Nyheter i TR 2010

Sv: Nyheter i TR 2010

Du är säker på att det inte är bilagan till fälttävlansdressyren du tittar på? För jag hittar ingen bilaga med tillåtna bett i dressyr. O inte finns de på sidan 44 heller precis som rumpnissen säger. :S Kanske är en annan sidfördelning i "riktiga" TR.

Jag tror också att det är FT-bilagan NilaD har tittat i, (och där har oledat varit tillåtet länge.)

Oops, så tokigt det kan bli. Var en vännina som hänvisade till at hon läst i TR att det nu var tillåtet med oledat. Jag gick in för en snabb koll och fick upp fel sida :D

Då fattar jag varför förbundets svar var att: "nr 7 är ledat och överdraget med gummi". Vilken... tur att jag inte hann att svara som jag tänkte att: v.f ska man ha röntgensyn för att kunna se det i TR eller :D

Det finns en egen bilaga lite längre ner på förbundets sida ;)

Men nu har jag fått svar från förbundet och nej det är inte tillåtet nu heller :mad:, tycker dock att texten och bilden är lite missvisande.

men det är en bilaga för fälttävlan.

För övrigt...Värdelöst att jag plötsligt inte får rida med hatten.... SKIT!

KL

Jag skrev lite tidigare i tråden att jag skickade till förbundet och frågade om klasser detta fick jag till svar:
Hej!
Det stämmer att LA:5 och LA:6 räknas till Msv C. LA:6 behåller tills vidare sitt namn och LA:5 är reviderat och får namnet Msv C:2. Ryttarna kan rida LA och Msv B på ett meeting!

Med vänlig hälsning

Så man får rida LA 1-4 samt MSV B på samma meeting.

TACK för svar! :bow: Då kan jag andas ut (såg årets planerade meeting fladdra ut genom fönstret - liiiite onödigt att åka över 20 mil för att rida en klass :D )! :)

Skall f.ö bli jättekul att se hur de ändrat LA5, jag hoppas de gjort det programmet lite roligare att rida med mer flyt, vore kul att ha ett alternativ till att rida i år. :)

Vad konstigt de formulerade sig i så fall! Varför skrev de ens LA:6/Msv C och Msv B klasser kan man undra? Är du helt säker på att de inte menar at man får rida antingen LC- LA (alla LA inkl LA:6) ELLER LA:6 samt Msv B? Då hade det väl varit enklare att bara skriva helt enkelt LA- MSV B. Dock är det ju bra att man verkar får starta både LA:4 o LA:6 på samma tävling, det framgick ju heller inte klart av TR tyckte jag. Ridsportförbundet behöver en korrekturläsare ;).

Skittråkigt att man inte får ha hatt i msvb!

Utomlands har man ju tom hatt när man tävlar 5 åringar i unghäst-vm o så..

Surt!

Fast är det så himla bra- egentligen...?

Jag tycker personligen att det är lite trist att man inte får rida i hatt i MB, eftersom jag nu efter mkt velande faktiskt hade bestämt mig för att köpa hatt o tyckte det skulle bli lite skoj. Har dock länge varit tveksam, eftersom jag dels aldrig rider utan hjälm annars och dels vill vara ett föredöme för mina elever (är ridlärare). Jag är väldigt glad nu att jag inte hittade någon som passade i Globen, och tycker att förbundet kunde ha outat detta lite tidigare, för säkerligen har en och annan, som inte skulle ha gjort det om de vetat om den nya regeln, skaffat en hatt för flera tusen kronor under det sista halvåret eller så. Väldigt tråkigt i så fall.

Å andra sidan tycker jag att regeln som sådan är BRA. Varför ska man INTE rida med hjälm - egentligen? Och dessutom är knappast MSV B direkt elitnivå där bara de allra, allra skickligaste ryttarna befinner sig direkt. Varför skulle man inte kunna dänga av lika mkt i eller på framridning till Msv B som till LA:6? Det är ju fortfarande många glada amatörer (som jag) på den nivån. Att hatten följer fracken och således inte kommer in i bilden förrän i Msv A/ ST George tycker jag alltså egentligen är helt rätt - även om det hade varit skoj att få "klä ut" sig lite ;), och i framtiden skulle jag inte bli förvånad om man ka ha hjälm i alla klasser - och egentligen, varför INTE?

Sedan önskar man ju att fler ryttare red med hjälm även till vardags, men det är ju tvärr svårare att komma åt genom TR:

KL

Jag skrev lite tidigare i tråden att jag skickade till förbundet och frågade om klasser detta fick jag till svar:
Hej!
Det stämmer att LA:5 och LA:6 räknas till Msv C. LA:6 behåller tills vidare sitt namn och LA:5 är reviderat och får namnet Msv C:2. Ryttarna kan rida LA och Msv B på ett meeting!

Med vänlig hälsning

Så man får rida LA 1-4 samt MSV B på samma meeting.

Men det låter ju helt snurrigt, varför har de då ens skrivit något i TR :confused::confused::confused:

Iofs är man inte förvånad, tydlighet och logik är uppenbarligen väääldigt svårt att kombinera med TR :grin:

Tycker också det är knepigt skrivet ang. klasskombinationerna och känner mig faktiskt inte helt övertygad ännu.
Är alltid något som är otydligt i TR varje år... :angel:

Enl. Vickis svar kan man alltså sammanfatta det såhär:

Ekipage får, under samma meeting, endast starta i följande
kombinationer:

- Lätt C - Lätt A
- Lätt A - Msv B
- Msv B och Msv A

Eftersom man inte skriver ut Lätt B, varför ska man då skriva ut Msv C när den ligger mellan LA & Msv B??

Ja, jag tycker också att det är luddigt. Höll precis på att författa ett mail med lite mer konkreta frågor för att få ett klart svar, men min illasinnade dator valde att äta upp det, och nu orkar jag inte skriva alltihopa ännu en gång :p

Jag har mailat till Lena Svensson på Ridsportförbundet o frågat nu jag med ;).

Jag mailade till Lena jag med. Men för att få klarhet i det hela så skriver jag ut vad jag skrev oxå :) (med hennes svar igen)

Från: Victoria Åberg
Skickat: den 18 december

Hej Lena.
Jag satt och läste nya dressyr TR och funderade lite över detta med klasser man får rida under ett meeting. Detta har jag klippt från TR:

- Lätt A+ (Msv C) där öppna, sluta och enkla
byten ingår och Msv B

Är Lätt A+ LA:3 och LA:4 och MSV C LA:5 och LA:6?

Vi ska ha en tävling i April och tänkte oss följande klasser
Lördag
LB:2
LA:4
MSV B:2

På söndagen tänkte vi oss
LA:3
LA:6
MSV B:4

Vi vet att det kan finnas folk som vill rida LA:3 eller LA:4 samt ett MSV B program kan de göra detta då?

Mvh Victoria Åberg

Hej!

Med vänlig hälsning

Lena Svensson
SPORT/TÄVLING
tel. 0220-456 07

Växel: 0220-456 00
Fax: 0220-456 70
Ridsportens Hus, 734 94 Strömsholm

www.ridsport.se

Kanon! Jag har oxå fått svar, o de har dessutom ändrat i TR så det ska vara tydligare. Dock ficj ju du reda på att både A:5 o A:6 räknas som Msv C, vilket inte riktigt framgick i TR ändå. Undrar varför de inte byter namn även på A:5? det är ju upplagt för förvirring! Nu har ju vi bukefalister koll i a f :), men kanske inte alla andra...

A:5 skulle ju byta namn;)
Jo nu är ju vi bukefalister medvetna om vad som gäller iaf. Bara att sprida ut det:)
God Jul på er alla.

Hmmm... Jag har inte läst igenom det nya TR:et ännu, men får man inte ha hatt i msvb om man är över 18?? :confused:

From 2010 får man först ha hatt i MsvA (om man är över 18 år), alltså inte i MsvB som tidigare.

Hmmm... Jag har inte läst igenom det nya TR:et ännu, men får man inte ha hatt i msvb om man är över 18?? :confused:

Nej, det är det som ÄR själva förändringen kring hatten - numera följs så att säga frack och hatt åt, och får användas från Msv A. Dock måste fortfarande juniorer bära hjälm, även i dessa klasser.

Liknande trådar

Dressyr Här är TR-ändringarna inför nästa år: http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_15920/scope_0/ImageVaultHandler.aspx Spontana...
Svar
1
· Visningar
1 204
Senast: JoCfin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama