Nyheter i TR 2010

Sv: Nyheter i TR 2010

Jag funderar på att köpa mig en ny tävlingshjälm jag med :), och är väldigt glad att jag inte köpte någon hatt i Globen, det var nära, hade de haft en i rätt storlek hade jag slagit till...

*KL*

Nu har de lagt upp nya LA5 som heter Msv C:2 och ligger emellan LA:4 och LA:6 i listan. De gör sitt bästa för att förvirra kan man tycka. När tänker de göra ett Msv C:1? Nån som vet? Programmet verkar OK vid en snabbkoll, ganska likt gamla LA:5 (vad jag kan se som inte ridit det) men man slipper de enkla bytena förvänd-förvänd.

vadå slipper :eek: de är ju mitt o kamels paradnummer :D varför tar de alltid bort det som är bra???
Men de enkla bytena kan du ju visa i LA6:) Har själv aldrig provat LA5 eftersom jag har tyckt att delar av det programmet sätter hästen på pottkanten. Kändes ologiskt. Nu ska jag in o kolla på nya programmet.:D

Jo det kanske det blir när de döper om det, men hade det inte varit mer logiskt att kalla detta Msv C:1 och sen LA:6 för Msv C:2? Nåväl det spelar ju ingen större roll, men just ser det tämligen ologiskt ut i listan.

Men de enkla bytena kan du ju visa i LA6:) Har själv aldrig provat LA5 eftersom jag har tyckt att delar av det programmet sätter hästen på pottkanten. Kändes ologiskt. Nu ska jag in o kolla på nya programmet.:D

Ja jag kan ju hålla med om att LA5 var ett ganska klurigt program, men kul :)
Som de har ändrat det nu finns ju serpentingrejen och de enkla bytena kvar, men man byter till rättvänd istället (och traven är vad jag kan se helt oförändrad).

Jag tycker att det blir väldigt tydligt om det är ryttaren eller hästen som väljer vilken galopp det ska bli när man ska fatta förvänd ;)
( lite apropå ridsportförbundets snack om att man i lätta klasser ska fokusera på ryttarens inverkan osv :angel::angel: )

Då har jag hellre kvar bytena, ryggning är en mycket onödig rörelse enligt både mig och hästen. Att hästen tycker det beror nog mest på att jag alltid "glömmer" att träna det iofs.

Jag tycker att LA:5 är trixigare (och roligare) än LA:6, den senare är mer en lång plågsam styrövning utan eg svårigheter.

Jo det kanske det blir när de döper om det, men hade det inte varit mer logiskt att kalla detta Msv C:1 och sen LA:6 för Msv C:2? Nåväl det spelar ju ingen större roll, men just ser det tämligen ologiskt ut i listan.

Håller med! Och dessutom verkar de ju ändå mena att LA:5/Msv C:2 och LA:6 är "samma nivå", dvs, Msv C. VARFÖR i hela friden har de gjort det så krångligt...

KL
Har kollat på den nya LA5 el MSV C som det ska kallas nu. Verkar vara ett kul program!:) Ska absolut prova att rida det. Nu börjar hästen dessutom kunna bära sig såpass duktigt att vi nog ska kunna galoppera i serpentinbågarna utan att trilla på näsan.:angel:

Jag håller med dig.

Har aldrig gillat LA:6 som jag tycker är för rörigt.

Å andra sidan lär jag inte tävla nästa år heller, så det spelar ingen roll.

*delvis knapplån*
Jag gillar LA:6. Tycker att det har trevliga vägar och bra flyt, men visst kan jag hålla med om att LA:5 nog innehöll fler klurigheter. Har tyvärr aldrig ridit det, det råkade bli så att det bara var LA:6or som passade in i min planering. Jag var väldigt nära att anmäla mig till Farsta i november bara för att få rida det men jag avskyr att tävla när det är kallt blött eller risk för snöoväder så jag avstod. Hade jag vetat att det var sista chansen hade jag kanske anmält i alla fall. Nu får det bli det nya det är ju inte så annorlunda, hoppas att det blir många som använder det.

Jag är jätteglad över ändringen eftersom de hemska serpentinerna ur LA5 är stympade och jag därmed kanske kan rida ytterligare ett program under 2010. Gamla LA5 passade mig verkligen inte alls, uppstyckat och som upplagt för oflyt och tappad bjudning för min häst.

LA6 däremot inbjuder till flyt tycker jag med mer "Naturliga" vägar osv. LA5 kändes alltid som om de slängt in "lite av varje" och det därmed blev väldigt upphackat på något sätt.

Att LA5 klassas som Msv C2 beror som jag förstått det på att LA6 sedan kommer ligga som C1. Att just gamla LA5 hamnar som C2 istället för 1 beror enligt denna förklaring på att LA5 är ett svårare program än LA6 och det därför blir mest logiskt att göra så.

KUL är det i alla fall tycker jag, ökar ju utbudet något av klasser för en sådan som mig som konsekvent vägrat LA5 efter ett par försök där jag bara kände att hästen och jag hamnade i konflikt med varandra.

Jag bara fattar inte att de inte ändrar beteckningarna direkt- undrar vad poängen med att röra till det är? Hade väl varit enklare att andra LA:5 o LA:6 till Msv C 2 o 2 direkt i stället för att det ena ska byta namn o det andra ska behålla gamla namnet MEN ändå räknas som samma "kategori", alltså Msv C.

Undrar om LA- domare får döma Msv C, eller om det ska vara Msv- domare till det? O hur gör man med domare till LA:6 - som ska räknas som Msv C- nivå :/. Skulle verkligen vara spännande att höra hur de har tänkt i dressyrkommittén - OM de har tänkt alls ;)

*kl*
Viktigt angående ponny:
*Det krävs TVÅ ritter över 62% för att kvala till nationell nivå.
* Man måste vara färdigkvalad innan anmälningstidens utgång för att kunna anmäla till nationell tävling.

Tror inte att detta stod i TR när jag först läste det, kan ju vara så att jag är halvblind eller att förbundet fått protester...

* 2010 blir ett s.k. mellanår innan reglerna kan gälla fullt ut. Detta innebär att ekipage
som kvalat under 2009 enligt 2009 års TR II, behåller sin rätt att även starta 2010.

Håller med! Och dessutom verkar de ju ändå mena att LA:5/Msv C:2 och LA:6 är "samma nivå", dvs, Msv C. VARFÖR i hela friden har de gjort det så krångligt...

Ja det undrar jag oxå, om man tänkt döpa om en klass så gör det då istället för att ha den gamla klassbeteckningen kvar och den nya inom parantes :confused:

Liknande trådar

Dressyr Här är TR-ändringarna inför nästa år: http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_15920/scope_0/ImageVaultHandler.aspx Spontana...
Svar
1
· Visningar
1 204
Senast: JoCfin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama