nybörjare....på riktigt alltså...

M

mrLawson

hejsan, en 27 årig kille, började rida i våras. (hur många gånger har jag inte sagt det??), funderar på att börja rida dressyr, tycker det verkar intressant och ser vackert ut, när häst och ryttare blir uniona, då dom uppträder enhetligt. men jag undrar nu lite granna. typ hur många killar rider dressyr, är det något jag måste tänka på?
är jag tvungen att ha frack när man tävlar, (vilka krav har reglementena för att få tävla i uniform, måste man vara yrkesofficer??) hoppas jag kan få lite tips och uppmuntran av er mera erfrana. har ju funderat lite på hoppning också.....

Sv: nybörjare....på riktigt alltså...

Vad roligt att du verkar gilla dressyr. Killar på lite lägre nivå finns det inte så många av. I sverige är det fler killar som rider hoppning. Fast vi har ju våran stolthet Janne Brink. I lätt klass som är lämpligt att börja sin karriär behöver man inte ha frack. För övrigt har jag haft två elever som var i tonåren som red dressyr och det var jäteduktiga. Lycka till....

jo, men jag tillhör ju reserven, så jag har tillstånd från mitt hemförband att rida i uniform M/60, men hur ställer sig det mot tävlings reglementen??
jo, jag är ju lite svag för då saker sluta vara ensklit, och det blir enhetligt. typ marscherande trupp.
joo, men jag har ju sett dom som har musik också. vad är det?? får man välja egen musik???
hur många timmar i veckan tycker du man ska träna?? berätta gärna mer.../Ch Lawson.

Frack behöver du inte förrän du kommer upp i högre klasser, så det behöver du inte bekymra dig om nu. ;)

Immer

det känns ju skönt, men har ni inga handfasta råd, nybörjar missar som man ska akta sig för. finns det några bra intensivkurser man kan gå....

Tyvärr finns det inga intensiv kurser i ridning.. Det skulle vell vara att rida privatlektioner på en välutbildad häst så ofta som möjligt om man har pengar.

Lite tipps kan ju vara att träna mycket på sittsen mycket kommer "automatiskt" om man har en bra och balanserad sitts.

jaha, men det är ju sånt som är viktigt. som att köra bandtraktor, då ska man ha schaktbladet i rumpan, man ska alltså känna bandtraktorns balans i sitsen, och utifrån det ska man höja och sänka bladet... jag upptäckte att det är ungefär som att köra grävmaskin, man styr lite försiktigt med händer och fötter, trixar lite och kommer till ett resultat (ursäkta min generalisering), och ibaln händer saker jättefort och man är livrädd..... :)
men skämt och sido, jag har tid, och så dyrt är det inte..... men ridskolan har ju inte hur mycket tid som helst. mitt argument om att dygnet har 26timmar eller att karlXII`s Karoliner minsann kunde rida dag och natt, utan inverkan på häst eller ryttare, det biter inte på kommendoran.... men det kan jag ju förstå..... men jag är så peppad och eggad.... :) :)

går du på ridskola nu? I så fall kan du ju utöka det med privatlektioner på någon häst (om du hittar någon). Leta häst att bli medryttare på kannske?

Pris för privatlektioner är ju så klart olika men billigt är det vell inte. Jag betalar 200 kr för 30 minuter.

jag har ärligt talat inte kommit igång med lektionerna nu iår efter sommar uppehållet... har haft en massa annat att göra. men jag började ta privatlektioner nu i våras, var ju helt novis. men det ska ju till en instruktör och en snäll häst, jag är faktiskt lite hästrädd. men det bryr jag mig inte om..... jo jag tycker det är billigt, läraren ska ju ha lön, lokaler ska underhållas, och hästar ska ha furage, och vetrinärer ska dit, hovslagaren ska dit, det är ju massor som ska göras. så jag tycker det är billigt. skulle bli mycket dyrare att köpa en gammal travare, och ha den nånstans.....så allt beror ju på hur man ställer det i förhållande till ens egen verklighet./Christopher.

För att starta en LC dressyr så krävs det ändå ganska mycket.. Du måste ju först hitta din egen balans och den lodräta sitsen.. Å sen måste du kunna kontrollera hästen, och sedan börja tänka på hästens form osv. Å för att nå det här krävs ganska mycket.. Att lära sig rida är ingenting man kan göra över en intensivkurs. Det handlar om balans och liksidighet och att hitta styrkan i de muskler du behöver använda för att påverka hästen rätt.. Så om du vill börja tävla för tävlingens skull ( alltså få placeringar och hela tiden sträva för att nå högre klasser) krävs det nästan år med träning. Självklart kan man lära sig rida snabbt, men att hitta den rätta känslan som krävs är svårare.

Men självklart har man den rätta viljan och framförallt en tjock plånbok kan du nog starta en LC på en snäll häst efter något år träning med ridning flera dagar i veckan.

Lycka Till =)

Så kul att se en kille som börjar rida så pass "sent"..om du förstår vad jag menar..inget negativt alls..det e ju aldrig försent att börja med hästar..Kul att se bara!Du verkar som en trevlig prick för övrigt oxå!:)

Kram/jossan

tack för era råd... jooo min tanke, var ju att försöka varva lektioner, och någon form av medrytteri. men är lite tveksam ändå, för att jag är lite rädd att jag ska lägga mig till med ovanor som kommer att bli både dyra och svåra att rätta till. därför undrade jag om intensivkurs. självklart vet jag ju att man inte blir dressyryttare utan en massa träning. men det är ju en "smäll" man måste ta...
men om det fanns något välrenomerat ställe som kunde ge en intensivkurs i grunderna, hur man hittar balans.(men det tror jag nog att jag har ganska bra koll på, har så att säga ett sjätte sinne för det, men det får man när man står på tredje våningen med en trettio tons grävmaskin och knackar ner bjälklaget. hela kåken svaja och jag var livrädd, ibland som när man rider). och jag har inte lyckats rammla av ännu, men det är kanske en annan ballans, en med hästen, och komma på samma plan, och på nått vis bli ett.....
eftersom jag ju har en ambition att börja tävla, och komma högre upp, så vill jag inte fuska med grunderna. därför startade jag den här tråden, på detta utomordentliga forum.

och du jossan... du har rätt, jag är en trevlig prick..*blink*

/Christopher

leta runt på nätet efter nybörjar kurser i dressyr där man får låna häst då.

Kan du tänka dig att åka utomlands, så har t ex Hästsportresor massor av trevliga alternativ (www.hastsportresor.se). Jag har varit på ett par stycken, och det är otroligt roligt, även om jag inte har lärt mig så mycket. Men är man nybörjare lär man sig säkert massor på en intensivvecka!

mrLawson skrev:
jo, men jag tillhör ju reserven, så jag har tillstånd från mitt hemförband att rida i uniform M/60, men hur ställer sig det mot tävlings reglementen??

Frågan är nog snarare hur M/60:an ställer sig mot att bli riden i.... ;) Jag misstänker att den inte är jättebekväm precis.

De "militärer" jag känner, (livgardet, gamla K1are) rider alla i uniformer från lokal dressyr till nationell fälttävlan. Det ser snyggt ut ;)

Fast M/60 är inte riktigt lika....stilig....som livgardets uniform... :D

Trissa skrev:
Fast M/60 är inte riktigt lika....stilig....som livgardets uniform... :D
jag vet inte vad som åsyftas med livgardets uniform. men är det den blåa, uniform M/1896 som åsyftas?? alltså samma som beridna högvakten??
till uniform M/60 finns det reglementerade stålgrå ridbyxor, gammla modellen, med jättepösiga lår. om man sedan byter till en kritvit skjorta istället för den utlämmnade stålblågrå skjorta, och en riktig svart slips, så ser det inte alls dumt ut. utan i mitt tycke ser det riktigt snyggt ut. eftersom jag dessutom har förmånen att tillhöra pansartrupperna så bära jag ju givetvis pansartruppernas svarta basker med pansarnäven. och om inte det ser snyggt ut så vete skjortan.... ett tag funderade jag på att anlägga kravatt, men då gult eller lilla ser lite fjolligt ut som siden kravatt avstog jag.( gult = stridsvagns kompani, lilla= tekniska kåren).
visst kan jag tänka mig en utlandstripp...jag ska kolla det där....

Hej!

Om jag skulle vara du så skulle jag se om jag skulle hitta en praktikplats vid något stall för några månader. Då skulle du också få lära dig mer om skötsel osv.. och få dagliga lektioner. Fast det kräver ju förstås att man ska kunna ta ledigt från sitt nuvarande jobb... ;)

tja, det är ju förståss så, men jag har ju lite flytande scheman, och det är inte alltid som ens är hemma, så det känns inte som en realistisk sak, hade jag haft dom möjligheterna skulle jag nog ha köpt en egen häst. smatidigt så känner jag, att jag som elev kan begära en högre kvalitet som betalande, annars så är jag rädd att det bara skulle bli så att jag blev en " billig stallhjälp". det finns ju hur mycket so helst att göra på ett ridhus, och dom ¨det skulle nog lätt bli så...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 486
Senast: Mia_R
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 534
Senast: Pyrran
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 673
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30