nyfiken på lösdrift

E

Emma H

Har en häst på 7 år som har lätt för att bli stressad samt rädd för det mesta, vilket ibland försvårar våra uteritter. Står i ett stall där jag trivs väldigt bra, ridhus samt trevliga människor. Men känns förnuvarande inge kul alls när det är dags att rida ut. Därför funderde jag på om lösdrift kan vara något för min lite nervösa herre. Är det som har sin häst på lösdrift, och vad tycker ni??? För och nackdelar.

Sv: nyfiken på lösdrift

Jag förstår inte riktigt hur lösdrift skall hjälpa i din situation? Prova miljöträning istället?

Min tanke var att han skulle bli lite tröttare i huvudet och dessutom kanske vänja sig vid att tex fåglar inte tänker överfalla honom etc

ta ut hästen på en promenad i stället grimma och grimmsaft och är du ostäcker så tar du tränset, ett par bra promendskor och ett glatt humör hjälper dig oxå

Nja fast nu vet jag inte om lösdrift skulle hjälpa mer än vanlig hagvistelse i den meningen. Jag tycker du borde miljöträna hästen. Ta grimma och grimskaft och träna på det som är läskigt- finns många bra tips på hur man "immunicerar" hästar (som man gör med polishästar innan de är klara att börja arbeta). Som exempel kan du kolla på NH-forumet och kolla in "Seven games"- det är nog ganska nyttiga övningar.

Blir han mindre nervös när han får mkt utevistelse? Min pålle har jag haft på lösdrift sen jag köpte honom. han var aggresiv i boxen så nåt har hänt honom ( förmodligen då han gick trav). Märker han blir nervös av att stå i box. tycker lösdrift är ett bra alternativ.

Det är aldrig något problem när jag leder honom, gått kurser i hästhantering med massa led övningar. Visst ska jag miljö träna honom, har försökt så gott jag kan. Rider ut med sällskap då funkar det ganska bra. Tar transporten till nya ställen, men det blir snarare en trevlig promenad för min del, så fort jag sitter på så lurar det tigrar i dikeskanten.

Lösdrift är väl inget mant ar till av den orsaken att hästen vägrar gå med dej:confused: Den kommer inte att se mindre tigrar för det.
Det handlar om ett problem mellan dej och hästen som ni måste lösa, det handlar inte om hästen.

Det finns hundratals trådar om hästar som vägrar gå och stannar och skyggar för saker osv, sök så hittar du nog mängder av tips några bra (och några att sålla bort:cool:)

Om hästen är understimulierad och kanske inte är ute så mycket på dagarna? så beror säkert en stor del på överskottsenergi. Då kan nog lösdrift hjälpa. Men prova först att ha honom ute mer med kompis om han inte redan har det.

Det är aldrig något problem när jag leder honom, gått kurser i hästhantering med massa led övningar. Visst ska jag miljö träna honom, har försökt så gott jag kan. Rider ut med sällskap då funkar det ganska bra. Tar transporten till nya ställen, men det blir snarare en trevlig promenad för min del, så fort jag sitter på så lurar det tigrar i dikeskanten.

Men då är det fortfarande ledarskapet som tryter i det fallet. Han känner sig inte helt trygg när du sitter på.
Miljöträning kan hjälpa att bygga upp hans självförtroende men jag undrar också: hur agerar du när han blir rädd för något ute?

Jag vet inte om lösdrift är enda lösningen. Stress har ofta många utlösare. Jag skulle köra uteslutningsmetiden och försöka hitta en grundorsak till problemet. Men visst hade jag valt att flytta till lösdrift eftersom att det nog kan vara stressande att leva så som man har hästar i stall. Om inte annat kan det utlösa fysiska problem som i sin tur innebär stress hos hästen.

Jag har sett stressade hästar bli lugna på lösdrift. Jag har aldrig sett en lösdriftshäst bete sig stressat. Men det kan finnas andra saker bakom stressen så var inte helt säker på att lösdrift ät enda lösningen i längden.

Fö kan hästar som aldrig stått på lösdrift bli lite trötta, flockbundna eller liknande första veckorna. Det får man vara beredd på. Sen brukar det vara väldigt olika och det går i regel över snabbt, ffa om hästarna har en bra hage, bra skydd, fri tillgång på mat och en bra flock.

Hade det varit min häst så hade jag provat följande:

Kollat igenom hästen ordentligt hos veterinär så den inte har ont någonstans.

Kollat tänderna hos riktig hästtandläkare. (tex vargtänder kan ställa till det rejält.)

Låtit en equiterapeut gå igenom ryggen och resten av hästens kropp.

Se till att den inte har magkatarr eller magsår, och gett den fri tillgång på grovfoder. (halm som extra tillskott om det behövs)

Ställt den på lösdrift.

Gett den lugnande örtblandning, och ev. magnesiumtillskott.

Gått en NH-kurs tillsammans med hästen.

Sett över flocken, så den inte går tillsammans med någon häst som hela tiden trakasserar den och stressar den.

Sett till att hästen står i ett lite mindre stall, där miljön är lugn och fin.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 899
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 240
Senast: Tilde789
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!
  • Parfym

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?