Nyfött föl med upprätade kotor

cutty

Trådstartare
Mitt föl fött i april har upprätade kotor bak. Då fölet står stilla är kotans främre del i linje med hovens framkant.

Rättar detta till sig eller behövs åtgärd?

Sv: Nyfött föl med upprätade kotor

Svårt att säg när man inte har bild men jag hade ringt hovslagaren. En utbildad hovslagare brukar kunna se vad som behövs göras.

Ser fölet likadant ut i benen när det har varit ute och rört på sig och hur mycket får det vara ute? Hur gammalt är fölet?
Om det är ute på fastmark så länge som det går beroende på väder och temperatur och ser likadant ut i benen när den kommer in som när den gick ut. Så är det inte fel att konsultera en bra hovslagare eller veterinär, vissa orsaker kräver veterinärvård. Men om den blir bättre när den får röra sig så kommer det troligen att rätta till sig av sig själv.

Be en hovslagare med föl som specialitet om råd. Frågan är så viktig att jag inte tror så man ska säga så mycket utan att se hur det ser ut...
Ofta fixar ju en sån här sak sig själv, men ibland kan det vara bra att hjälpa ungen och stretcha den. Men sånt bör ju någon med kompetens avgöra...
Lycka till!

Be en hovslagare med föl som specialitet om råd. Frågan är så viktig att jag inte tror så man ska säga så mycket utan att se hur det ser ut...
Ofta fixar ju en sån här sak sig själv, men ibland kan det vara bra att hjälpa ungen och stretcha den. Men sånt bör ju någon med kompetens avgöra...
Lycka till!

Ville bara tillägga, kolla igenom ditt sto´s foderstat, kan vara så att mjölken är för stark.

Fölet är 1 vecka.
Vi har paddock med stenmjöl, så underlaget är fast. Ute drygt 30 minuter per dag. Stoet springer som en galning, så längre vågar jag ej ha dem ute.
Samma vinkel före som efter.

Att fodret skulle vara boven tror jag ej. Väl uträknad foderstat, och stoet i perfekt hull. Fullblod.

Får väl avvakta lite till och sedan kontakta veterinär och hovslagare för ev korrigering.

30 minuter kan vara lagom tid att vara ute åt gången, fast flera gånger om dagen. Fölet behöver vara ute och röra sig. Om stoet är mycket stressat och du är rädd för att fölet ska för mycket påfrestat så håll henne i lina när de är ute. Låt fölet få vara ute tills det blir trött och vill läggas sig då är dags att ta in dem och låta fölet vila tills det är piggt igen. Då är dags för näst tur ut. Att bara få röra sig på fast under 30 minuter per dygn är i minsta laget för fölet.

Jag skulle ha fölet ue mer, delat på 4-5 ggr/dag. Sen får man passa upp så fölet inte sliter för mycket hov i tån.
Har du ingen hage med fast underlag, men gräs?

Nu när det är påsk, så är vi båda hemma. Då har fölet gått i gräshage ca 8 timmar per dag. Ingen förbättring dock.
Inte lätt att leda sto med för själv. Därför går det ej att leda ut flera gånger per dag.

Mitt andra sto är på betäckning. Det fölet kommer inte ut alls :cry:. 1½ månad har stoet stått på stationen. Ser fram emot att få hämta hem dem.
Det är att vara ute lite...

Mitt andra sto är på betäckning. Det fölet kommer inte ut alls :cry:. 1½ månad har stoet stått på stationen. Ser fram emot att få hämta hem dem.
Det är att vara ute lite...

Vad får dig att välja en sån seminstation??:confused:

Naturlig betäckning. Stoet hade reabsorberat vid 30-dagarkollen, då vi kom för att hämta hem henne.
4 timmar enkel resa, så att köra fram och tillbaka är uteslutet.

Naturlig betäckning. Stoet hade reabsorberat vid 30-dagarkollen, då vi kom för att hämta hem henne.
4 timmar enkel resa, så att köra fram och tillbaka är uteslutet.

Jaha.
Men det är inte heller lämpligt att transporter stoet runt 30 dagar, så då var det ju lika bra att det var borta, så detslapp resorberas i transporten.

När skall man transportera då? Det är vad jag känner till vanligt att stoet står kvar till 30 dygn och sedan åker hem.
Denna vecka blir det 18 dygn för stoet. Kommer troligen att hämta hem henne till helgen och hålla tummarna.

När skall man transportera då? Det är vad jag känner till vanligt att stoet står kvar till 30 dygn och sedan åker hem.
Denna vecka blir det 18 dygn för stoet. Kommer troligen att hämta hem henne till helgen och hålla tummarna.

MAn transporterar före 20 eller efter 42 dygn

AM

Jag transporterade min märr från skåne o hem under den känsliga perioden, en resa på lite drygt 6 timmar, och hon är fortfarande dräktig och ska föla snart.

tror det beror på hur bra hästen i fråga åker, min märr tycker det är kul att åka transport, om man inte åker långt för då blir hon uttråkad och leker med grimskaftet som jag lägger längst fram i transporten... det hittar vi jämt under magen på henne, helt avslappnad i transporten är hon.

men har man en märr som är det minsta stressad så skulle jag inte transportera under den känsliga perioden.

Min är supervan vid resor och blir aldig ens varm på halsen. Får försöka hinna innan dag 20... Bra råd kan man ej få för många av!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 868
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 557
Senast: nexxa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka