Nyfödd som kräks mycket?

MsSleepalot

Trådstartare
Hur vanligt är det egentligen? Gjorde era barn det?

Min son nu 6 dagar gammal kräks efter varje måltid. Lite jobbigt eftersom han spyr ner kläder hela tiden....
Försöker bryta en sväng så han får rapa, ibland funkar det men för det mesta inte.

Hur har ni löst det här med kräkande barn? Acceptera kräkandet och bara byta om? Nån annan smart lösning som spar på alla klädbyten?

Sv: Nyfödd som kräks mycket?

Låt honom kräkas så länge det inte är kaskad kräkningar, då ska man söka hjälp, men ett tips är att alltid ha handukar på axeln och rapa ordentligt (inte du alltså utan barnet)

Det är inte ovanligt att bebisar kräks. Om barnet kräker mycket eller inte går upp i vikt så kandet det vara ett problem. Men att barn småkräks och man får byta boddy hör nästan till, för att inte tala om hur ofta man själv får byta tröja. En handuk nära till hands kan underlätta men några byten per dag är inget ovanligt.

Min dotter spydde kopiöst mycket när hon var bebis, allt från små kräkningar till kaskadspyor, alltid efter måltid.

Hon gick dock upp bra i vikt, varför det inte var något att bry sig om, detta ska du hålla koll på, att barnet får i sig det den behöver ha.

Jag hade små kräkhandukar inköpta på IKEA i MÄNGDER samt vanliga större handukar, som jag virade i mig och barnet i samt hade en i reserv.

Det var väldigt jobbigt, men tyvärr är det bara att härda ut. Min dotter slutade inte spy förrän hon slutade amma och slutade med ersättning.

Det kan bero på att det lilla berömda "locket" i halsen inte sluter tätt när de är små, men för min del tror jag mest det berodde på att jag hade massor med mjölk som kom för fort och för mycket... jag hade kunnat amma en hel flock med bebisar....:D

Min tjej kräktes också mycket och ofta som liten. Nu när hon blivit fyra månader kräks hon "bara" ofta, men som tur var inte så stora mängder längre.
Mycket klädombyten blir det. Tyghakklappar är en stor fördel, framför allt dom med knäppning (jobbigt att knyta när man behöver byta flera gånger per dag).
Och handdukar överallt! IKEAs frottetvättlappar funkar ok nu när hon inte kräks massor, men tidigare så räckte dom inte till utan då var det riktiga handdukar som gällde.

Rasmus kräktes jämt i flera måndader, han hade gastroesofagal reflux, alltså övre magmunnen stänger inte till ordentligt, det är vanligare bland pojkar än hos flickor och växer oftast bort.

Rapa sittandes i knät, luta sängen, kasta haklapparna och sprid ut handdukar i hela huset som skyddar både babyns kläder, era egna och ev. möbler och mattor ;)

Det finns en ersättning som heter Enfamil. Den blir trögflytande i magen så den inte kommer upp lika lätt, det finns också droppar man kan få som man ger och så lägger det sig som ett tjockare lock i magen så inte maten kommer upp.

Var noga med att väga ofta, så han får i sig ordentligt fast han kräks. Är kräket genomskinligt/vitprickigt har det varit i magen tillräckligt länge för att han ska ha tagit upp all näring.

Är ersättning ett måste, se till att få det på recept av läkare, det kostar 120 kr burken om man köper de utan recept, och med recept får du 6 burkar för 120 kr.

Vår första kräktes väldigt mycket. Det berodde nog mest på att han var så himla matglad. Han åt alltid för mycket. Jag ammade jämt, kändes det som.

Vi hade haklappar utanpå bodyn. Vi bytte body ungefär tre gånger per dag. Men vi bytte inte efter varje kräkning. Då hade vi fått byta typ tio gånger per dag.

Det finns små haklappar i ull och silke som man kan ha under bodyn, närmast huden. Då hålls bröstkorgen varm trots att bodyn är lite blöt. Jättebra nu på vintern, då man vill hålla bebisen varm, men inte plåga den med klädbyten dagarna i ända.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 900
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 896
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Min son är 6 veckor och äter ersättning samt bröstmjölk på flaska som jag pumpar ur, tyvärr blir det största delen ersättning. Nu till...
Svar
9
· Visningar
1 065
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka