Nyheter i TR 2010

Sv: Nyheter i TR 2010

Tror inte att detta stod i TR när jag först läste det, kan ju vara så att jag är halvblind eller att förbundet fått protester...

* 2010 blir ett s.k. mellanår innan reglerna kan gälla fullt ut. Detta innebär att ekipage
som kvalat under 2009 enligt 2009 års TR II, behåller sin rätt att även starta 2010.

Det står inte i TR vad jag kan se heller
Jag vet inte vad det är man skulle protestera om faktiskt :cool: (om man nu inte blir väldigt upprörd av att inte få räkna sin enda lyckträff som kval :grin: )
Har man bara gjort ett kval sen tidigare och inte startat nat./alt inte uppnått 62% på nat. tävling förstår jag inte varför man inte skulle kunna rida ett kval till i år innan man rider nationell igen?

Du vet inte hur det är på ponny, kvalet till nationell är bland det viktigaste;). (Tillägget stod i sammanfattningen av det nya, men inte i stora TR.)

Vissa tävlingar har varit kända som "tävlingarna där alla kvalade"....

Mm det har jag förstått att det är, på gott och ont antar jag :crazy: mesigt av ridsportförbundet att kompromissa tycker jag...

kl

Och jag får bli den första att hylla nya hattregeln - ett steg närmre att byta ut hatt mot hjälm hela vägen upp till gp! Dressyrmodets utveckling går sakta men säkert framåt.

Jag kan inte annat än hålla med dig! Blev mycket förvånad över de negativa kommentarerna om hattförbudet i MSVB:P. Trodde att fler skulle vara positiva till det, men tydligen är det inte huvudet som är det viktiga:).

Men :bow::bow::bow: till dig!:laugh:

Efter vad jag har hört så ska LA:5 inte finnas längre utan ersättas.

I will :D
men om de nu nödvändigtvis ska förstöra ett bra dressyrprogram kunde de väl åtminstone slänga in en ryggning som kompensation ;) (önsketänkande från min sida :D)

Håller med, en ryggning hade suttit fint, helst i alla program. ;)

Bakdelsvändningar/skrittpiruetter kan slopas helt istället...skämt åsido! :p

Jätte tråkigt med hatten måste jag ändå säga, var ju lite speciellt att få tävla med den ska jag erkänna! :cry:
SKIT regel, rent utsagt!
De blir till att köpa en finare tävlings hjälm istället, förslag någon?

Orsaken till att LA:5 bytt namn till Msv C:2 och inte Msv C:1 är troligen att LA:6 är lättare än LA:5. Så antagligen tänker man döpa om LA:6 till Msv C:1 när det döps om.

Tidigare fanns det bara 5 LA-program och steget mellan LA:4 och LA:5 var rätt stort, så man skapade ett 'mellanprogram' men för att slippa döpa om LA:5 så fick det nya heta LA:6. När de nu döps om till Msv C så får de sin 'rätta' ordning.

Eftersom det står/stod olika i TR och i sammanfattningen över ändringarna så kontaktade jag förbundet och fick till svar att det är det som står i sammanfattningen som gäller och de skulle se till att det blev rätt i TR också.

Dvs man får starta:
LC-LA eller
LA, LA+(Msv C), MsvB eller
....

KL
Kanske inte passar in här men.. SM för YR går som elittävling, kvala kan man göra regionalt. För att få starta MsvA på elit krävs 62% på nat, för kval till SM krävs 64% på reg. Innebär detta alltså att man kan vara kvalad till sm men inte få rida pga att man inte är kvalad till elit, eller missförstår jag?

Det kan vara specialregler för SM och andra mästerskap. Är det inte solklart vad som gäller, fråga förbundet.

KL
Kanske inte passar in här men.. SM för YR går som elittävling, kvala kan man göra regionalt. För att få starta MsvA på elit krävs 62% på nat, för kval till SM krävs 64% på reg. Innebär detta alltså att man kan vara kvalad till sm men inte få rida pga att man inte är kvalad till elit, eller missförstår jag?

Det verkar konstigt isåfall för då skulle det finnas en text där det stod att "för att få delta i SM krävs att man har kvalat till elittävling" eller liknande. Eller så skulle man helt enkelt bara ha skrivit att man enbart kan kvala på nationell tävling till SM.

Bara som en jämförelse, för att kvala till Breeders i fälttävlan för 6 åringar krävs 2 lätta klasser med godkänt resultat men du måste vara kvalad enligt TR till finalklassen som går i enstjärning klass vilket innebär att du måste ha 4 - godkända lätta klasser.

Alltså man kan vara kvalad till BT-finalen men du får inte rida den om du inte är kvalad till enstjärnig klass . Detta står klart och tydligt i TR och borde även göra så om det gäller att få starta YR SM i dressyr.

Senast ändrad:

Jag tror (precis som innan ) att man får rida alla LA-klasser(inkl MsvC) i kombination med MB -klasser eller MB med MA-klasser. Tror + tecknet är "och" Men intressant hur svaret lyder från förbundet. ATT de inte kan lära sig skriva otvetydigt i TR... Grrr -ang hatt-då slipper jag byta färg på varenda tävling, vilket absolut är mitt eget problem :p

Liknande trådar

Dressyr Här är TR-ändringarna inför nästa år: http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_15920/scope_0/ImageVaultHandler.aspx Spontana...
Svar
1
· Visningar
1 204
Senast: JoCfin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama