Nyheter i TR 2010

PrinceFair

Trådstartare
Har kikat igenom nya TR som hastigast, tänkte om vi kunde ha en tråd om de nyheter och ändringar som kommit till.

Lade särskilt märke till dessa:

Hatt blir numera tillåtet först i Msv A-klasser, för ryttare som fyllt 18

och

Ekipage får, under samma meeting, endast starta i följande
kombinationer:
- Lätt C - Lätt A eller
- Lätt A+ (Msv C) där öppna, sluta och enkla
byten ingår och Msv B eller

- Msv B och Msv A

Vad tycker ni?
Arrangörerna lär behöva tänka till när de väljer klasser (iaf i mina trakter har det ibland varit tex LA4, MB2, MA el liknande kombination av klasser)

Kul att de börjar införa begreppet MsvC, undrar om det blir en egen klass nästa gång?

Och jag inser att jag behöver köpa ny hjälm eller kavaj :eek:

Länk till TR 2010

Sammanfattning ändringar 2010

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nyheter i TR 2010

Lite trist att de höjer gränsen för att få rida med hatt.

Med tanke på hur få dressyr meeting de är så kommer de väl nu vara omöjligt att kunna rida 2 dagar under ett Meeting med de nya reglerna. Om man nu inte får rida tex em LA:1 en dag och sen en LA:5 nästa dag. Får hoppas att arrangörerna tänker lite hur det placerar sin klasser.

Hörde om MSV C i höstas och tycker det verkar bra.

Lite trist att de höjer gränsen för att få rida med hatt.

Med tanke på hur få dressyr meeting de är så kommer de väl nu vara omöjligt att kunna rida 2 dagar under ett Meeting med de nya reglerna. Om man nu inte får rida tex em LA:1 en dag och sen en LA:5 nästa dag. Får hoppas att arrangörerna tänker lite hur det placerar sin klasser.

Det får man väl :confused: Däremot får du inte rida LA:1-4 + en Msv klass tolkar jag det som.

Och jag som tolkar det som att man får rida LA:1 och MSV B om man vill på samma meeting. Det står ju att man får rida både LA MSV C och MSV B på samma tävling. Eller menar de att +tecknet efter LA är LA:5 och LA:6. Alltså att de menar att LA+ och MSV C är samma sak? För isåfall så tolkar jag det som att man inte längre får rida tex LA:4 och LA:5 på samma tävling. Och det verkar ju jättedumt... Hm, nu snurrade jag till det. Hoppas någon förstod vad jag menade, knappt jag förstod det ju...

Tråkigt också att man inte längre får ha hatt i MSV B. Kan tänka mig att det var många som köpte hatt i Globen som de skulle ha till våren när de skulle gå ut i MSV och nu får de inte använda den. :(

Tycker oxå att hatt-regeln är lite trist! Men då får man se till att få till debuten så man får ha den. Känns iaf som man får investera i en lite finare hjälm nu. :D

Btw. Såg dig i Enköping tror jag? Visst var du där... Såg jättefint ut! :)

Japp jag var där. Tack så mycket! Antar det var FEI klassen du såg? Där var vi placerade även om jag tyckte att det gick betydligt bättre i MSV B:4, men det tyckte inte domaren. Men så är det ibland. Jag såg din ritt också. Fin häst du har. :)

Och jag som tolkar det som att man får rida LA:1 och MSV B om man vill på samma meeting. Det står ju att man får rida både LA MSV C och MSV B på samma tävling. Eller menar de att +tecknet efter LA är LA:5 och LA:6. Alltså att de menar att LA+ och MSV C är samma sak? För isåfall så tolkar jag det som att man inte längre får rida tex LA:4 och LA:5 på samma tävling. Och det verkar ju jättedumt... Hm, nu snurrade jag till det. Hoppas någon förstod vad jag menade, knappt jag förstod det ju...

Nja alltså jag tänkte på att det stod LA+(msvc) där öppna, sluta och enkla byten ingår och MsvB och det är ju bara LA:5 och 6 det ingår i.

Jo jag tolkar det visst som om du får rida LA:4 och LA:5 på samma tävling bara du inte oxå rider en Msv klass på samma tävling. Så antingen vilka LA du vill ELLER en LA:5 och 6 + en Msv klass.

Men jag har inte sett det på riktigt utan bara det som PF klippt in så jag skall inte svära på att just JAG tolkar det rätt men utifrån vad PF har skrivit så tolkar jag det så.

kl

Och jag får bli den första att hylla nya hattregeln - ett steg närmre att byta ut hatt mot hjälm hela vägen upp till gp! Dressyrmodets utveckling går sakta men säkert framåt.

Att tolka det så som du tolkar det tycker jag är mycket mera logiskt. Men jag förstår isåfall fortfarande inte texten. Jag var in och tittade på nya TR och det står precis så som det är urklippt här av PF. Men menar de att LA+ är samma sak som MSV C vilket i sin tur är samma sak som LA:5 och 6? För isåfall kan man ju översätta det till

kombinationer:
- Lätt C - Lätt A eller
- LA:5/6 och Msv B eller
- Msv B och Msv A

Alternativt om de inte menar att det är samma sak och plustecknet står istället för ett "och"

kombinationer:
- Lätt C - Lätt A eller
- Lätt A + LA:5/6 och Msv B eller
- Msv B och Msv A

I det övre alternativet tolkar jag det som att man inte får rida LA och LA:5/6 på samma meeting. Hade man fått göra det så borde det ju stått som en till kategori. Såhär:
- Lätt C - Lätt A eller
- Lätt LA och LA:5/6 eller
- LA:5/6 och Msv B eller
- Msv B och Msv A

Eller tänker jag fel nu?
I det mittersta alternativet tolkar jag plustecknet som ett och, och då får man rida alla LA klasser från LA:1 upp till LA:6 och MSV om man vill under samma meeting. Jag tycker som sagt att din tolkning är betydligt vettigare än mina med tanke på hur det borde gå till i verkligheten, men jag ser verkligen inte vart det står att man får rida LA:1 och LA:6 på samma meeting om man inte samtidigt får rida MSV. Kan du förklara hur du tänker så att även en idiot som jag kan få förstå:p

Skittråkigt att man inte får ha hatt i msvb!

Utomlands har man ju tom hatt när man tävlar 5 åringar i unghäst-vm o så..

Surt!

Jag tolkar det som att man får rida

LC - LA (alla LA, 1-6)
eller
LA5/6 - MB
eller
MB-MA

Jag tycker också att det är surt :mad:

Jag kan köpa 18-årsreglen som det har varit nu, men jag tycker att ridsportsförbundets sk säkerhetstänk är helt snedvridet för jag antar att det är säkerhet som är motiveringen. Eller tror de att det är många som startar MB endast för att få rida i hatt :confused:

Men menade de inte att de tänkte döpa om LA:5 och LA:6 till MSV C? Då kan man ju inte få starta det där det står att man får rida LC-LA? För samma program kan väl inte heta både LA:5 och MSV C samtidigt?

Det har du iofs rätt i...men benämningen MsvC används bara inom parentes i hela TR, verkar inte ha blivit något bestämt begrepp än.
Så man måste ju kunna tolka även LA5 som LA, annars blir det ju helt snurrigt och lustigt om man isf inte får rida tex LA4 o LA5.

Jag tolkar det som att man får rida

LC - LA (alla LA, 1-6)
eller
LA5/6 - MB
eller
MB-MA

Jag tolkar det på samma sätt som dig.

Tycker nog att begreppet Msv C (som inte verkar helt vedertaget ännu) rör till det hela lite.

Jag tycker att det är bra att man begränsar kombinationer av klasser, men kan kanske tycka att t ex LA:4 borde varit ok att rida samtidigt som Msv B.

Jag red ju ganska ofta i hjälm i msv, så för mig kvittar regeln.
Ang uppdelningen och starter, är det för att minska starterna och bli av med bortlottning?

Har ju inte tävlat på två år så jag känner mig lite "off"?

Då vi håller på och planerar en tvådagars tävling i april och jag nu såg dessa ändringar mailade jag förbundet och frågade. Jag hoppas på svar så fort som möjligt. Så vi vet hur vi ska lägga klasserna.

Liknande trådar

Dressyr Här är TR-ändringarna inför nästa år: http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_15920/scope_0/ImageVaultHandler.aspx Spontana...
Svar
1
· Visningar
1 204
Senast: JoCfin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama