Nybörjarfråga: exteriörbed./visning vid hand

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare HMQ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 988

HMQ

Trådstartare
Jag ska som rubriken säger visa mitt sto (utan föl) om två veckor och behöver lite hjälp. Jag har givetvis försökt läsa på i proppen, men tycker inte riktigt att allt känns glasklart.

T ex:
- Hur lång är "springsträckan" i trav (och finns det några knep för att hinna få upp supertraven)?
- Kan man komma i vita ridbyxor eller ser det knäppt ut?
- Ska man ha med pisk ifall hästen är seg i starten?

Något annat viktigt att tänka på? Tacksam för tips!

Sv: Nybörjarfråga: exteriörbed./visning vid hand

Springsträckan brukar vara typ 40 m +/- litegrann
Knep för att få fram supertraven - TRÄNA och försök få hästen att bjuda framåt själv, så att du inte behöver göra annat än att springa med...
Ja, vita ridbyxor är okej
Ja, pisk är bra att ha, om du kan låta bli att vifta med den, så att hästen inte börjar gå på tvären...

Men ett tips bara som jag har märkt ang piska...Mitt ena sto vägrar röra på sig om man har piska med sig in..hon växer mer fast i marken då o går klockrent när man är utan..så testa dig fram först vad som funkar bäst för er....Lycka till =)

Hej! Lite tips. Tänk på att ha schysta kläder, själv har jag alltid hjälm och handskar. Beroende på ´vilken ras man visar är klädseln olika. Halvblos ska man vad jag har fattat som ha vita byxor/ridbyxor och mörkblå tröja. Själv har jag bara visat New forest och då har jag haft snygga jeans, pike tröja, handskar och hjälm. Pisk kan vara bra att ha tänk att alltid vända hästen ifrån dig när du vänder. dvs un går ju på vänster sida om hästen, vid bogen och när du ska svänga höjer du vänster hand och vänder hästen åt höger. I skritt ska du ha tygeländan i vänster han och i trav ska du hålla den tillsammans i höger hand. och det bästa tipset av allt, träna! be nägon kolla när du skringer tänk på attd et är hästen som ska visas upp, inte du. kanske be någon springa med din häst så du ser hur hon rör sig. Ja jag hoppas det kan var till hjälp! Är det något mer du undrar över så fråga mer än gärna själv älskar jag utställningar och har visat på två utställningar och en premiering och har en riksutställning kvar (NF riks på elmia 25-26 aug.) Lycka till! katja och du glöm inte putsa och feja, hästen tränset utrustningen och dig själv!

OK, nu verkar vårt deltagande tyvärr vara inställt - eller vilka karensregler gäller, är det som vid vanlig tävling?

Den stygga hästen påträffades halt (sträckning eller spark, fanns inga sår eller bulor, bara svullnader och hälta:mad:) i hagen i förra veckan. Tänkte att det ger sig väl, men ringde veterinären för säkerhets skull efter tre dagar när hältan iofs hade släppt, men svullnaden var kvar. Hon gav Finadyne men menade att det gör inget för visningen eftersom karens är fyra dagar - men ringde dagen efter och bad om ursäkt att hon sagt fel för karens är 14 dagar... SJÄLVKLART hade jag gett medicin iaf, eftersom jag vill att hästen ska vara frisk, men jag tror att det varken gjorde till eller från eftersom hästen nästa dag var som vanligt igen på alla sätt.

Jaja, vi får väl göra något roligt nästa år istället (det här evenemanget var plåster på såren för missad tävlingssäsong)...

Åk och kolla på visningen ändå ! Så du får se hur man gör ! Tills nästa gång..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka