Nyckeln till en bra längning?

nyponros

Trådstartare
Vad är viktigt att tänka på om man har en häst som gärna blir lite springig och tappar lite takt i längningarna/ökningarna i trav?
Har ni några tips?
Galoppen funkar super...

Sv: Nyckeln till en bra längning?

Börja med korta sträckor, det många gör fel är att öka för fullt hela långsidan/diagonalen och tillslut tappar hästen både kraft och bärighet för att behålla den därav den förlorade takten och den tillkomna springningen.

Öka några steg, ta tillbaka och öka igen. Sträckorna kan du länga på gradvis men det är de små längningarna som utvecklar eftersom hästen har bäst skjut och bärighet i början, sedan trappas det ner beroende på hur vältränad hästen är.

Grunden är en bra samling. Kommer ökningen ur samling, så får du kvalitet. Ökningen är bra så länge som hästen orkar behålla bärigheten.

samling. ;)

öva massor på att korta o länga, några skritt fram, några tillbaka. det krävs styrka att göra en bra ökning.

Jag vet inte varför, men jag tycker att travökningar är en av de roligaste dressyrövningarna ;)

jag hatar dem, eftersom de inte funkar så som jag vill :angel:
Galoppökningar älskar jag dock :love: Där är hon som ett gummiband på träning!

Ja det gäller väl att börja smått... jag har nog lite för höga förväntningar kanske.
Hon är ganska okej samlad, iaf så att det borde räcka till en hyfsad mellantrav liksom. Men det är som att jag slutar rida när jag försöker länga, jag bara släpper allt och skumpar med på ett moln av förvirring typ :angel:
Sen har jag en häst som gärna blir springig och lite trippig om hon får tillfälle och det blir väl en dålig kombination.

Senast ändrad:

tack för tipset, får försöka få både henne och mig lite mer alerta!
Korta sträckor med fler istället.

Testa att växla mellan att växla mellan längning och ett par steg skänkelvikning på diagonalen. Då får du hästen bättre på hjälperna, skänkelvikningen hjälper till med samlingen, och hästen lär sig att diagonalen inte är en racerbana.

Börja med korta sträckor. Samla lite innan och var med, med sätet. Om hästen blir stark och du kommer lite ur balans och inte sitter riktigt så hamnar hästen oxå ur balans.
Sen behöver man inte pressa hästen och länga fullt ut med en gång, men när du känner att den gör det bra och allt är stadigt så kanske du kan länga lite till.
Så gör jag med min polle och det funkar jätte bra sålänge jag har rumpan i sadeln ordentligt. Kan hamna lite ur balans för hon skjuter iväg så väldans mycket ibland ;)

Kortare sträckor, börja ur en volt eller hörnpassering och börja då på böjt spår.

Är hästen det minsta spänd så blir det alltid kajko för mig, lixom ingen ide alls.

Massor med övergångar och se till att ha en lösgjord häst innan du börjar är mina tips = det som gör att det funkar för egen del.

Sveas tips är suveränt bra om man har svårt för att få till en bra ökning pga att bakbenen inte skjuter på.

Men för att den ska ge det resultatet som jag vill ha så gör man tvärtom. Börja med ett par steg skänkelvikning och sedan direkt ur det skjut ut i ökning ett par steg.

Jag testade det idag, alltså först några steg skänkelvikning och sen några steg längning.
Gav jättebra resultat!
Inte perfekt än, men hon kändes starkare och stabilare, inte lika springig. Kom dessutom tillbaks jättefint efter längningen då hon verkligen var "med".

Jag tränar alltid mina längningar hemma på det sättet, alltså genom skänkelvikning. :D

Har samma problem, men det blir bättre med tiden, ju mer vi kan samla traven.(i den takt som passar honom-han är stark nog för).

Brukar också tappa allt och bli spänd och bara försöka hålla mej kvar på min häst som blir springig i längningarna.
Har insett (nu) att om jag RIDER hela längningen, så går det ju mycket lättare. :angel:Påverka även i längningen sas, inte bara be om längning och sen lämna över liksom. Det är ju att be om att hästen ska bli springig och lämna bakbenen på andra sidan ridbanan.

Ett tips från en amatör ;)
Min häst har lite svårt att hålla takten i längningarna och jag har upptäckt att om jag smackar i takt så hjälper jag honom jättemycket!
Alltså - smack-smack-smack- i takt med travstegen.

:)

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 224
Senast: Fiorano
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Nova123
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 195
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Selenbrist