nybörjarhjälp??

LillaMy84

Trådstartare
finns det någon som vet om det finns kurser för såna som mig, alltså helt nybörjare inom ämnet, att komma igång med körning?? då menar jag inte typ travskola för knattar eller så men nån annan liknande (inte trav) fast för vuxna då :rofl:
vill ju gärna ha pållen mig inkörd och jag vet att detta är möjligt eftersom han är så cool :cool: med allt, problemet är ju bara att jag inte kan :crazy:
har ju börjat tömköra lite smått.. har gått galant, tyckte ju att det var lite skumt i början, men vande sig otroligt fort vid att man inte gick brevid :banana: okej vi kan ha lite problem vid korsningar där man kan välja hemåt oxå men detta brukar vara ganska fort avklarat med lugnet i behåll :bump:
kanske har nån förslag på övningar man kan göra när man tömkör för att vara 100 på att hästen är med, och dessutom sätta lite krav på träningen :rofl:

Sv: nybörjarhjälp??

Kolla på din klubb om du är med i någon om det finns några körekipage där. Om inte kolla närliggande. På vår klubb är det flera som kört in sina hästar, med hjälp då förståss, som varit helt nybörjare. Vi hade nybörjarkurs med ridskolehästar vilket skapade intresse hos många så se om det händer nåt liknande i närheten av där du bor! Kolla bland hästmänniskorna du känner...

jag har kollat med varenda kotte jag känner inom hästvärlden, men tyvärr är alla helt och hållet renodlade ryttarfolk :crazy: ...frågade tom hovis som vart verksam inom körning men han visste inte heller eftersom han lagt av med det för så längesen :confused: för tillfället har jag ingen klubb heller, och den som ligger hyfsat nära vet jag att det inte finns nåt körfolk på heller :( ... skittråkigt... men vad gör man ;) vart hittade ni tränare för nybörjarkursen? :bump:

LillaMy84 skrev:
vart hittade ni tränare för nybörjarkursen? :bump:

nybörjarkurs? Tror inte det finns merän två-tre ridskolor i hela landet som har något sånt.

Jag tror bara man halkar in på ett bananskal. Mycket kan man lära sig här, läsa om eller se på tävlingar.

Västkusten är tämligen befriad från tävlingar tyvärr, och säkert oxå tränare.

Du har ju två a tränare i båstad och laholm

Kungälv, Vetlanda, Lerum, Jönköping, finns andra tränare.
Här har du adressen. De vet kanske var det finns entusiaster som kan hinna träna dig? Sätt ihop en egen grupp kanske?

http://www2.ridsport.se/files/{5A6A1021-7649-434D-8A0B-94554841DC94}.htm

Vissa ridskolor erbjuder körkurser, men det beror nog mest på om det finns någon körintresserad där.

För några år sedan hade Tenhults naturbruksgymnasium nybörjarkurser i körning. Jag var där på en sådan kurs under ett påsklov, när de ordinarie eleverna var lediga. På Strömsholm fanns liknande kurser kring jul och nyår, vilka ARK anordnade.

I båda fallen var det ganska billiga kurser, eftersom det också ingick att ta hand om respektive stall.

Tyvärr tror jag inte att just dessa kurser anordnas längre, men det kanske finns något liknande någonstans. Lycka till!

:bow: :bow:
vet du nåt mer om dessa i kungälv och lerum?? de är nog närmst.. hittade bara en i nol på listan... fast ska ta å prova ringa nån av dom iaf.. dom borde ju veta en hel del :rofl:
åh det hade ju varit så spännande... har precis snöat in på det här med körning efter att ha läst här och upptäckt att det faktiskt fortfarande i dagens läge finns bra mycket annat än trav :idea: (inget fel på trav just, känns bara att det inte är nåt för mig :) )

får ta och kolla upp det där.. det har jag inte ens tänkt på att gymnasier kan tänkas anordna något sånt :banana:
får sätta mig med gula sidorna och skumma igenom alla nr :bump:

Men hör med ridsportförbundets distrikt, det finns ju någon inom det som är involverad inom körningen, de borde veta hur det är med körkurser och sånt...

Ett annat tips är att gå in på Kuskringen hemsida och kika vad som finns där...

Vi hade ingen utbildad tränare men några tävlingskuskar från klubben. Min mamma, en till och jag hjälpte till ibland. Det räckte gott och väl för nybörjarna. I början handlar det ju mest om säkerhet, hur man selar, spänner för och allt sånt. Så då behöver man ju inte direkt någon A-tränare....

Nej inte a-tränare men inom distrikten finns det en som är köransvarig, den personen kan ju svara på om det finns kurser, hur det ser ut med träningar inom distrikten och sånt...

Åbackens stuteri och ponnyskola...Herrljunga kommun.
0515-43042.

kolla med föreningen skogshästen.. det är en förening som inriktar sig på körning.. inte bara skogskörning..! finns många som håller kurser där!! lycka till
www.skogshasten.com

Hej!
Jag har inte klart för mej var i landet du bor men jag själv har gått nybörjarkurs i KSNH:s regi. De håller till runt Kungsbacka och har hjälpt mej från grunden med tömkörning och sedan med vagn, både 2-hjulig och 4-hjulig. Om du bor i de trakterna kan jag varmt rekommendera dem. KSNH står för körsällskapet nordhalläningarna och de har en hemsida som du kan kolla på för ytterligare information. Hej och lycka till från A-L

Liknande trådar

Körning Nu får vi se om bukefalisterna har några goda tips och råd. Min ungponny som blev 3 på nyår har "erbjudit" mej ett problem som jag är...
Svar
11
· Visningar
1 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka