Nybörjartråden FÅR!!!

Gullan86

Trådstartare
ja nu blev det en tråd endå:)

kan lite om får men vill endå ha lite bekräftat här från er som är frågägare och vana.:banana:

har lite frågor.

vad tror ni om detta:
har 2 hästar tillsammans nu och extremt mkt bete för mkt bete för 2 lättfödda islandshästar.
funderar bara nu men är det en dum ide om man hade skaffat kanske 3 tackor utan lamm då som sällskap och beteskompisar???
eller 2-3 tackor betar inget och tala om?

trivs hästar och tackor/får tillsammans egentligen?

kan fåren gå ute året runt dygnet runt?

vad finns det för tåliga raser?

hur gamla blir får?

vad kostar de egentligen i inköp ska man köpa dem som småttisar då eller vuxna?

kan man säga att det lönar sig att köpa får istället för en shettis som sällskap tex? eller kostar det lika mkt?.

om man gämför, på en shettis hur många får kan det tänkas behövas för att de ska äta lika mycket?

kan får få för mycket mat så det kan vara skadligt?

vad ger ni fåren på vinter för foder? kräver de mycket?

hur fungerar det med klippning?

har ni fårstängsel eller kan man ha en extra tråd längst ner i tex "ståltråd" som håller dem inne? utan el?

är det avmaskning, vaccinering(av vad?) mineraler, verkning m.m m.m som gäller? berätta mer.
vem verkar hovarna? kan en hovslagare göra det?

massa massa frågor, funderar bara lite detta kanske bara är en dum ide inte alls lönsamt eller nåt men det känns ju lite trist när man inte får tag i sällskap och känns tråkigt att skaffa en fångbenägen shettis som sällskap som endå inte kan beta så mycket med...

Sv: Nybörjartråden FÅR!!!

kan lite om får men vill endå ha lite bekräftat här från er som är frågägare och vana.:banana:

har lite frågor.

vad tror ni om detta:
har 2 hästar tillsammans nu och extremt mkt bete för mkt bete för 2 lättfödda islandshästar.
funderar bara nu men är det en dum ide om man hade skaffat kanske 3 tackor utan lamm då som sällskap och beteskompisar???
Beror på hur stor hage du har.

Mina hästar och får fungerar bra ihop, varken älskar eller hatar varandra, snarare ignorerar.

Ja, det kan de, om de har tillgång till ett hus att sova i.

vad menar du med tålig?

hur gamla blir får?
(den frågan hoppar jag över, för jag vet faktiskt inte :angel: )

Pris beror på vad du får tag på, kan variera mycket.
Det är nog en smaksak om du ska ha vuxna eller lamm.

kan man säga att det lönar sig att köpa får istället för en shettis som sällskap tex? eller kostar det lika mkt?.
Hästar ska ha hästar som sällskap, får vill ha fårsällskap.

om man gämför, på en shettis hur många får kan det tänkas behövas för att de ska äta lika mycket?
2-3 kanske

Får kan också bli överfeta och det är väl lika ohälsosamt för dem som för andra djur

Fri tillgång till bra hösilage. De äter mer än man tror....

De måste enligt lag klippas minst en gång om året. Man kan klippa själv eller anlita någon av de fårklippare som åker runt och klipper.

har ni fårstängsel eller kan man ha en extra tråd längst ner i tex "ståltråd" som håller dem inne? utan el?
Jag har elstängsel till mina och det funkar bra om de är vana vid det från början. En extra tråd nertill på vanligt häststaket räcker för de flesta, men sen finns alltid risk för rymmare. (rymmare passar bäst i frysboxen...)

är det avmaskning, vaccinering(av vad?) mineraler, verkning m.m m.m som gäller? berätta mer.
Mineraler - ja
Vaccin - inte nödvändigt
avmaskning - som med hästar, gärna träckprov först
Verkning - kallas klövklippning och JA

Min fårklippare klipper klövarna också när han ändå är här. Annars kan säkert hovslagaren hjälpa dig med det, om du inte lär dig att göra det själv, med en sekatör.

massa massa frågor, funderar bara lite detta kanske bara är en dum ide inte alls lönsamt eller nåt men det känns ju lite trist när man inte får tag i sällskap och känns tråkigt att skaffa en fångbenägen shettis som sällskap som endå inte kan beta så mycket med...
Långt ifrån alla shettisar är fångbenägna, många kan gå på bete som vilken annan häst som helst.

Beror på hur stor hage du har.

vi har just nu 1 stor vinterhage till hästarna och håller på att bygga en ny sommarhage nästa sommar ska vi få en sommarhage till, ganska mycket träd i hagarna skogshagar men mycket och högst gräs med som hästarna sväller upp på.

vi har ju bara 2 islandshästar tillsammans som är mkt lättfödda men jag har en hingst som ej är hemma ännnu som ska komma hem men det är om ca 3år så just nu känns det som att vi vill ha stora hagar men ha dem lixom nerbetade så hästarna kan röra sig mycket men inte bli jättefeta förstår du?

just nu måste vi ha hästarna i pyttesmå inhägnade hagar där de själva betat ner där vi flyttar platststolpen lite i taget men hästarna får ju ingen chans att röra sig lixom.

förstår du problemet?
vill alltså inte ha en hel flock av får som är i stor behov att massa gödslat jättenäringsrikt bete alltså för så mycket har vi inte mark till.

Mina hästar och får fungerar bra ihop, varken älskar eller hatar varandra, snarare ignorerar.

men klarar sig 2-3st tackor tillsammans då? som en liten miniflock eller de kommer va livrädda hela dagarna för att bli tagna av nåt vilt djur? vilka vilda djur tar får förresten?, grävling? räv? inte vildsvin väl?rovfåglar?
hur stora flockar brukar får gå i naturligt egentligen?
de ska ju iaf minst vara 2 ju.

får är ganska effektiva på att beta va? det äter väl upp hästarnas "rator" där hästarna gödslar blir det ju stora grästuvor.
äter fåren allt i sin väg eller mest smått?

Ja, det kan de, om de har tillgång till ett hus att sova i.

en lösdrift eller ska det vara nåt annat special?
behöver de lösdrift även på sommaren?

vad menar du med tålig ras?

jo jag menar om det finns nån ras som kanske är mer tålig än någon annan alltså klarar året runt utevistelse bättre än någon annan.
om man skall ha dem ute året runt måste det väl betyda att man måste fundera lite när man ska klippa dem? alltså de som har fåren inne kan ju klippa mitt i vintern det kan man ju inte då väl.
när brukar du klippa?

hur gamla blir får?
(den frågan hoppar jag över, för jag vet faktiskt inte :angel: )
haha jaså? du vet inte vad ditt äldsta får blivit?

Pris beror på vad du får tag på, kan variera mycket.
Det är nog en smaksak om du ska ha vuxna eller lamm.

okej ja jag kollade lite på blocket och såg lite priser, om man nu skall köpa vartifrån är bäst?
lammen är ganska stora vid det här laget va? vid vilker ålder kan de tas ifrån mamman då?

Hästar ska ha hästar som sällskap, får vill ha fårsällskap.

hästarna är 2st och vi vill inte köpa en häst till bara som sällskap lixom det känns inte snällt. eller tycker du det är snällt att ha en shettis stå i hagen bara som sällskap och äta sig fet och aldrig få göra nåt vettigt.
fåren rider/kör man ju inte direkt. det finns ingen möjlighet att tex hästarna OCh fåren känner sig tryggare när de går tillsammans och känner att de är fler och har trygghet av varandra eftersom de trots allt är flyktdjur och ju större flock/antal djur på en viss area destå tryggade måste de ju känna sig, alltså då är ju risken inte lika stor att rovdjuret just skall ta dem...förstår du?
sen kanske de inte kelar och kliar varann:angel:

2-3 kanske
okej så många som jag trodde ungefär då.
de äter endå ganska lite då?

Får kan också bli överfeta och det är väl lika ohälsosamt för dem som för andra djur
jo det förstås men de kan inte få fång eller så? kan de få kolik?

Fri tillgång till bra hösilage. De äter mer än man tror....

skulle man kunna bygga en typ av "avhägnad" i lösdriften/ute där bara fåren kan gå in(så smalt eller litet eller lågt att inte en häst får plats att gå in alltså men fåren kan gå ut och in) där man har fri tillgång på ensilage? för de äter hellre ensilage/hösilage än hö eller?
hur många kg/vuxen tacka äter de men det beror väl på ras men vad är den normala vikten för en tacka då?
skiljer det jättemkt mellan raserna?

ger du kraftfoder oxå? fri tillgång på mineraler?

hade du finullsfår? vad fick dig att välja just den rasen?

De måste enligt lag klippas minst en gång om året. Man kan klippa själv eller anlita någon av de fårklippare som åker runt och klipper.

okej de där fårklipparna finns det gott om dem:angel:men du bor i närheten av mig eller?
du har inget litet lamm/tacka att låna ut i sommar:p
vad kostar det att klippa ett får då:D

Jag har elstängsel till mina och det funkar bra om de är vana vid det från början. En extra tråd nertill på vanligt häststaket räcker för de flesta, men sen finns alltid risk för rymmare. (rymmare passar bäst i frysboxen...)

ja okej så man behöver inte nödvändigtvis smälla upp såna riktiga fårstaket överallt då kanske. om man har tur..

Mineraler - ja
Vaccin - inte nödvändigt
avmaskning - som med hästar, gärna träckprov först
Verkning - kallas klövklippning och JA

fri tillgång på mineraler? om du har hästarna och fåren ihop och har en varsinn mineralbalja till respektive djurslag äter djuren av båda baljorna då eller hur har du gjort?

samma avmaskningsmedel som hästar?

hur ofta klövklipps dem? räcker alltså 2 gånger om året ca(tänker på det med att den som klipper dem även kan klippa klövarna)

Min fårklippare klipper klövarna också när han ändå är här. Annars kan säkert hovslagaren hjälpa dig med det, om du inte lär dig att göra det själv, med en sekatör.

är det som med kor att man spänner fast dem i nåt eller h*n håller bara fåret? kan de lära sig att vänja sig vid det om man gör det ofta och håller fåren tamare än vad de brukar vara i stora flockar?

Långt ifrån alla shettisar är fångbenägna, många kan gå på bete som vilken annan häst som helst.

ja okej jo men själva rädslan finns ju alltid där för alla ponnyer. min islandshäst är ju b-ponny och jag är mkt rädd för att han ska få fång därför vill jag inte släppa han på bete (som inte är nerbetat) eftersom han blir så himla fet och aldrigg lyckats få ner han till normal hull.

svarade i texten.....

Några korta svar, lite blandat.

Jag har inte haft får mer än några år, mina äldsta är 6 år i år.

Det blev finullsfår för att det var såna jag blev erbjuden i en lite udda bytesaffär :angel:

Fårklippare finns det tillräckligt många av i alla fall. Jag vet inte hur nära mig du bor, men det finns flera som klipper här runtomkring i alla fall.

Det räcker att klippa klövarna 1-2 ggr om året i de flesta fall, det är främst efter stallperioden de blir långa.
Man behöver inte spänna fast dem, men sen finns säkert olika metoder hur man håller fast dem.

Avmaskningsmedel finns särskilt för får.
Mineraler - vissa raser (mina t.ex) kan äta samma som hästarna, andra ska ha mineraler utan koppar och då får man hitta någon annan lösning

Får vill ha finstråigt grovfoder, spelar ingen roll om det är hö eller ensilage.
Jag ger kraftfoder bara när de är högdräktiga och ger di till sina lamm, övrig tid får de bara grovfoder med högt proteininnehåll.

Vad gäller fång så har jag fått avliva EN häst med fång - det var ett halvblodssto... ;)
Och fång beror långt ifrån bara på att hästen är fet! (läs mer på hästvårdssidan)

har lite frågor.

vad tror ni om detta:
Tackor betar minst lika bra som en shettis, får är billigare i drift än en shettis. Men du måste nog ha minst tre om det ska löna sig, positivt med fåren är att du kan skifta på betet mellan hästarna och fåren, då behöver du knappast avmaska verken hästana eller fåren. Vi har haft fårn sen 2003 och har bara behövt avmaska en gång.

Nja.. de fungerar oftast bra att ha ihop men de är väl lite uppdelade i sina egna grupper, sen beror det på hur hästarna reagerar på fåren om de blir accepterade.

Ja de kan de om de har något slags skydd, ligghall på vintern där de inte är något drag.
Utegångsfår är tåligast och den ända ras jag vet som är det är Gotlandfår.
hur gamla blir får?
Jag har hört om folk som har tackor som är 8-10 år gamla, men de blir säkert äldre. om de håller sig friska och mår bra kan de säkert leva länge.
Vi köpte våra som 6 månaders ungefär och då är de fortfarande lamm, de kan kosta allt från 500- 2000 och uppåt beroende på ras mm..
Jag tror att det är billigare att ha får än en shettis!
Minst 3
Ja de kan bli för feta och de är inte bra.
Fri tillgång på hösilage. tre tackor äter ju inte jättemycket om du ska ha det. Hästarna och fåren kan dela på en bal och då går den oftast åt på en vecka.
Antingen går du någon klippkurs och klipper själv eller anställer du en klippare som kommer till dig, fast dessa är ganska dyra i timmen.
Du kan nog ha vanlig tråd lite längre ner. de fungerar bra om fåren vet att det är ström där. annars finns det fårnät med el som vi har satt en bit ifrån trådarna till häststaketet.
Avmaskning är bara i nöd fall, kolla med träckprov. Vaccinering behövs inte, därimot om du ska föda upp och sälja vidare får så finns det olika sjukdomar som en veterinär måste komma ut och kolla så man inte har, tex M3 status.
Om du har en hovslagare som kan och vill så fungerar de eller gör du de själv.
Får kan också få fång fast de är inte lika vanligt och sköter man shettisen & ser till att den inte blir övergödd klarar den sig nog. Dessutom kan vilken häst som helst få fång nu förtiden, inte bara shettisar.

Antingen går du någon klippkurs och klipper själv eller anställer du en klippare som kommer till dig, fast dessa är ganska dyra i timmen.
Huruvida det är dyrt är väl en definitionsfråga, jag betalar 60 kr + moms/får för klippning av ull och klövar och en framkörningsavgift på 150 kr eller något. Det är ingen särskilt hög timpenning...
Dessutom kan vilken häst som helst få fång nu förtiden, inte bara shettisar.[/B]
Inte bara nuförtiden, fång har ALLTID funnits hos alla hästraser....

Jag rekommenderar "fårbibeln": Får. Skriven av Erik Sjödin.

Kolla så att de inte har fotröta, och köp helst får med M3-status.

tack alla för era svar jättesnällt...

håller på att sakta bearbeta stallkompisen att ja några får de hade väl suttit fint;) men det är ganska svårt...hon tycker de är onödiga och luktar illa haha..

onödiga kan jag inte hålla med om, de hjälper ju verkligen till att beta av för våra hästar....
det är ju verkligen stört omöjligt att få tag i hästar som kan beta av så att våra lättfödda hästar inte dör av fettma.

och då fick jag tanken, får....det känns som de lixom betar av lite lagom och de betar ju av det hästarna ratar...
och så det som någon skrev om att det är bra med växelbete....

kan man tex göra som så att om hästarna och fåren inte kan gå tillsammans så har man fåren i hästarnas sommarhage på vintern och tvärtom på sommaren???
för de har inte samma slags mask eller så? så betet behöver inte "vila" på samma sätt om man endå inte vill spara massa gräs eller???

jättebra tips som jag ska kolla efter, för har märkt att det verkar finnas himla många oseriösa säljare...
är det någon mer sjukdom man ska kolla efter eller kanske nån slags päls ätare eller benställning eller nåt sånt?
starr?? nedsatt höresel?? m.m.

men vilka raser är det det finns då?.
är finullsfår som ameo har tåliga???

vad är det för skillnad på gotlandsfår och vanliga får, alltså vad gör dem tåligare?

när man klipper pälsen skall den klippas på något speciellt sätt? vid vilka tidpunkter?

klöv/fotröta??? hur ser man det, får är väl sällan så tama att de går att lyfta upp en fot på utan tvång? eller då får man kanske ta till tvång haha...

ingen av er bor i närheten och har 6månaders tackor till salu då?
känns som man gärna vill köpa ifrån någon man "känner" inte sådär oseriöst från blocket från någon som inte ens skriver sitt namn:(

Alltså, jag vet fortfarande inte riktigt vad du far efter när du säker tåliga får. Alla får kan väl bo utomhus på vintern, så länge de inte är nyklippta...

Jag vet inte om mina får är annorlunda än andra, men de har bott både ute och inne på vinterhalvåren, jag varierar litegrann.

far_ute_i_sno.jpg

usch vilka fina och söta får..

nej jag vet inte heller vad jag far efter men kanske tänker för mkt i "hästbanor" där tex en islänning klarar/brukar oftare gå ute året runt dygnet runt på lösdrift än tex fullblodshästar med tunnar och känsligare päls m.m
de är ju dessutom födda/avlade för helt olika klimat.

men alla får är kanske avlade för att klara vinter med snö och kyla och så med...
logiskt sett borde ju alla får raser vara det varför har de annars så väldigt tjock päls.

skulle man kunna göra så att man har dem icke klippta hela vintern och så klipper man dem framme i maj kanske eller är det för sent här i småland?.
man kan inte hålla pälsen lite nerklippt eller ska man klippa så måste man klippa ner till huden eller?.

men frågan är ju om de klarar att bli klippta så sällan.
och sen om man klipper tidigt på hösten typ sep hinner pälsen växa ut till vintern då?
här nere i småland är det ju väldigt varmt om vinterna egentligen men det kan ju istället så helt om i vädret med minusgrader och nästa dag 15-20 plus så det är ju väldigt varierande ju....

finns det täcken till får *haha*

Jag klipper mina får runt årsskiftet och i juli ungefär, men det har med lamningstidpunkten att göra. Annars är det nog vanligare att klippa i april för sommaren och sedan i oktober innan installning. Så länge de har fri tillgång till grovfoder och ett torrt och dragfritt vindskydd är det ingen fara. Ullen växer ut rätt fort igen.

Fundera lite på vad ni har för sorts bete, så kanske det blir lättare att välja ras. Är det mer åt naturbeteshållet kanske allmogefåren skulle passa, är det bra åkermarksbete passar det raser som behöver bättre bete, som köttraserna.

måste fråga med...

hur funkar det med avhorning och så? har vissa får inga horn eller har alla det och vissa avhornas eller?
när gör man det i så fall?
för jag vill nog inte ha horn om de ska gå med hästarna eller det är kanske ingen fara? finns det någon fördel med hornen?
stångas tackor?

Jag klipper mina får runt årsskiftet och i juli ungefär, men det har med lamningstidpunkten att göra. Annars är det nog vanligare att klippa i april för sommaren och sedan i oktober innan installning. Så länge de har fri tillgång till grovfoder och ett torrt och dragfritt vindskydd är det ingen fara. Ullen växer ut rätt fort igen.

Fundera lite på vad ni har för sorts bete, så kanske det blir lättare att välja ras. Är det mer åt naturbeteshållet kanske allmogefåren skulle passa, är det bra åkermarksbete passar det raser som behöver bättre bete, som köttraserna.

tack för ditt svar:bow:
ja okej men man kan alltså klippa i oktober även fast de skall vara ute?
alltså som det ser ut nu ska de inte få några lamm.

vad för slags underlag är bäst för fåren i lösdriften då?, vår lösdrift är som så att det är en gammal ladugård som de går in i ser ut som ett garage i formen typ så det är inget vindskydd med bara 1 långsida och 1 kortsida eller en öppen långsida utan det är som en öppen liten kortsida kan man ju säga.

sen om nu detta ens kommer bli av skulle man kunna göra som så att i lagårn som denna lösdrift finns så är det som två lösdrifter ser ut som 2 garage dörrar i ladugården, hittils har vi bara använt den ena dörren men mellan de 2 finns en öppning som är förspikad med 1 planka så hästarna kan inte gå emellan med får skulle ju kunna göra.

om ni nu förstår hur jag menar, skulle man kunna göra som så att det är öppen i den ena lösdriften där kan hästarna och fåren stå(får man ha så? alltså kan de stå där tillsammans? eller måste man ha en lösdrift för varje djurslag?) och så har man stängd till den andra ingången men fåren har sitt foder där inne så de kan gå ut och in under plankan som de vill och där inne kan de stå det blir som innomhus som ett kallstall och där kan det lixom vara fri tillgång på hösilage och kraftfoder om de nu ska ha det och allt till fåren och så kommer de undan hästarna med.

sen fodrar man hästarna med hö/hösilage och ev stänger in fåren i båda lösdrifterna medans hästarna äter (om de inte låter bli hästarnas mat)så kan fåren få sitt kraftfoder där inne medans de väntar eller nåt?:idea:
hur låter det hihi.
så man lixom skiljer hästarna från fåren vad gäller mat för hästarna ska inte ha fri tillgång.

för jag tror de måste ha separata mat ställen så de får äta i fred?
eller tänker jag fel.
sen är det ju bra i den lösdriften där de ska ha sin mat där kan de ligga ifred från hästarna och så kan man enkelt öppna dörrarna där när man kör in balen eller vad man nu har som ska in där:idea:
skitsmidigt ju:)

men hur ska man göra med maten? ska man ha någon slags foderhäck eller nåt sånt, vad har era får sin hösilage i? eller ställer ni bara balar?
visa gärna bild.

sen tänkte jag på det, om man nu köper ca 6 månaders tacklamm klarar de sej utan vuxna får tillsammans med hästarna då?
de lär kanske inte beta så bra första året?
ska man ge lammen kraftfoder då? vad i så fall?
på sommaren med?

missade detta:)

ja just nu är det skogsbete vi har alltså riktiga beteshagar den ena har varit betat av får och hästar många år innan det var det kor som gick där men det är inte vall eller så utan det finns träd i hagen.

den andra hagen som är ny som vi inte satt upp staket på ännu är i skogen den har stått många år men för länge sen va det kor som betade där men nu är det röjt från granar som vuxit upp så nu ska det bli bete igen.

så det måste man väl se som magert bete endå?
iaf i sommarhagen men det växer väl till sig där med antar jag men det är inget gödslat bete då eller så ingen vall.
ev så kanske de någon gång kommer få gå på vall men det kommer i så fall bli väldigt sällan.
så skogs hagar och vanliga hästhagar är det som gäller i så fall.

har fått höra nu att hagarna (vi har för tillfället 2 nu alltså men till nästa år får vi kanske 1 till i ungefär samma str)
är runt 0,5-0,9 hektar.
är det mkt?:angel: jag har noll koll...
för 2 hästar(islandshästar i b och c ponny str) är det hyffsat mkt väl? och så 3 får på det? hur funkar det?

hagarna är så stora per hage alltså.

har av någon anledning fastnat för finullsfår men är det en köttras som behöver mkt bete eller vad ska man säga om den?.

dessa är ju bara för underbara:love: vill helst ha bruna får om man får gå på färg då vilket jag tycker man får när man bara ska ha 3:angel:
på bilden är det finnullsfår ev lite texel.
men det fanns tydligen renrasiga finull tackor födda i år:love:

men klipper man ullen på nåt speciellt sätt eller man klipper bara som om man klippte en hund typ? vad kan man göra med den?
ni som har massa får säljer ni den?.

läste något om att för en speciell ras kunde man få EU bidrag vad menades med det? någon som kanske vet?.

tänkte på det, de vore kanske roligt men en mer ovanlig ras men då ska man nog avla i så fall annars dör ju de individerna ut som man har själv det är ju dumt.

måste fråga en sak till:)
på de jag e intresserade av står att de är mv3-status kollade hur ofta behöver man göra det sen då?

hur och vart lär man sej klippa fåren och klippa klövarna?

det är uppfödaren som registerar(eller vad det kallas på får) fåren till jordbruksverket när de föds eller? och märker dem i öronen?

ska man skiva på nåt papper eller nåt när man köper dem haha jag har noll koll.

vad händer lixom i ett köp? vad ska man ha koll på, det är ju så himla mkt regler och så.

sen kan de ju få mul och klöv sjuka och sånt ska man kolla dem för sånt o så eller?....

oj oj...hihi

(tänkte bara säja att jag ska svara mer utförligt i denna tråden lite senare idag... Med fler målande bilder...)

Jag brukar klippa mina får i april och oktober-november (beroende på när fårklipparen har sin runda häråt). Och de går alltid ute hela vintern, antingen dygnet runt med hus att gå in i eller på dagtid tillsammans med hästarna.

Finullsfår är en pälsras.
Det ser ut att vara finullsfår på bilden du länkade till.

man kan få lite bidrag om man har renrasiga får av hotade lantraser, fast jag tror man måste ha en lite större flock då.

Jag som HAR fri tillgång till grovfoder till mina hästar på vinterhalvåret har haft en sådan här lösning:
farochhastaratertillsammans.jpg

(fast med fler hästar och fler får stående runt höhäcken)
De äter oftast litegrann i skift.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 336
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 929
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Jag vet inte varför jag gör denna tråden. Men jag får stundtals så ont i mitt hjärta när jag tänker på min älskade gamla häst som bor...
Svar
16
· Visningar
2 172
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?