nyfiken på ragdoll!

Cornelia

Trådstartare
Berätta lite för mig om ragdolls! Är mycket nyfiken på rasen. Så småningom kommer maken och jag att skaffa ny katt, inte ännu men tanken börjar gro! Tycker att de är otroligt vackra och verkar ha ett lugnt temperament, stämmer det?
Är också nyfiken på Main Coon ...:angel:
 
Sv: nyfiken på ragdoll!

Vet inte så mycket om ragdoll men maine coon kan jag lite faktiskt om! Jag har en 9 årig maine coon som är världens goaste katt (även om han är väldigt knäpp:P). Dom flesta är väldigt stora, med mycket päls. Min mamma brukar säga att de är lite som hundar, de är gärna med och följer efter en. Sociala och lekfulla. Men de har ganska mycket sjukdomar, det finns ju såklart uppfödare som har friskare katter. Det är lite av min "erfarenhet" av de katterna:) kommer nog på något mer sen.
min mamma va uppfödare av maine coon och norsk skogkatt och kan nog lite om ragdolls, så jag kan ju fråga lite sen:)
 
Sv: nyfiken på ragdoll!

Jag själv har inte koll på det,men min mamma så att det var hjärtsjukdomen hcm och ledsjukdomen hd
 
Sv: nyfiken på ragdoll!

Tack, bra att veta vad man ska fråga om vid eventuellt tingande av kattunge. Även om det ligger längre fram i tiden så är det bra att ta reda på så mycket man kan om de raser man är intresserad av!
 
Sv: nyfiken på ragdoll!

Hej, jag har en ragdollkille på 1,5 år och jag är jättenöjd med mitt val av kattras. Han är stoor (över 7 kg har jag för mig han vägde sist), snygg ;), otroligt tolerant, lagom aktivitetsnivå, lite småklumpig, social, gosig m.m.

dsc00097-2_109953932.jpg


Senast tagna bilden, ute på höstpromenad.

Och ett litet videoklipp
för att visa hur obrydd han är, varför vara rädd för dammsugaren liksom? ;)

Tror grannen blivit lite förtjust i honom också, hon träffade oss när vi var ute på promenad senast och var imponerad över vilket underbart temperament han verkar ha :laugh: Lite roligt när man är ute och går och han stundtals knatar efter en som en liten hund, så stannar han upp, man lockar lite på honom, så fortsätter han efter en :bump:
 
Sv: nyfiken på ragdoll!

Å, så vacker!! Och vilken cool kisse, bli dammsugad på magen utan att bry sig det minsta!:rofl:
 
Sv: nyfiken på ragdoll!

Jag har ragdolls, roligt att du är intresserad av rasen! Det finns ju en anledning till att ragdollen varit den mest populära rasen år 2008 och 2009, och det är ju helt enkelt för att de är underbara! :D *inte alls partisk* Jag skaffade min första ragdoll 2005 och har nu tre här hemma och så två som bor hos mina föräldrar. Jag föder upp ragdolls men ligger lite lågt på kattungefronten just nu, så för tillfället så njuter jag bara av mina vuxna gosekatter!

Det stämmer att ragdolls är lugna, även om det säkert finns individer som är lite mer aktiva också. Mina busar ibland men det brukar inte vara långa stunder åt gången, men kattungar och kastrerade katter brukar vara lite busigare. De är otroligt sällskapliga och ska alltid vara där matte/husse är, mina är i stort sett alltid i samma rum som mig och ska alltid följa med in på toaletten, vilket besökare brukar tycka är lite kul när de hälsar på. :angel: De möter en vid dörren och älskar när det kommer besökare. Man brukar säga att ragdollen inte är någon knäkatt utan att de är en "bredvidkatt", men mina katter tycker om att ligga i mitt knä också ibland. De är otroligt snälla och godhjärtade, och charmar verkligen alla som kommer. Jag vet knappt någon som inte fallit för mina katter, och isåfall har det nog fallit på att de föredrar katter som är mer aktiva - men söker man en aktiv katt ska man inte skaffa en ragdoll. ;)

Ragdollen passar mycket bra som innekatt, vilket jag tror är en av de stora anledningarna till att de blivit så populära - det blir ju tyvärr allt färre platser i det här landet där det är lämpligt att ha katter springa lösa ute (om det ens finns något sånt ställe). Mina katter älskar att sitta och spana på min innätade balkong och ibland går vi ut på promenad i koppel. Det är alltid lika kul för man möter folk som beundrar dem och fascineras av deras blåa ögon och att de är så snälla!

Vad gäller sjukdomar - och det här gäller i princip alla raskatter - så är det en missuppfattning att de skulle vara sjukare än andra katter. Ragdollen är inte sjukare än en genomsnittlig huskatt, det enda som är är att vi har ett hälsoprogram för att behålla rasen frisk och minska förekomsten av de sjukdomar som är vanligast, vilket hos ragdollen är HCM som är ett hjärtfel, samt njurproblem. Dessa sjukdomar är vanliga även på huskatter, men eftersom man inte testar de katterna eller bedriver något aktivt hälsoarbete i aveln så är det snarare så att du löper större risk att köpa en sjuk huskatt än en sjuk raskatt, förutsatt att man är noga med att välja katter från rasuppfödare som följer de hälsoprogram som rasklubbarna rekommenderar. På Ragdollklubbens hemsida kan du läsa om det hälsoprogram som vi följer, vilket innebär att vi regelbundet testar våra avelskatter med ultraljud av hjärta och njurar, samt DNA-testar för en av de gener som kan orsaka HCM.

Tyvärr så är det väldigt många uppfödare som slutat följa hälsoprogrammet och det är något jag verkligen inte kan förstå. Jag rekommenderar ALLA att vara noga med att köpa katt ifrån de uppfödare som följer hälsoprogrammet. Jag är själv engagerad i Ragdollklubbens styrelse sedan flera år tillbaks och kämpar för att få fler att följa hälsoprogrammet. Här är en artikel jag skrivit om ämnet, den har publicerats både i Ragdollklubbens tidning Trasdockan samt i SVERAKS förbundstidning Våra Katter.
Varför ska vi följa hälsoprogrammet?

Jag har skrivit flera artiklar om bland annat HCM på ragdoll och svarar gärna på frågor om ni undrar något. Men jag vill återigen poängtera att ragdollen INTE är sjukare än genomsnittskatten, och så vill vi behålla det! :bow:

Jag har tagit tusentals bilder av mina katter men visar några här för att frestas lite!

Tussilago (egen uppfödning):
IMG_7820.jpg


Hennes mormor Dimma, min första ragdoll:
IMG_7834.jpg


Dimmas dotter Leica, också min egen uppfödning:
26.jpg


En liten film på hur det ser ut i min säng varenda morgon och kväll :love:
http://www.youtube.com/watch?v=Oaxf4dIdLhQ&feature=player_embedded

/Erica
 
Sv: nyfiken på ragdoll!

Vilka underbara!!:love:
Det är nog en ragdoll jag vill ha, förstår det mer och mer. Jag vill ha en lugn katt som funkar bra ihop med andra katter och andra djur.
Vi bor på landet, på en liten smålandsgård, och här känns det självklart att både hundar och katter går runt lösa på gården och tillbringar mycket tid utomhus. Antar att en ragdoll fixar det, om den får vänja sig från barnsben så att säga?
 
Sv: nyfiken på ragdoll!

Vet inte så mycket om ragdoll men maine coon kan jag lite faktiskt om! Jag har en 9 årig maine coon som är världens goaste katt (även om han är väldigt knäpp:P). Dom flesta är väldigt stora, med mycket päls. Min mamma brukar säga att de är lite som hundar, de är gärna med och följer efter en. Sociala och lekfulla. Men de har ganska mycket sjukdomar, det finns ju såklart uppfödare som har friskare katter. Det är lite av min "erfarenhet" av de katterna:) kommer nog på något mer sen.
min mamma va uppfödare av maine coon och norsk skogkatt och kan nog lite om ragdolls, så jag kan ju fråga lite sen:)

Sjukdomar som knappast är representativa för Maine coon, HCM är en av de vanligaste kattsjukdomarna överlag, och HD är något de flesta större raserna dras med, dock i väldigt låg utsträckning hos seriösa uppfödare. Att maine coonen skulle ha mycket sjukdomar stämmer med andra ord inte, åtminstone inte i dagsläget.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 550
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
2 032
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 697
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 281
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp