Nyfiken Fraga om Svenska Mallen

hastflicka

Trådstartare
Jag har pratat en del med en Svensk kompis om Mallar och jag har nu en generell fraga hur ni ser en Malle. For att generalesera, hur ser ni den som hund? Familje hund? Arbets hund? enmans hund? trevlig eller skarp? Forsta hund? Lampar den sig som ensam hund eller med en familje flock?

Sv: Nyfiken Fraga om Svenska Mallen

Det beror nog som alltid på vilka linjer man har valt och hur aktiv man är själv. Jag har min första malle nu men har är omplacerad och har haft det jobbigt innan han kom till mig så jag kan inte döma utifrån honom. Det har varit en lång väg att gå men han börjar mer och mer bli hund. :)

Jag skulle inte rekommendera en belgare oavsett variant som första hund. Det här är min fjärde, om man inte räknar in exets första som var en belgarblandning som han hade när vi flyttade ihop. Min erfarenhet av belgare är att de är väldigt trevliga hundar men att det finns som alltid dåliga individer och dåliga ägare.

Ser ingen anledning till att de inte skulle vara lämplig till en bruksintresserad familj eller tillsammans med andra hundar. Våra hundar har alltid gått bra ihop med andra hundar och det gör även den här killen, sina andra problem till trots. Han är dessutom översvallande förtjust i ungar, något som hans första familj påstod att han inte alls fungerade med. :cautious:

När jag tänker Malle så tänker jag "snabb". Snabb på att lära sig saker, både bra och dåliga. Snabb i tänket, snabb i rörelsen.

På grund av det säger jag nej som förstagångshundsrekommendation. Den hinner lära sig trettio dåliga grejer på en vecka utan att husse och matte är med i spelet. Då skulle jag titta på nån av de andra Belgarna om nu vill ha en sån.

Det är svårt att generalisera helt. Mallen är oftast en hund som behöver sin familjs närhet. Många av dem vill ha mycket närhet. Det är en arbetande ras men jag vet också en del som "bara" låter dem vara hundar och aktiverar dem med motion (tex drag). Mallen brukar uppskatta hela sin familj men mest den som står för arbetsaktivering (som regel). Det är också olika hur väl de fungerar med andra hundar. Det handlar mer om individuella drag än rasegenskaper. Det är lika svårt att säga om det är en förstagångshund eller inte. Det handlar också om ägarens vilja att lära och syn på hund. Det finns många erfarna hundägare som inte borde ha malle också.
Rasen är uppdelad i en arbetande och en exteriör variant precis som schäfern.

Äger själv ingen malle men har många runt mig och kikade lite på rasen när jag skulle skaffa tredje vovven. Tycker att de allra flesta jag träffat har varit hundar som de flesta som är villiga att erbjuda ett aktivt(bruks) liv kan skaffa. Det beror liksom helt på ambitionsnivån och vad man vill och hur ofta man är villig att lägga ner tid på att träna (och kanske helst för någon). Fler av de jag känner som äger malle har inte haft någon aktiv brukshund innan är inte superduktiga och det har gått alldeles utmärkt, men så är de också personer som kan erbjuda mallen ett liv den kräver, dvs ett aktivt sådant.

När jag tänker Malle så tänker jag "snabb". Snabb på att lära sig saker, både bra och dåliga. Snabb i tänket, snabb i rörelsen.

På grund av det säger jag nej som förstagångshundsrekommendation. Den hinner lära sig trettio dåliga grejer på en vecka utan att husse och matte är med i spelet. Då skulle jag titta på nån av de andra Belgarna om nu vill ha en sån.

Fast varför egentligen? Skaffar man malle (vilket var och varannan människa gör nuförtiden) har du ändå större chans att få en hund med lite vett i huvudet. Min uppfattning av de andra belgarna är att där finns betydligt mer nervösa tendenser.

Jag som nyfiken på rasen har fortfarande inte sett/fått förklarad nån skillnad på arbetande och exteriör malle. Är det kanske mest mentaliteten som skiljer snarare än utseendet?

*kl*
Nu har jag ingen stor erfarenhet av mallen än men som potentiell köpare av en så har jag fått uppfattningen om att det är en typ extrem brukshund. En av de mest krävande brukshundarna och vill man inte syssla med bruks, ipo/skydd eller jobba med den som typ väktare blir man oftast rekommenderad någon av de andra varianterna av belgisk vallhund. Men det finns också dem som menar att det inte alls behövs så tja...:crazy: Jag ska iallafall ut och fråga ihjäl lite kennlar och ägare innan jag bestämmer mig för vilken variant jag vill ha om det blir en belgisk vallhund jag vill ha som nästa hund:)

Det är skillnad både på utseende och egenskaper. Samma diskussioner angående hundarnas egenskaper och arbetsvillighet finns dä, precis som hos schäfer. Exteriörvarianternas företrädare hävdar att deras hundar arbetar lika bra. Så är inte fallet. Ofta har de också andra problem.

Jag har min första malle nu, en hane på sju månader och som något skrev innan så går allting väldigt fort och det gäller att hänga med. De lär sig snabbt, både bra och dåliga saker. De har ofta en del skärpa och försvarslust som kan vara jobbigt att handskas med till vardags. En kompis har en kullbror till min som förstahund och det går bra än så länge. Nu är han väldigt aktiv med sin hund och har väldigt mycket hjälp i sin närhet.

Mallen har generellt ganska lite av skärpa och försvarslust och mer av kamplust (både social och jakt). NAturligtvis finns individuella variationer, men L-testade mallar brukar generellt ligga lägre i skärpa än tex schäfer.

Mallen har generellt ganska lite av skärpa och försvarslust och mer av kamplust (både social och jakt). NAturligtvis finns individuella variationer, men L-testade mallar brukar generellt ligga lägre i skärpa än tex schäfer.

Ja, precis vad jag tänkte skriva. Det brukar mer vara schäfern som har ovanstående (även om det finns individuella skillnader) och kanske något bättre nerver i många fall. Har man dock inte haft någon av dessa så kan man däremot nog få sig en överaskning :D

Sedan spelar ju linjer stor roll. Många av de mallar jag har runt mig är bland de coolaste hundarna jag träffat, medan ett par enstaka är riktigt driftiga med fler tassar i luften än på marken. Jag tycker ofta att jag ser fler likheter mellan vissa schäferlinjer och mallelinjer än vad jag gör med malle/malle eller schäfer/schäfer, även om det nog generellt är så att mallen är lite mer temperemantsfull (livlig).

Rasen är uppdelad i en arbetande och en exteriör variant precis som schäfern.
Nja, rasstandarden gör ingen skillnad på vad den används som och jag tycker det är ett steg i helt fel riktning att jobba för ytterligare en uppdelning av de olika fyra grunderna som är belgisk vallhund.

Jag vill att en bra belgare ska duga till bruks och ha den sunda exteriör som rasstandarden anger, annars har vi snart de här avarterna som finns bland schäfrar med dålig exteriör eller en mentalitet som inte fungerar som familjehund. I mina ögon sett är dagens schäfer långt borta från den som fanns för 50 år sedan. Vem :devil: vill ha en räkstjärtad schäfer?!

En belgare som inte följer rasstandarden ska inte avlas på, vill man att belgaren ska utvecklas åt andra håll, oavsett om det är bruks eller utställning, så är det bättre att folk ser sig om efter en annan ras som uppfyller de kriterierna. Belgaren ska varken vara en barbiedocka på utställning eller en brukshund på anabola.

Senast ändrad:

De flesta bruksmallar får gk exteriör för MT och är bra arbetande hundar. De blir inte alltid utställningschampions även om undantag finns. Exteriörmallar brister ofta i arbetslust och har överlag mer rädslor. Jag vet inte någon uppfödare av bruksmalle som skulle fundera på att använda en sådan i avel (inkl jag själv). Däremot är det numer tillåtet att para mellan varianterna. Således finns malle/groenisvalpar redan nu.

Jatte manga intressanta tankar fran er alla! Det overaskar mig enormt att Mallen ar sa uppdelad i utstallning och bruks i Sverige. Hur ser MH och MT ut mellan de bada varianterna? Hur ser det ut i forhallande till schafer eller rottis?

Nasta fraga:D Willingness to please ... Hur ar det med Mallen?

Oh, och en fraga till ... var och hur hittar man MH profiler pa Mallen?

Ytterligare en fraga till allvetande Buke.:p Hur ser Mallen's sjukdomsbild ut? Var finns Mallen's genetiskt betingade sjukdommar?

Alltså är det fel när utställningslinjer inte duger till bruks och vice versa, en belgare ska ha både exteriören och mentaliteten, inte antingen det ena eller det andra!

När vi gick MH med vår ena hund, med färgfel för övrigt så avel var uteslutet för oss, gick en annan belgartik med enorma rädslor. Den stackaren drog som en avlöning när spökena kom medan vår istället gick fram och undersökte, som en bra hund ska göra. Vi hade redan bestämt oss att vår tik inte var något att avla vidare på pga färgfelet, medan tiken med rädslorna sattes i avel. :crazy:

Skulle man välja mellan de två så hade jag alla gånger tagit valpar efter våran som gick som en klippa istället för tiken som vi hela provet tyckte synd om. Hon kom från uppfödaren som vi ofta sett i utställningssammanhang och det var uppfödaren som både visade och ägde tiken. Nu upptäckte vi även efter flera år att vår hund hade ett synfel som det inte finns rapporteringsplikt på men vi valde ändå att anmäla det till SKK via vår veterinär, trots att det föreligger ärftlig risk så vet jag att det togs valpar på hennes kullsyskon där ägarna var informerade om våra fynd.

Jag vet en annan uppfödare med "brukslinjer", när jag kollade efter valp och gick igenom hennes avelsmaterial var det så otroligt mycket skit i leden sedan 70-talet att jag aldrig skulle köpa hund av henne. Samma uppfödare förbjöd sin valpköpare att gå upp på MH efter vår felfärgade tik som hade genomfört provet med bravur, samma uppfödare som kommenterade att vår hund borde avlivats vid födseln pga färgfelet. :cautious:

Jag tror inte att det finns någon statistik på MH/MT vad gäller exteriör- resp. bruksvariant. Mallen är generellt väldigt samarbetsvillig precis som de flesta raser som i grunden är vall- eller herdehundar (bortsett från bergs/herdehundar).
MHprofiler finns på SBKs hemsida. Här är mallens: http://www.brukshundklubben.se/Docu...spindeldia_belgisk_vallhund_malinois_1209.pdf
Mallen röntgas HD och AD. Det finns hundar med ryggproblem tex S7L1, men det är inte lika vanligt som hos schäfer. Även OCD förekommer men är inte vanligt. EP finns också men är inte heller vanligt.
Tillägg: bruksmallen är idag vanligare än utställningsdito.

Det är skillnad både på utseende och egenskaper. Samma diskussioner angående hundarnas egenskaper och arbetsvillighet finns dä, precis som hos schäfer. Exteriörvarianternas företrädare hävdar att deras hundar arbetar lika bra. Så är inte fallet. Ofta har de också andra problem.

Det är väl, antar jag, samma som i de flesta delade raser (jag har labbe): ägarna TROR faktiskt att deras hundar skulle vara lika duktiga att jobba med "om man bara gjorde det".

*Delvis KL*
Och det vet väl alla att bra utställningsresultat är ett kvitto på att hunden är bra mentalt :eek:. (Det ena utesluter givetvis inte det andra men faktum är att forskning visar att arbetsavlade linjer har bättre mentalitet (mindre rädslor och bättre avreaktioner till exempel) än showavlade och det är väl inte så konstigt). Sorry för OT

Det är väl en nedrans tur att "buset" inte har hittat belgarna, skulle inte vilja träffa en amstaff x rottis x belgare...

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 101
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 141
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Hej på er alla, vet att det finns miljontals trådar om detta ämne men kände att jag ville göra en egen ändå! :) Det är så att jag...
Svar
11
· Visningar
2 104
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka