Nyheter i TR 2010

Sv: Nyheter i TR 2010

Jag tycker hattregeln är utmärkt. Eller, egentligen spelar det inte mig någon roll eftersom jag rider med hjälm vilket som. Men jag tycker det är bra i alla fall.

Klassystemen tycker jag också är bra eftersom jag är sjukt trött på människor som rider LA:3 och MSV B samma dag/helg.

Samma dag kan jag till viss del hålla med dig (förutsatt att arrangörer framöver tänker till när de lägger klasser), men tänk att man tex åker och rider ett flerdagarsmeeting, man rider normalt kanske LA4-LA5 och så skulle man vilja avsluta meetinget med att prova på ex MB2, då är det ju trist att man inte får det.

Vidare lite allmänt känner jag att med dessa regler kanske det vore på sin plats att man gör uppdelningen LA (1-4) och MsvC (5-6), men då borde tex MB2 som den ser ut idag höra till MsvC tycker jag. Det är i mina ögon lite för stor skillnad på MB2 och MB4 o 5 för att de ska höra till samma klass om man nu ska börja dela upp i fler svårighetsgrader.

*kl*
Viktigt angående ponny:
*Det krävs TVÅ ritter över 62% för att kvala till nationell nivå.
* Man måste vara färdigkvalad innan anmälningstidens utgång för att kunna anmäla till nationell tävling.

Men det är ju bara för arrangörerna att anpassa klasserna till de nya reglerna. Jag tycker det är mer vettigt att rida LA:3/LA:4 och LA:5/LA:6 eller LA:5/LA:6 och MSV B. Att rida LA:4 och MSV B samma meeting tycker jag är ganska osportsligt, även om man bara vill prova. Då får ju arrangörerna ser till att ha klasser som passar de nya reglerna helt enkelt.

Jag som inte är superinsatt i storhästdressyren och de olika klasserna blir här rätt nyfiken. Vad är det som gör att du tycker att det är osportsligt att samma ekipage på en tävling startar LA:4 och Msv B?

Jag tycker helt enkelt att det är för stor skillnad. Klarar man att rida en MSV B så är LA:4 för enkelt (under samma meeting). Precis som att man inte rider LC:2 och LA:1 under samma meeting.

Sen vet jag att jag är väldigt ensam om att tycka så. Men jag tycker som sagt att de här reglerna är väldigt bra!

Okej, jag förstår hur du tänker.
Där är det ju viss skillnad mot hoppningen. På ponny-SM t.ex. går ju välkomsthoppningen i LA medan finalen för D-ponnyerna går i Svår, en rejäl skillnad i både höjd och svårighet. Ingen som heller reagerar om ett storhästekipage första dagen väljer att rida en 1,25 för att sista dagen rida en 1,45.

Okej, jag förstår hur du tänker.
Där är det ju viss skillnad mot hoppningen. På ponny-SM t.ex. går ju välkomsthoppningen i LA medan finalen för D-ponnyerna går i Svår, en rejäl skillnad i både höjd och svårighet. Ingen som heller reagerar om ett storhästekipage första dagen väljer att rida en 1,25 för att sista dagen rida en 1,45.

Fast det är ju en jäkla skillnad på hoppning och dressyr i alla avseenden så det går ju inte att jämföra.

*kl*

Jag är inte riktigt med på banan än vad gäller vilka klasser man får lov att starta? Så länge LA5/6 fortfarande klassas som "LA" torde väl dessa räknas in i "LC-LA" exempelvis - men vad händer när programmen mer definitivt döps om (eller ändras dessutom, LA5 skall väl göras om?)?

För egen del som är Långt ifrån msv b-debut känns det oerhört surt om man blir begränsad i så fall till att rida Enbart LA5 (som jag dessutom vägrar rida :D ) och LA6, eller menas att även de s.k "Msv C-klasserna" skall ligga så att man kan rida exempelvis LA och Msv C (som det är idag med LA5/6 och Msv B)?

Eller skall de fortfarande räknas till hela spannet så att man kan rida även en LB och en LA6 under samma meeting?

Känns som det kan bli knivigt för arrangörerna av meeting att få till klasser så att så många som möjligt kan starta iaf en klass om dagen?

Jag tycker det är jättetrist att inte få rida i hatt... :cry: Såg fram emot att få börja nu när jag och pållen är mer stadiga och bara tänker starta msv-klasser hädanefter.

Vad gäller klassuppdelningen så kan det ju finnas en viss poäng, men jag håller med som någon skrev att det är en väldig skillnad på B2an och B4an. Man får hoppas att det tänks ordentligt då av de arrangörer som ska ha meeting..

Däremot tycker jag inte att det, som någon skrev, är en väldig skillnad mellan att hoppa sin 1.45 häst i en 1.25 och starta sin msv-häst i en la5... Eftersom det sällan finns samma möjlighet att starta i fler klasser i dressyr (som det gör i hoppning) så kan ett msv-ekipage faktiskt rida en la bara för att få in starter, t.ex på ett meeting. Hoppningen har ju möjlighet att ta enormt mkt fler starter och ha många fler klasser på en dag/helg.

Däremot tycker jag inte att det, som någon skrev, är en väldig skillnad mellan att hoppa sin 1.45 häst i en 1.25 och starta sin msv-häst i en la5... Eftersom det sällan finns samma möjlighet att starta i fler klasser i dressyr (som det gör i hoppning) så kan ett msv-ekipage faktiskt rida en la bara för att få in starter, t.ex på ett meeting. Hoppningen har ju möjlighet att ta enormt mkt fler starter och ha många fler klasser på en dag/helg.

Ööh översatt till dressyr så blir det att man startar sin Intermediere-Svår B häst i LA som är samma som 145 och 125 hoppning och det får man ens inte och såvitt jag vet skulle INGEN göra det bara för att få in fler starter.

Att någon startar LA:5 och Msv är ju inget konstigt, det har ju ingen påstått.

Senast ändrad:

Ööh översatt till dressyr så blir det att man startar sin Intermediere-Svår B häst i LA som är samma som 145 och 125 hoppning och det får man ens inte och såvitt jag vet skulle INGEN göra det bara för att få in fler starter.

Att någon startar LA:5 och Msv är ju inget konstigt, det har ju ingen påstått.

jaja, det var fler som skrev om LA4, såg jag just... men hur som. Point taken :)
Många dressyrmeeting har dock LA1-4 första dagen och de högre LA-klasserna dag 2, om de har dem alls. Vill man rida fler dagar så kvarstår samma problem.

och tänker jag fel när det skiljer två klasser mellan 1.25 och 1.45? 2 hela "klassteg" upp från LA blir ju då msvA, men det är ju rätt stor skillnad i svårighetsgrad på msvB2 och msvB5... en höjd är ju ändå alltid en höjd, eller?

Senast ändrad av en moderator:

Undrar över bil nr 7 på tllåtna bett, det visar ett oledat bett, texten säger: Tränsbett i gummi, läder, plast eller STÅL, ledat eller oledat. Betyder det då att oledade tränsbett numera är tillåtna ?????????

och tänker jag fel när det skiljer två klasser mellan 1.25 och 1.45? 2 hela "klassteg" upp från LA blir ju då msvA, men det är ju rätt stor skillnad i svårighetsgrad på msvB2 och msvB5... en höjd är ju ändå alltid en höjd, eller?

Ja du tänker fel, helt fel.. särskilt om du tror att en höjd ändå alltid är en höjd. Det är därför jag säger att man inte kan jämföra dressyren och hoppningen.

Lätt A hoppning 120-125

Msv hoppning 130, 135, 140

Svår hoppning 145, 150-160

Jag hittar inte ens några bilder på bett i TR. Det står att de ska vara på sida 44 men där finns inga bilder...

Men jag förstår inte var du hittar texten heller, för i TR står det: "Träns består av huvudlag och nosgrimma gjorda av enbart läder samt en- eller tvåledat bett, som skall vara gjort av metall eller hårt oböjligt plast- eller syn-tetmaterial, och kan även vara täckt med gummi."

Ja du tänker fel, helt fel.. särskilt om du tror att en höjd ändå alltid är en höjd. Det är därför jag säger att man inte kan jämföra dressyren och hoppningen.

Lätt A hoppning 120-125

Msv hoppning 130, 135, 140

Svår hoppning 145, 150-160

Detta är intressant. Jag håller inte med. i msv-hoppning finns alltså 3 olika höjder. Klart banor kan vara olika svåra, jag har koll på elit-, nationell- och det där. men i msv-dressyr finns B1-B5 samt A1. Det är 6 olika nivåer...
Du har rätt, det är omöjligt att jämföra, men tänker man att en duktigare häst hoppar högre hinder alt. gör svårare rörelser så blir ju klassbeteckningen (msv, svår osv.) inte så intressant. :confused:

Detta är intressant. Jag håller inte med. i msv-hoppning finns alltså 3 olika höjder. Klart banor kan vara olika svåra, jag har koll på elit-, nationell- och det där. men i msv-dressyr finns B1-B5 samt A1. Det är 6 olika nivåer...
Du har rätt, det är omöjligt att jämföra, men tänker man att en duktigare häst hoppar högre hinder alt. gör svårare rörelser så blir ju klassbeteckningen (msv, svår osv.) inte så intressant. :confused:

Jag förstår inte vart du vill komma egentligen :confused:

Nej det är omöjligt att jämföra säger jag för att det är mer regel än undantag att man startar tex 125 hoppning med en häst som går 145 i hoppningen på samma meeting det är liksom inget konstigt att man gör det. Det är dock extremt konstigt om det händer i dressyren och inte ens tillåtet.

Nej det är omöjligt att jämföra säger jag för att det är mer regel än undantag att man startar tex 125 hoppning med en häst som går 145 i hoppningen på samma meeting det är liksom inget konstigt att man gör det.

Aha, jag missförstod dig då. Jag trodde du menade att man INTE startade 1.25 och 1.45, att det inte var tillåtet. :D

:rofl:

Vidhåller iaf att det är väldigt stor skillnad på msv-programmen och det ska bli intressant att se hur de löser den frågan!

Aha, jag missförstod dig då. Jag trodde du menade att man INTE startade 1.25 och 1.45, att det inte var tillåtet. :D

:rofl:

Vidhåller iaf att det är väldigt stor skillnad på msv-programmen och det ska bli intressant att se hur de löser den frågan!

Aha ok, nä vad jag syftade på var dressyren att inte det var tillåtet.

Ja det är stor skillnad på msv- programmen men är det ett problem?

Det är väl delvis därför dom har lagt att man inte får starta LA:1-4 och ett msv program för att det är för stor skillnad i klasserna.

MB2 och MB4 kan man ju fixa, så stor skillnad tycker inte jag det är faktiskt? Det är 2 byten till, skrittpiruetter och sluta på medellinjen som skiljer+ lite svårare linjer men inget som är så vansinnigt svårt kanske :crazy:

Senast ändrad:

Jag hittar inte ens några bilder på bett i TR. Det står att de ska vara på sida 44 men där finns inga bilder...

Men jag förstår inte var du hittar texten heller, för i TR står det: "Träns består av huvudlag och nosgrimma gjorda av enbart läder samt en- eller tvåledat bett, som skall vara gjort av metall eller hårt oböjligt plast- eller syn-tetmaterial, och kan även vara täckt med gummi."

Det finns en egen bilaga lite längre ner på förbundets sida ;)

Men nu har jag fått svar från förbundet och nej det är inte tillåtet nu heller :mad:, tycker dock att texten och bilden är lite missvisande.

Liknande trådar

Dressyr Här är TR-ändringarna inför nästa år: http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_15920/scope_0/ImageVaultHandler.aspx Spontana...
Svar
1
· Visningar
1 204
Senast: JoCfin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama