Nybörjare, vad ska vi tänka på?

Tuvalisan

Trådstartare
Nu har jag börjat fundera på att starta någon CR nästa år, och jag måste få massor av tips. Hur tränar ni era hästar, hur mkt rider ni i veckan?

Hur bär man sig åt för att tävla, vart anmäler man sig mm mm?

Vad kostar det?

Hur lång tid tar det ca att rida 5 mil?

Vart finns de närmaste tävlingarna, jag bor i närheten av jönköping!

Hur fungerar en tävling rent praktiskt? Fixar man det själv eller behöver man ha med ngn?

Såååå tacksam för era svar om denna spännande tävlingsform. :bow:

Sv: Nybörjare, vad ska vi tänka på?

Vad kul med någon mer nybörjare i närheten :) Jag bor mellan Hjo & Tidaholm.
Har testat 2 st prova på clearrounder på 3 mil som gått bra, så nästa blir en 5-milare.
Jag har hittat massa bra information om distansritt genom att både söka här och på google. Där hittar man allt ifrån hur man lägger upp träning, hittar proppar, vad man behöver för papper, medhjälpare till hur själva tävlingsdagen går till.
Och det är så roligt! Alla är jättetrevliga och man hjälps åt...inte alls som på vissa andra grenar *fördomsfull* :P

Tror inte det kostar så mkt, de tävlingar jag vart på har legat på ungefär 300-400 kr i anmälnings+ Vet.avg.

Jag har haft med mig medhjälpare, det kanske man egentligen inte behöver vid så låga klasser, men det är rätt skönt med lite stöd & service när man är trött

Jag har vart iväg till Bergs hästklubbs tävlingar i Skara och Götene. Kinnekulleritten kan jag rekommendera - den var jättefin! Jättehäftig natur! Sen har nog Billingens distansridklubb startat lite tävlingar oxå i Skara tror jag. Annars är jag rädd att man får åka en bit till andra klubbar som arrangerar.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·
R
Distans Tycker det verkar vara en härlig tävlingsgren, distans, och är sugen på att starta någon PP och om det går bra senare en CR. Men...
Svar
1
· Visningar
1 279
Senast: BandyBoy
·
Distans Hejsan! Jag har ett halvblod/fullblods sto som jag annars tävlar hoppning lite lätt. Men har funderat länge på att testa distans, men...
Svar
9
· Visningar
1 544
Senast: sophia93
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 894
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025