Nyfiken på Sambesi

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare aspartam
  • Startdatum Startdatum
A

aspartam

Jag har letat både på Bukefalos och lite andra ställen, men hittar inte svaret på min enkla (?) fråga:
VARFÖR blev inte Sambesi godkänd avelshingst i Sverige? :confused:

Tack på förhand! Och nej, jag skall inte låta betäcka mitt fjordsto... ;)

mvh Ellinor E. Karlström :bump:

Sambesi blev inte godkänd pga av att han inte levde upp till kraven på sina avkommor...dvs hans avkommor har med tanke på Sambesis ålder inte presterat tillräckligt bra, för att motsvara de svenska kraven på vad en hingst i hans ålder bör ha lämnat efter sej.

tillägg:
Hade han själv haft de tävlingsmeriter som krävs för godkännande av hingst i hans åldersgrupp, dvs placeringar i svår klass, så hade han kanske godkänts.

Jag såg honom när han gjorde bruksprovet och då såg han ut att ha ungefär kapacitet för Lätt B... Han var tydligen dåligt förberedd och har tävlat högre efteråt, men DÅ såg det bedrövligt ut. :( (vilket jag tyckte var synd, det hade varit kul med en godkänd och BRA skäckhingst!)

Okej, då förstår jag. Man skulle alltså kunna säga att det är en fin hingst, men att han inte nedärver det.

Tackar så mycket! :bow:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:

Sv: Nyfiken på Sambesi

Hejsan!
Du har undrat över Sambesi. Vill bara säga att jag har fött upp en häst efter honom som nu tränas av en toppryttare. Hästen är 3 år och har fått MKT lovande omdöme. Att en häst som Sambesi inte har så många bra avkommor kan bero på att generellt är folk skeptiska till skäckar. Kanske kan det vara så att de som trots allt vill ha en skäckhingst till sin avkomma inte är ute efter att tävla högt och därmed tränas inte hästen för högre klasser även om den skulle kunna.
/Gabriella

Det kan kanske också vara så att skäckägare inte vill åka ut och tävla sina skäckar bara för alla åsikter folk har gentemot skäckar. I och för sig ger Sambesi inte bara skäckföl.
Det är ofta så tycker jag att om man säger att man är medryttare på en skäck (som jag är då) så känns det som att folk inte tycker att man är en seriös ryttare. Eller: "Jaha, är det verkligen ett halvblod?"

Har själv varit medryttare på en efter Sambesi, han är tre år nu och jag hoppas att hans nya ägare kommer att tävla honom sedan.

annae skrev:
Det kan kanske också vara så att skäckägare inte vill åka ut och tävla sina skäckar bara för alla åsikter folk har gentemot skäckar. I och för sig ger Sambesi inte bara skäckföl.
Det är ofta så tycker jag att om man säger att man är medryttare på en skäck (som jag är då) så känns det som att folk inte tycker att man är en seriös ryttare. Eller: "Jaha, är det verkligen ett halvblod?"

Har själv varit medryttare på en efter Sambesi, han är tre år nu och jag hoppas att hans nya ägare kommer att tävla honom sedan.
Men varför säger du att du är medryttare på en skäck??
De som rider bruna hästar presenterar sig väl inte med "jag har en brun häst".
Det är ju inte färgen som gör hästen.

Lite kul det där...jag är så van med mina att jag glömmer bort att tala om att det är skäckar, vilket ibland kan bidra till om jag skickar med lastbil till en hingststation att de tror att de lastar av fel häst."Hrm... hoppsan liksom glömde säga det...!" :D

Lånar tråden: Den skäcken som gick bruksprovet i år, han verkade ju få rätt bar poäng men vad var det som gjorde att inte ha gick igenom? Minns inte namnet, men jag tror det var samma ägare som Sambesi.

Menar du Ace of Hearts?

Han fick 7.or rakt igenom exteriört och 7/7 på hoppningen...detta var dock inte tillräckligt för godkännande som specialbegåvning.Det muntliga omdömmet lät bra mkt bättre än de siffror han fick tyckte jag.Det var flera stycken som såg honom live som uttryckt sej vara förtjusta över hans lysande hoppförmåga "trots färgen"...så varför 7/7 måntro ?Synd att man inte var där och fick se honom live och bilda sin egna uppfattning.

Liknande trådar

F
Övr. Grenar Hej! Jag har lite frågor angående shetlandsponnyutställningar. Jag har aldrig ställt ut en häst innan, men nu tänkte jag ställa ut mitt...
Svar
4
· Visningar
1 614
Senast: fannytomen
·
J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 515
Senast: jjennnyy
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Hästmänniskan Det blev jag igår i stallet när en lös hingst kom springande in på stallplanen, vilt vrålande! Om några kommer ihåg så nämnde jag i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 977
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar