Nybörjarfrågor =)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Suuz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 614
S

Suuz

Har börjat titta på hästens stamtavla! Gick in på allbreedpedigree och tittade. Vad som slog mig är att det förekommer inavel bland hästarna! Inte mycket, dock finns den där.

Varför har det blivit så? Jag sitter här och spånar med en snorinfattad hjärna. Men jag får fram konstiga svar =)) Så jag frågar er istället: varför ser man inte till att de hästar man parar är långt avlägna släktingar? Beror det på okunskap eller vill man åt egenskaperna?

Luddig och kortfattad fråga. Men jag får väl återkomma :D

Sv: Nybörjarfrågor =)

Linjeavel förekommer ibland all djuravel vad jag vet, för att förstärka en viss POSITIV egenskap. Tyvärr är det väldigt riskabelt med linjeavel, eftersom även negativa egenskaper (som kan vara obemärkta) fördubblas, och det är inte alltid lika lyckat.
Vissa linjer har visat sig riuktigt bra att korsa, och det sägs att det brukar bli riktigt bra att linjeavla på framgångsrika ston. Men som sagt, det är en risk. Det står en del om linjeavel om du söker i trådarna här på Buke.
U

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 320
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 584
Senast: dobbis
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 528
Senast: Marty
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 768
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka