Beror på hur stor hage du har.
vi har just nu 1 stor vinterhage till hästarna och håller på att bygga en ny sommarhage nästa sommar ska vi få en sommarhage till, ganska mycket träd i hagarna skogshagar men mycket och högst gräs med som hästarna sväller upp på.
vi har ju bara 2 islandshästar tillsammans som är mkt lättfödda men jag har en hingst som ej är hemma ännnu som ska komma hem men det är om ca 3år så just nu känns det som att vi vill ha stora hagar men ha dem lixom nerbetade så hästarna kan röra sig mycket men inte bli jättefeta förstår du?
just nu måste vi ha hästarna i pyttesmå inhägnade hagar där de själva betat ner där vi flyttar platststolpen lite i taget men hästarna får ju ingen chans att röra sig lixom.
förstår du problemet?
vill alltså inte ha en hel flock av får som är i stor behov att massa gödslat jättenäringsrikt bete alltså för så mycket har vi inte mark till.
Mina hästar och får fungerar bra ihop, varken älskar eller hatar varandra, snarare ignorerar.
men klarar sig 2-3st tackor tillsammans då? som en liten miniflock eller de kommer va livrädda hela dagarna för att bli tagna av nåt vilt djur? vilka vilda djur tar får förresten?, grävling? räv? inte vildsvin väl?rovfåglar?
hur stora flockar brukar får gå i naturligt egentligen?
de ska ju iaf minst vara 2 ju.
får är ganska effektiva på att beta va? det äter väl upp hästarnas "rator" där hästarna gödslar blir det ju stora grästuvor.
äter fåren allt i sin väg eller mest smått?
Ja, det kan de, om de har tillgång till ett hus att sova i.
en lösdrift eller ska det vara nåt annat special?
behöver de lösdrift även på sommaren?
vad menar du med tålig ras?
jo jag menar om det finns nån ras som kanske är mer tålig än någon annan alltså klarar året runt utevistelse bättre än någon annan.
om man skall ha dem ute året runt måste det väl betyda att man måste fundera lite när man ska klippa dem? alltså de som har fåren inne kan ju klippa mitt i vintern det kan man ju inte då väl.
när brukar du klippa?
hur gamla blir får?
(den frågan hoppar jag över, för jag vet faktiskt inte
)
haha jaså? du vet inte vad ditt äldsta får blivit?
Pris beror på vad du får tag på, kan variera mycket.
Det är nog en smaksak om du ska ha vuxna eller lamm.
okej ja jag kollade lite på blocket och såg lite priser, om man nu skall köpa vartifrån är bäst?
lammen är ganska stora vid det här laget va? vid vilker ålder kan de tas ifrån mamman då?
kan man säga att det lönar sig att köpa får istället för en shettis som sällskap tex? eller kostar det lika mkt?.
Hästar ska ha hästar som sällskap, får vill ha fårsällskap.
hästarna är 2st och vi vill inte köpa en häst till bara som sällskap lixom det känns inte snällt. eller tycker du det är snällt att ha en shettis stå i hagen bara som sällskap och äta sig fet och aldrig få göra nåt vettigt.
fåren rider/kör man ju inte direkt. det finns ingen möjlighet att tex hästarna OCh fåren känner sig tryggare när de går tillsammans och känner att de är fler och har trygghet av varandra eftersom de trots allt är flyktdjur och ju större flock/antal djur på en viss area destå tryggade måste de ju känna sig, alltså då är ju risken inte lika stor att rovdjuret just skall ta dem...förstår du?
sen kanske de inte kelar och kliar varann
om man gämför, på en shettis hur många får kan det tänkas behövas för att de ska äta lika mycket?
2-3 kanske
okej så många som jag trodde ungefär då.
de äter endå ganska lite då?
kan får få för mycket mat så det kan vara skadligt?
Får kan också bli överfeta och det är väl lika ohälsosamt för dem som för andra djur
jo det förstås men de kan inte få fång eller så? kan de få kolik?
vad ger ni fåren på vinter för foder? kräver de mycket?
Fri tillgång till bra hösilage. De äter mer än man tror....
skulle man kunna bygga en typ av "avhägnad" i lösdriften/ute där bara fåren kan gå in(så smalt eller litet eller lågt att inte en häst får plats att gå in alltså men fåren kan gå ut och in) där man har fri tillgång på ensilage? för de äter hellre ensilage/hösilage än hö eller?
hur många kg/vuxen tacka äter de men det beror väl på ras men vad är den normala vikten för en tacka då?
skiljer det jättemkt mellan raserna?
ger du kraftfoder oxå? fri tillgång på mineraler?
hade du finullsfår? vad fick dig att välja just den rasen?
hur fungerar det med klippning?
De måste enligt lag klippas minst en gång om året. Man kan klippa själv eller anlita någon av de fårklippare som åker runt och klipper.
okej de där fårklipparna finns det gott om dem
men du bor i närheten av mig eller?
du har inget litet lamm/tacka att låna ut i sommar
vad kostar det att klippa ett får då
har ni fårstängsel eller kan man ha en extra tråd längst ner i tex "ståltråd" som håller dem inne? utan el?
Jag har elstängsel till mina och det funkar bra om de är vana vid det från början. En extra tråd nertill på vanligt häststaket räcker för de flesta, men sen finns alltid risk för rymmare. (rymmare passar bäst i frysboxen...)
ja okej så man behöver inte nödvändigtvis smälla upp såna riktiga fårstaket överallt då kanske. om man har tur..
är det avmaskning, vaccinering(av vad?) mineraler, verkning m.m m.m som gäller? berätta mer.
Mineraler - ja
Vaccin - inte nödvändigt
avmaskning - som med hästar, gärna träckprov först
Verkning - kallas klövklippning och JA
fri tillgång på mineraler? om du har hästarna och fåren ihop och har en varsinn mineralbalja till respektive djurslag äter djuren av båda baljorna då eller hur har du gjort?
samma avmaskningsmedel som hästar?
hur ofta klövklipps dem? räcker alltså 2 gånger om året ca(tänker på det med att den som klipper dem även kan klippa klövarna)
vem verkar hovarna? kan en hovslagare göra det?
Min fårklippare klipper klövarna också när han ändå är här. Annars kan säkert hovslagaren hjälpa dig med det, om du inte lär dig att göra det själv, med en sekatör.
är det som med kor att man spänner fast dem i nåt eller h*n håller bara fåret? kan de lära sig att vänja sig vid det om man gör det ofta och håller fåren tamare än vad de brukar vara i stora flockar?
Långt ifrån alla shettisar är fångbenägna, många kan gå på bete som vilken annan häst som helst.
ja okej jo men själva rädslan finns ju alltid där för alla ponnyer. min islandshäst är ju b-ponny och jag är mkt rädd för att han ska få fång därför vill jag inte släppa han på bete (som inte är nerbetat) eftersom han blir så himla fet och aldrigg lyckats få ner han till normal hull.