Sv: Nyheterna uppmärksammar Jannicas fall
*KL*
Om man ska tycka att det självklart är den enas eller andras fel, så är ju frågan vad som låg där först - vägen eller stallet?
För att ha ett stall så nära väg är ju en ökad risk för 'diverse' olyckor osv.
Sen tycker jag respektive försäkringsbolag (bussbolagets och stallets) kunnat enas om någon lösning. Men ska man vara kategorisk ang 'skulden' (som JAG anser är 'ingens', dvs det är en tragisk olyckshändelse helt enkelt) så måste man ju se om de dragit en väg på tok för nära stallet - eller byggt ett stall på tok för nära vägen tycker jag.
Chauffören stannade på första busshållplats, som råkade ligga vägg i vägg med stallet. Om han stannat 50 meter före eller efter - hade bussbolaget då friats för ev andra saker som antänts?
Alla som har körkort inser nog att om man kör fordon, får signal om att något är fel på motorn, så stannar man så snart som möjligt och om så möjligt 'av vägen' (p-ficka, busshållplats etc). Om man då kliver ur och det slår gnistor/lågor/ryker om fordonet, så få skulle tänka 'oj kan inte stå här och brinna, måste sätta mig i fordonet och flytta det'. En buss har dessutom passagerare att evakuera.