Nyfött föl låg i lera - fick avlivas

M

Månsane

Lästpå tidningen ridsports websida:
http://www.tidningenridsport.se/content.asp?ArticleID=390874&CategoryID=7629&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

Inget av stona i hagen ville kännas vid det leriga fölet som fick avlivas.

[2008-04-14] I torsdags upptäcktes ett nyfött föl i en mycket lerig del av en hage. Ägaren visste inte vilket sto som fölat och det var heller inget av stona i hagen som visade intresse för fölet. Ägaren beslutade i samråd med veterinär att låta avliva fölet

DSCF0007.gif

Det här är ett stort stuteri som föder upp hannoveranerhästar.

Hur F*n kan man INTE ha koll på vem som fölat, och ATT dom ska föla??
Bedriver man stuteri måste man väl ha liiiite kunskap i allafall....

Det här är ju helt onödigt att det här ska behöva hända.

Sv: Nyfött föl låg i lera - fick avlivas

eftersom det är att stort stuteri så kanske det är väldigt många ston som ska föla?

eller ska man hålla alla högdräktiga ston inomhus 24/7?

det kan gå jätte fort! kan vara så att de bara var borta en snabbis och när de kom tillbaks låg ett föl på backen liksom...

men men jag vet inte... men man ska inte lita på tidningar, de har ett sätt att förvrida allt... ma ska jämt ta det med en nypa salt

stackars liten..
Varför gick den inte att räddas?

Tycker det verkar lite konstigt att avliva ett föl om det inte är sjukt. Men det kanske gjordes fler försök än det skrivs?

Ett stort stuteri har troligen inte tid att flaskuppföda en liten fölis.. Och sen är flaskuppfödda fölisar inte roliga senare i livet heller.. men som nån sade, det har säkert gjots försök att hitta mamman.. Pluttungen, ett kort liv fick den..

Men herre gud, det kan väl inte vara så svårt att se på stoet om hon är nyförlöst eller ej. J**a idioter om det gått till som det står i tidningen (vilket man inte heller kan vara helt hundra på förstås)

som ni säkert vet även om ni inte tänker på det just nu så har ju veterinären tystnadsplikt, så troligtvis så gjordes massor försök!

Jag vet att det var folk som erbjöd sig att ta hand om fölet men ägarna ville inte. De har ca 10 ston till som ska föla. Jag vet inte hur örkelljunga kommun kan acceptera detta??????

Jag känner några som var med. Det var ingen fara med fölet om någon hästkunnig hade tagit hand om det. Veterinär som var på plats sa att det mycket väl skulle klarat sig. Konstigt att av 6 födda föl är 3 döda i år....

Jag har iallafall sett på mina ston när dom har fölat, magen krymper ju. Gjorde man verkligen tappra försök att rädda kraken. Det låter väldigt konstigt alltihop....jag lämnade inte mina hästar ute i hagen utan uppsikt senare i dräktigheten och jag menar har man stort stuteri går väl förmodligen flera timmar åt i stallet med all skötsel så någon borde väl ha haft koll?

Det är för jäkligt.
Men samtidigt vad man förvänta sig av de problem den här varma vintern och all djup lera den fört med sig.

Tid i stallet:confused:
Dessa ston går ute året om om jag förstått det hela rätt. Vad jag hört...

Stackars bebis... :(

Jag kan visserligen förstå om det tillstöter komplikationer som gör att man tvingas/väljer att avliva ett föl, men om allting som står i artikeln stämmer, så tycker jag verkligen inte att någon människa verkar ha handlat rätt i det här fallet, från första början.

tja.. inte att föl skulle avlivas direkt.

Neh, känns lurigt. Visst finns väl fortfarande Ammajouren? synd att vi inte kände till det innan fölet togs bort.. har ett kanonbra sto som gärna agerar surrogatmorsa till föl. Och flaskuppfödda föl som fortfarande får vara "häst" behöver inte bli knas i skallen.. dom blir bara knas om dom inte får dosen hästspråk som de ska ha i rätt tid.

Lästpå tidningen ridsports websida:
http://www.tidningenridsport.se/content.asp?ArticleID=390874&CategoryID=7629&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2

Inget av stona i hagen ville kännas vid det leriga fölet som fick avlivas.

[2008-04-14] I torsdags upptäcktes ett nyfött föl i en mycket lerig del av en hage. Ägaren visste inte vilket sto som fölat och det var heller inget av stona i hagen som visade intresse för fölet. Ägaren beslutade i samråd med veterinär att låta avliva fölet

DSCF0007.gif

Det här är ett stort stuteri som föder upp hannoveranerhästar.

Hur F*n kan man INTE ha koll på vem som fölat, och ATT dom ska föla??
Bedriver man stuteri måste man väl ha liiiite kunskap i allafall....

Det här är ju helt onödigt att det här ska behöva hända.

Om det är samma stuteri jag tänker på, så skulle dom väl trappa ner redan för 9 år sedan.

Det finns ganska tydliga signaler på stoet innan hon ska föla, iallafall hos mina. Jag har en som ska få när som helst. Inne på natten ute på dagen. Vi är olika som kollar hela tiden. Hjärtat i halsgropen dygnet runt....

eftersom det är att stort stuteri så kanske det är väldigt många ston som ska föla?

eller ska man hålla alla högdräktiga ston inomhus 24/7?

det kan gå jätte fort! kan vara så att de bara var borta en snabbis och när de kom tillbaks låg ett föl på backen liksom...

men men jag vet inte... men man ska inte lita på tidningar, de har ett sätt att förvrida allt... ma ska jämt ta det med en nypa salt

Dom här "Stuteriägarna" hade ingen koll på att stoet skulle föla, dom Hade inte en aning om vems det skulle vara....???????

Hur svårt kan det vara om man har koll på sina ston (vilket jag utgår från att man har om man bedriver avel) att veta vilka som är dräktiga och vilka det är dags för.
Även om hästar mkt väl kan föla ute, så håller man ju extra uppsikt när det är dags. Och jag skulle inte låta ett sto som ska föla gå in en så stor hage så att jag inte lätt kan hålla koll på henne. Vid den dagliga trillsynen så borde man ju sett att hon hade vaxproppar, fyllt juver, bäckenband som släppt???
Hur många som betäcker sina ston här har inte koll på vilket datum stoet förväntas föla?????

Det fanns också dom som erbjöd sej att ta hand om fölet (som har kunskap och avel) men nej, dom tog hellre bort det.

Det där låter ju märkligt,om man bortser från handhavandet och dom kännslomässiga aspekterna så representerar fölet ett visst värde i pengar.
Lönsamheten i hästaveln är inte så stor att man bara kan strunta i ett föl och låta avliva det.I detta fall så är det eventuellt 10% bortfall,normalt skulle stuteriägaren kämpat in i det sista för att hålla liv i fölet.

Detta har jag också varit med om, men då hittades fölet väldigt snabbt, och gick att rädda. Han växte upp och är nu en riktigt ståtlig unghingst. Synd bara att det skall gå på detta viset, detta var bara på grund av att ägarna inte hade koll på vad stona gjorde och när de skulle föla, plus att hagarna var i gräsligt skick..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) På den gård som RIDSPORT skrev om i förra veckan där ett föl fick avlivas har en inspektion genomförts. Det är kommunens...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama