligt! Ska genast lägga dess bolagsnamn på minnet och se till att inte rekommendera dem till min vänner! Och bussbolaget kan åtminstone uppträda hyfsat på tv! Fy och skäms för att inte använda de ord jag brukar använda....

Men vad det var synd om bussbolaget, de var ju tvungna att skaffa en ny buss :grin:

I första hand måste det väl ändå vara stallägarens försäkring som skall betala.
Om din egen bil började brinna o tände på ngt annat skulle du då anse det vara din sak att betala några miljoner ur egen ficka?
Är väldigt tveksam till hur långt ansvaret sträcker sig i ett sånt här fall.
PL

Enn annan jämförelse, om min gård brinner upp o samtidigt antänder grannens hus eller skog, är jag då skadeståndsskyldig.
PL

Alltihop är ju så vansinnigt att man knappt tror att det är sant. Saneringen borde kommit igång dagen efter och ersättningsboxar borde varit uppe på någon vecka. Fy f-n vilket bussbolag som inte bryr sig om vad de har ställt till med :mad:
Försäkringsbolagen borde kunna göra upp i efterhand så att hon slipper sitta emellan.
Hoppas verkligen att det blir fart på dem nu när det har visats på tv. Det brukar ju göra susen att få fart på de :devil: när de får dålig publicitet.

Jag lider med henne och hoppas verkligen att hon får komma igång med sin verksamhet igen snarast.

Lite empati kostar ingenting!

Dessutom får det nog räknas som ett gränsfall när man dumpar ett brinnande föremål utanför någon annans hem. Varför skulle inte bussbolaget kunna klassas som skyldiga?

Enn annan jämförelse, om min gård brinner upp o samtidigt antänder grannens hus eller skog, är jag då skadeståndsskyldig.
PL

Som jag uppfattade det så valde buss chauffören att stanna just utanför hennes går. Hade han stannat 50 meter innan eller eftre hade detta kanske inte hänt??

Bara en fundering. I vilket fall så borde försäkringbolagen kunna ordna detta i efterhand.

Jag frågade dig om du skulle vara villig att ställa upp med ett par miljoner ur egen ficka om det var ditt fordon?!
När ett fordon böjar brinna så stannar man o hoppar ur o försöker släcka.
PL

Nej det hade kanske inte hänt om bussen stannat senare men vilken skyldighet har man att välj plats när ens fordon börjar brinna?
PL

Nej det hade kanske inte hänt om bussen stannat senare men vilken skyldighet har man att välj plats när ens fordon börjar brinna?
PL

Han kunde ju lika gärna stanna innan?? Som jag förstod så rök det lite och tog ett tag innan bussen började brinna. Men jag kan ha fattat fel!

Som jag skrev, försäkringsbolagen borde kunna lösa detta i efterhand i vilket fall som helst.

Jag frågade dig om du skulle vara villig att ställa upp med ett par miljoner ur egen ficka om det var ditt fordon?!
När ett fordon böjar brinna så stannar man o hoppar ur o försöker släcka.
PL

Om jag bedriver ett företag med den omsättning som bussbolaget har så skulle jag se till att försäkringar som täcker de olycksfall som eventuellt kan uppstå. Dessutom hade jag förmodligen servat bussen eller tagit den ur trafik långt innan den börjar brinna.

Men företaget har försäkringar o har därmed överlåtit frågan åt sitt försäkringsbolag, vilket jag antar att du gjort om din bil orsakat branden.
Vet du något som jag inte vet om brandorsaken?
PL

*KL*

Om man ska tycka att det självklart är den enas eller andras fel, så är ju frågan vad som låg där först - vägen eller stallet?

För att ha ett stall så nära väg är ju en ökad risk för 'diverse' olyckor osv.

Sen tycker jag respektive försäkringsbolag (bussbolagets och stallets) kunnat enas om någon lösning. Men ska man vara kategorisk ang 'skulden' (som JAG anser är 'ingens', dvs det är en tragisk olyckshändelse helt enkelt) så måste man ju se om de dragit en väg på tok för nära stallet - eller byggt ett stall på tok för nära vägen tycker jag.

Chauffören stannade på första busshållplats, som råkade ligga vägg i vägg med stallet. Om han stannat 50 meter före eller efter - hade bussbolaget då friats för ev andra saker som antänts?
Alla som har körkort inser nog att om man kör fordon, får signal om att något är fel på motorn, så stannar man så snart som möjligt och om så möjligt 'av vägen' (p-ficka, busshållplats etc). Om man då kliver ur och det slår gnistor/lågor/ryker om fordonet, så få skulle tänka 'oj kan inte stå här och brinna, måste sätta mig i fordonet och flytta det'. En buss har dessutom passagerare att evakuera.

kl

de som stör mig mest är veolias uttalande: "vi har ju faktiskt förlorat en buss och de kostar pengar att ta hit en ny"... men WTF???!!! Va i h*lvete har inte tjejen förlorat då? :O tacka gud för att alla hästarna klarade sig utan skador...

Ja det var klantigt(även om en ny buss kostar ungefär lika mkt som stallet så är nog bussen redan ersatt av försökringsbolaget) men gör knappast veolia ersättningsskyldiga.
PL

hur kan du tro att EN ny buss kostar LIKA mycket som att bygga upp ett helt stall plus alla dessa saker som blev förstörda i branden?

I så fall var de ett väldigt rikt företag som klev in och stod för stadstrafiken här hemma hos mig, för dom pungade ut pengar för typ 45 NYA bussar samt 8 NYA gasbussar :cool:

nej, ersättningsskyldig eller inte, men uttalandet var knappast av den smartare varianten..

PL

Ytterligare en jämförelse,, du svänger ut på en huvudled och krockar i samband med ditt intrede på denna väg med en bil som befinner sig på denna huvudled. Vem är vållande och vilket försäkringsbolag skadeståndsskyldig??

Självklar är detta en en försäkringsfråga,, frågan är bara om båda parter har fullvärdesförsäkring (eller ens en försäkring).

För att bussbolaget ska anses vållande så krävs det dels att föraren förfarit oaktsamt och att motparten har gjort en polisanmälan om mordbrand. Då faller saken i helt andra händer vilket jag inte tror att motparten ens har tänkt på.

Senast ändrad:

Du jämför ett fall där det helt klart finns en vållande med ett fall där det troligen inte finns ngn vållande. Smart värre!
PL

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I september brann hennes stall ned efter att en brinnande buss parkerats bredvid det. Nu stämmer stallägaren Jannica Wadell...
Svar
3
· Visningar
1 473
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ett stall i Västra Sallerup utanför Eslöv började brinna under natten mot fredagen, och när brandkåren kom till platsen var...
Svar
0
· Visningar
556
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) På söndagskvällen började ett stall utanför Kumla att brinna. Trots räddningstjänstens insatser brann stallet och två andra...
Svar
1
· Visningar
965
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En buss började brinna vid 18-tiden på onsdagskvällen vid Ramsta gård på väg 45 utanför Nyköping. Branden spred sig till ett...
Svar
12
· Visningar
2 334
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama