Nyfrälst....

Sv: Nyfrälst....

evis skrev:
Jag tror inte jag kommer träffa på många hästar i mitt liv som begränsar MEJ....... Oavsett raser.
Frågan är vilka JAG begränsar minst....

Haha rolig inställning :)
Vill inte sträcka mej såå långt, för det finns alltid hästar jag bara tittar på och sen tycker så synd om att jag aldrig skulle sätta mej upp. Men annars är det väl som du säger - det är ofta vi som begränsar hästarna.. Hästarna har bara mer eller mindre förutsättningar för att utbildas snabbt och långt. Vissa behöver längre tid och kommer inte så långt, medans andra lär sej rekordsnabbt och ändå bra och har anlag att komma långt om de har "exteriören och huvud med sej". Även om man inte låter sej hindras av det är det ju något man får ta hänsyn till vid träningen :crazy:

Kan bara inte låta bli att kommentera, men det finns ju faktiskt bruksnordisar också. Visserligen är dom generellt lite grövre än travnordisarna, men de har andra kvalitéer som uppväger. Har man turen att hitta en sådan som inte är av den där allra grövsta sorten, slipper man dras med många av avigsidorna från travträningen, + att dom ofta är mycket smidiga trots sin storlek.

Ni som kanske vet lite mer om avel, :idea: varför avlas det inte fram en nordsvensk för ridning?? Det är kanske dags för det nu när många upptäckt vad rasen har att erbjuda, förutom ev. travvinster....

OM jag var en dm kortare och vägde 10kg mindre, skulle jag gärna ha en Welsh cob, mycket trevlig hästras faktiskt, och vacker dessutom.

Skulle jättegärna vilja veta vad ni tycker om exteriören på min pållis Fun time. Han är fortfarande liten, 2,5 så han kommer säkert bredda sig något mer och växa lite till :d

Han är min guldklimp så egentligen köpte jag honom pga av vi passar ihop mentalt och vi är tvillingsjälar ( tror matte i allfall :angel: )

Men skulle vara jätteintressant men kommentarer.

adress til foton:
http://community.webshots.com/user/mumin_79

Albumet Fun Time

Kram MuMiN

Det är kanske självklart att det finns ett stort motstånd till att avla fram en nordsvensk av ridtyp.... Inom Sleipner ska ju diskussionen ha kommit fram, men då inriktat sej snarare på att få folk att inse kbltravarens fördelar även som ridhäst - men att aveln ska fortsätta att fokusera sej på travtypen. Intresset för att få fram en nordsvensk av ridtyp är säkerligen stort - men inte bland dem som har det största ansvaret och största chansen att påverka.
Jag har ingen aning om det egentligen skulle fungera bra heller, jag tycker ju det är bra att de prestationsavlas och har så gjort länge, hur gör man med en ridtyp? En 3-4-årig hingst är ju inte lätt att bedöma när det gäller ridningen. Ska stoägarna få ta det yttersta ansvaret då för att aveln går framåt?

Det är svårt som stoägare att hitta hingstar som passar mina önskemål. Det är bra att hingstarna måste ha presterat, också att man får se hur det påverkat deras kroppar. Men hur vet jag tex hur hästen skulle ha rört sej utan travträningen? Hur den skulle ha sett ut? Ta fallet Frisli To Jo och hans brorsa, det är vackra hästar, men med en hel massa veterinärt tjabbel plus lite knepigt rörelsemönster. Hur vet jag vad som påverkats av träningen och vad som sitter i generna - uppenbarligen är ju stammen bra då den lämnat så många som presterat så bra.... (slutsats - jag vågar inte betäcka med dem, visserligen inte riktigt tänkbart heller iom att jag har ett Troll Jahn-sto, men ändå)

Har du lust får du gärna lägga in nåt inlägg om detta på sleipner.org....
Fast gehöret brukar inte vara bra. Synd att många "ger upp" då...! Jag har inte ens gett mej på att försöka, så jag ska väl inte tala. Har tyckt att det varit ok som det är - men det är ju mest för att jag HAR ett sto som travat bra, har bra trav OCH ridstam, har hög ridbarhet osv. Men nu när fölet kom, känner jag hur fel det känns att sätta den i travträning för att ha en chans att "föra aveln framåt" - tex. Särskilt som travträningen i många fall faktiskt inte gör dem SÅ mycket gott (även fast jag kan se många fördelar också)...

Jag vet att CD har planer på en "karolinerhäst", dvs en nordis med AR-förutsättningar, så eg. har väl tanken redan uppstått, men då med tanke på just nordis som "barock-häst". Finns det verkligen inte möjlighet att bedöma kvalitéer hos unghästarna av nordsvensk ras, för ridning, liksom det gör inom alla andra sorters avel av t.ex. halvblod? Handlar det inte om att de som föder upp hästarna skall bli medvetna om att det finns en efterfrågan på icke-travtränade nordisar, för att slippa dras med alla dom nackdelar den träningen skapar. Det måste ju finnas exteriöra förutsättningar som bedöms även för travet, så varför inte för ridning? Måste man verkligen sätta en sulky efter varenda nordis (utom bruks då) som fyllt 2???

Sorry, :angel: kanske detta inlägg passar bättre någon annan stans, men jag avrundar här och tar inte debatten vidare. Hoppas jag....

fast det jag har hört om PRE är inte alls så positivt som du vill framhäva. Många exteriöra svagheter som inte lämpar sig för barock.

Som vanligt finns det ök bland alla raser och fina ridhäst exemplar hos de flesta raser.
Sen är väl inte spanjorerna så korkade att de säljer de finaste PRE till sverige de vill de väl behålla själva.

mvh T

Haha sant :D

Nja, alltså jag vill inte påstå att PRE är någon perfekt ras. Som sagt så försöker jag vara övertydlig med istället att man ser till individen och struntar i rasen (förutom att man är medveten om saker som kan medfölja, t ex att islandshästar ofta har spatt/eksem, travhästar ofta är inlärda fel rörelsemönster osv) så att OM man är inställd på att man vill komma någonvart har möjlighet att beräkna om man riskerar att få förseningar i träningen.
Men har man en trevlig, fräsch individ med bra exteriör så har man mycket bra förutsättningar, oavsett ras.
Dvs har man en PRE med dålig exteriör eller psyke (det sista rätt ovanligt vad jag förstått, men men.. :p ) så har man sämre förutsättningar än om man skaffar ett vbl (underförstått att det är en frisk och fräsch individ) med bra exteriör och bra psyke. Fastän vbl då i jämförelse anses vara svårare som barockhästar än PRE.

Det man gillar med t ex PRE är psyket, benrörelserna och framförallt att de brukar vara kompakta och lagom korta i kroppen, kvadratiska. Det finns MÅNGA individer som har de förutsättningarna, men skaffar man en ras som är avlad fram till det är det procentuellt fler som uppfyller kriterierna.
Är inte tillräckligt insatt i exteriör och avel för att kunna uttala mej om Sveriges PRE, men jag kan tänka mej att det är som Tez1 skriver - vi får ju inte superexemplaren direkt :p

evis skrev:
Ang Troll Jahn och Pål Lunar, min erfarenhet när det gäller vardera är att den förstnämnde lämnar hästar som har svårt att få ro, hästar som inte visar sin stress lika mycket som de vänder den inåt och tar ut den "på sej själva".

Oj, det visste jag inte! Min häst är efter Tand Troll som har Troll Jahn som pappa. Hon är lugn och stabil och jag undrar om hon ens kan bli stressad. Däremot har hon motor, men bara när jag ber henne om det. Min AR-tränare blev så intresserad av henne att hon ville ha ett föl efter henne och även veta hennes stam så hon kan rekommendera andra att köpa hästar med hennes stam. Men det låter ju inte bra om de efter Troll Jahn är lättstressade.

Iofs är hon bara 4 år och jag har ridit in henne själv och travtränaren som haft henne vet hur man gör. Därför är hon inte sönderstressad. Hon hade aldrig sett ett spö när jag fick henne.

evis skrev:
- Jag är i vart fall lycklig ägare till ett Troll Jahn-sto, som har sina fel och brister, men är mycket rolig att jobba med och i grund och botten har mycket bra ridbarhet.
Ang bredd mellan bakbenen, hennes 3 veckors föl (e Qvadrigo) ser ut som en broiler, nästan så en quarter skulle bli avundsjuk. Vet ej vart det kommit från, men det är kanske inte förvånande att det blir en groving med de föräldrarna....
Oj, vad kul! Funderar på Qvadrigo till mitt sto faktiskt! De säger att han är så bra i psyket och snygg är han ju också. Men han hade gärna fått vara några centimeter högre. Funderar även på Bork Rigel, vet du något om honom?

Att Troll Jahnare är lättstressade håller jag egentligen inte helt med om. I fel händer så kan de bli det ja :). Men det kan i princip alla hästar också. Det jag märkt framförallt med travtränade Troll Jahnare är snarare bara att de tar ut sin stress mer på sej själva än andra - typ. Krubbitare är rätt vanliga, det syns inte alltid på dem så mycket när de är stressade men de ställer sej och sväljer luft med tom blick istället....
Men min märr är rätt tydlig :). Även fast hon också kan stänga av och vända sej inåt om påfrestningarna blir för stora, växa fast i marken eller bara stänga av blicken helt.

Inte som den Stell Barr-dottern jag hade, det föll henne nog aldrig nånsin in att vända sin stress inåt.....

Bork Rigel har dålig dräktighetsprocent, spermakvaliteten varierar? Vet ej mer, han är ju fin och verkar lämna avkommor som är snygga för ögat. Men som sagt, dålig dräktighet.

Troll Jahn har/hade upp till 100 föl/år så det är klart att det finns undantag :smirk: stona ska vara mest lättstressade, men inte på ett skrämt sätt utan mest arbetsvillighet eller att de är missförstådda. Min fars häst är som sagt underbar (förutom den starka viljan som ofta finns hos kallblod när de sätter sej emot ;) ) men på travet blir hon väldigt het om man drar henne i munnen. Å andra sidan är det bra för travet eftersom hon visar väldigt stor löpvilja.
Har sett mycket värre ex. av Troll Jahn-avkommor men jag kan inte påstå att ALLA är så, de brukar mest vara lite speciella.

Idak: Jag älskar Tand Troll :love: han är så vacker! Och det verkar vara en klok häst. Att rek avkommor av den hästen skulle jag inte säga emot.
Bork Rigel har vad jag vet inte fått så många avkommor än med bra resultat, så liite osäkert kort är det. Men det skulle säkert bli fina hästar :) Och stammen är bra, gillar Alm Rigel, antar att BR är efter honom.

Vet ej om det egentligen borde ligga på avel...

Jo, het har de nog kanske lätt att bli. Mycket huvud. Mitt sto är väl egentligen inte byggd för att springa så fort som hon gjort, men hennes tidigare ägare (/tränare/kusk) säger att hon har mycket "jävlar anamma". Hon blev väldigt het sista tiden på travet, men det berodde nog mer på fysiska faktorer...
Jag märkte av det första halvåret då hon stressade upp sej något hemskt under våra ridturer, hon förväntade sej att hon snart skulle springa fort - hela tiden. Men efter ett halvår med bara skritt & små travövergångar så ändrades hon rätt markant, till den jordnära, coola, lugna tjejen hon egentligen är...
Många Troll Jahn´are verkar ha väldigt raka haser (som far sin måhända), att de blir heta när de gått länge på travet kan ju ligga i fysiken också. Iofs tror jag många av dem hellre springer på och "stänger av" ev smärtor, än att de lägger av.

Tand Troll är nog Troll Jahn´s gåva till ridfolket i avelsboxen ;)?! Lite skämt, lite allvar. Många travfolk påstår ju att inga Tand Troll-avkommor "vill springa". Men jädrar vilka vackra djur det verkar vara, med samlingen naturligt. Helst vill de springa på vackert i samlad trav eller galopp sägs det ;). Vet ej, har bara träffat 2 stycken - och de stämde fint in på detta.

Förresten -> Loki, jo jag vet om CD´s projekt, men det gynnar ju inte kallblodstravaren i längden. Så mycket som jag väl är sugen på att betäcka mitt kallblodssto med en PRE, just för enkelhetens skull - PRE-hingstarna är ju helt enkelt lättare att bedöma när det kommer till ridbarheten än vad kbl-hingstarna som gått på travet i flera år är, så känner jag ändå att jag bara inte KAN göra så... Det betäcks färre och färre kbl-travare och rasen är väl på väg att bli utrotningshotad, om den inte redan är det - hur kan jag då försvara att jag betäcker mitt fina exemplar med en annan ras?

En annan sak om man har ston som inte har i rasens avel att göra pga olika faktorer, tror jag.
Men jag ser bara på CD´s Thulissa, ett sto med bra stam, rel högt avelsindex och en färg som är rätt speciell - så SYND på ett sånt sto att hamna i korsningsavel.

Fast jag förstår ju idén ändå, och det kan säkert bli kanonfina hästar - som sagt, tanken och idén har funnits hos mej med... Fast kanske är det den vägen man måste gå för att kunna avla på en "ridhäst"-typ med kallblodstravar-drag? Kanske....

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
2 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka