Nybörjare

C

caitzu

Hej vad varm sommarn har varit,men nu har regnet hunnit komma hit till oss här i skåne:( Men hoppas vädret blir bra snart igen :) Sj så ska jag börja rida som nybörjare till hösten så det vore roligt att få lite tips.

Fler som ska börja rida till hösten?:rofl:

Sv: Nybörjare

Hej vad varm sommarn har varit,men nu har regnet hunnit komma hit till oss här i skåne:( Men hoppas vädret blir bra snart igen :) Sj så ska jag börja rida som nybörjare till hösten så det vore roligt att få lite tips.

Fler som ska börja rida till hösten?:rofl:

Jag började rida för ca 1 år sedan, går man verkligen in för det och verkligen försöker lära sej och tar in alla tips man kan få ifrån dom i stallet och allt så brukar det gå bäst.
Så gjorde/gör jag, varenda tillfälle som kommer så tar man. Så fort en häst blir skadad/sjuk så gå fram och fråga vad som har hänt, hur det har hänt, och hur man kan se det och vad man kan göra åt det.
Då lär du dej något om sjukdommar osv ;)

Sen när du rider och rider inför instruktör så försök att sammla all information som han/hon säger, och tips ifrån dom andra i gruppen (om man rider i grupp).

Jag har som sagt gjort så och nu efter 1 år så har jag 2 sommarhästar, rider ut själv och sköter mej i stort sett helt själv :D
Vist jag har hundra tusen saker till att lära mej, men de är bara att man tar varje tillfälle som går ;)

Att bli skötare på en häst lär dej även super mkt, då får du kolla igenom hästen så den mår bra och sköta om den och se till så allt är bra runt omkring den :)

Men det absolut viktigaste : Ha kul ! :)

För det första:

Grattis till ditt beslut att börja rida! Det är ju världens roligaste sport och jag som ridit i runt 15 år har fortfarande kvar att lära och nya saker att uppleva. Jag vet att jag kommer fortsätta rida resten av mitt liv.
Bra att du hittade hit också. Här kan man fråga om allt och få snabba svar.

Osså lite tips:

- Se till att skaffa ett par bra skor och byxor. Har man inte det kan man lätt irritera sig på att byxorna skaver eller att man är rädd om skorna.
- Var inte rädd för att fråga! De flesta tycker om att dela med sig av sin kunskap. Oavsett om frågan låter dum.
- I början när du ska trava, så försök verkligen att slappna av. Många nybörjare reagerar med att spänna sig för att hålla sig fast, men effekten blir att man studsar som en boll. Tänk istället att du är en säck med sand som flyter ut över hästens rygg, så kommer du snart att få en bra balans.

Lycka till!

Vad kul att du ska börja rida. Men bra och bekväma kläder är alltid bra och framför allt så att man inte fryser sen när det blir kallare. Är lättare att lära sig mer, då man inte irriterar sig på kläder eller fryser :)
Ett annat tips är att läsa mycket teori, kunskap är aldrig tungt att bära :) Och det finns mycket att lära om hästar och allt runt omkring :)

Grattis till en fenomenal insikt, rida är roligt och ska så vara!

håll huvudet kallt, och fråga alltid en gång för mkt! :D

man ska alltid ha en bra och lugn magkänsla i stallet och kring hästar, ungefär samma känsla som när man sjunger en bra låt, har man den känslan så kommer saker gå fint! -man blir glad och magkänslan gör en lugn, och då är hästen lugn.

Lycka till med hästeriet!

Jag började rida för ca 1 år sedan, går man verkligen in för det och verkligen försöker lära sej och tar in alla tips man kan få ifrån dom i stallet och allt så brukar det gå bäst.
Så gjorde/gör jag, varenda tillfälle som kommer så tar man. Så fort en häst blir skadad/sjuk så gå fram och fråga vad som har hänt, hur det har hänt, och hur man kan se det och vad man kan göra åt det.
Då lär du dej något om sjukdommar osv ;)

Sen när du rider och rider inför instruktör så försök att sammla all information som han/hon säger, och tips ifrån dom andra i gruppen (om man rider i grupp).

Jag har som sagt gjort så och nu efter 1 år så har jag 2 sommarhästar, rider ut själv och sköter mej i stort sett helt själv :D
Vist jag har hundra tusen saker till att lära mej, men de är bara att man tar varje tillfälle som går ;)

Att bli skötare på en häst lär dej även super mkt, då får du kolla igenom hästen så den mår bra och sköta om den och se till så allt är bra runt omkring den :)

Men det absolut viktigaste : Ha kul ! :)

Tack det var väldigt bra tips :) Ska kolla mig om kring om någon skulle vilja ha en hästskötare. Sen när man har ridigt ett tag. Men jag kan ha ett litet försprång för jag har varit på praktik på en ridskola när jag gick på gymnasiet/djurvård. Tack en gång för svaret.:D

För det första:

Grattis till ditt beslut att börja rida! Det är ju världens roligaste sport och jag som ridit i runt 15 år har fortfarande kvar att lära och nya saker att uppleva. Jag vet att jag kommer fortsätta rida resten av mitt liv.
Bra att du hittade hit också. Här kan man fråga om allt och få snabba svar.

Osså lite tips:

- Se till att skaffa ett par bra skor och byxor. Har man inte det kan man lätt irritera sig på att byxorna skaver eller att man är rädd om skorna.
- Var inte rädd för att fråga! De flesta tycker om att dela med sig av sin kunskap. Oavsett om frågan låter dum.
- I början när du ska trava, så försök verkligen att slappna av. Många nybörjare reagerar med att spänna sig för att hålla sig fast, men effekten blir att man studsar som en boll. Tänk istället att du är en säck med sand som flyter ut över hästens rygg, så kommer du snart att få en bra balans.

Lycka till!

Tack tack ja jag är väldigt glad att jag beslutat mig att börja rida:)
Och tack för tipsen de hjälper en mycket när man är nybörjare.:)

Vad kul att du ska börja rida. Men bra och bekväma kläder är alltid bra och framför allt så att man inte fryser sen när det blir kallare. Är lättare att lära sig mer, då man inte irriterar sig på kläder eller fryser :)
Ett annat tips är att läsa mycket teori, kunskap är aldrig tungt att bära :) Och det finns mycket att lära om hästar och allt runt omkring :)

Tack för svaret. Ja det kan jag tänka mig vintrar är kallaoch då är det svårt att konsentrera sig vad ska man ha för ridskor då? Och varför har man knästrumpor?

Grattis till en fenomenal insikt, rida är roligt och ska så vara!

håll huvudet kallt, och fråga alltid en gång för mkt! :D

man ska alltid ha en bra och lugn magkänsla i stallet och kring hästar, ungefär samma känsla som när man sjunger en bra låt, har man den känslan så kommer saker gå fint! -man blir glad och magkänslan gör en lugn, och då är hästen lugn.

Lycka till med hästeriet!

Tackar för tipset

Hej! Har du ridit tidigare (typ "när du var liten") eller har du kanske annan hästvana? Eller om jag frågar så här - varför börjar du rida? Kanske en idiotisk fråga - men det blir lättare att svara om man vet lite mer...........

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka